|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
undrar om de e nån som fixat eller har en lösning på kvittret från fläkten??? börjar bli lite irriterande. kvittrar bara ibland . stängen man av fläkten så slutar de. finns det nån lösning?? tacksam för hjälp | |
| Har samma i min , kommer när det blir kallare ute och "kvittrar" mera under inbromsning. Skall om jag kommer ihåg fråga när jag är på bmw idag om det är ngt vanligt fel som de vet om och vad som görs för att åtgärda felet. | |
|
Hallå! Har samma symptom, speciellt när det är lite kallare ute. Försvinner om man smörjer lite på pinnen som fläkten snurrar runt. Öppna huven, ta bort skyddet för friskluftsinsuget där även filtret sitter (stora svarta skyddet precis under vindrutan). Det är lite ont om plats och fläkten sitter en bit in så en lång "snabel" till vad man nu smörjer med är att rekommendera. Annars går det också bra att be BMW smörja vid en service eller liknande. Lösningen på längre sikt är säkert att byta fläkten. Om man kan byta den utifrån så är det säkert inte så krångligt, men risken är väl att man måste göra det inifrån. /eFx |
|
|
gud va bra. va sa dom på bmw?? e de ingen som kan förklara hur man kommer åt fläkten för att smörja noga? |
|
|
Citat från BMW: "Kvittrande fläkt brukar vara pga fel på/dåliga kol mot lindningen på fläktmotorn, när detta uppstår bör fläkten bytas. Symtomet är ju vanligast på lite äldre bilar, men det händer då och då att vi får höra det från nyare bilar också. Ljudet kommer mera eller mindre tack vare anläggningen/vinkeln mot axeln som kolen och fläkten snurrar på lägger sig lite olika beroende på g-kraften. Åtg. av fläkten kostar med kontroll och matrial samt arbete ~2700kr." /eFx |
|
|
Troligen är det lagret till fläktaxeln som "kvittrar" lite - så är det på min E46:a och den började gnissla redan när den hade gått typ 6000mil eller så. Jag har "botat" den med en skvätt olja på båda sidorna vid fläktaxeln kanske en eller två gånger om året och då tystnar den direkt när oljan kryper in i lagret via axeln. Efter behandlingarna är den tyst i ett halvår eller mer. Så jag tror faktiskt att BMW har fel när de hänvisar till kolen i elmotorn! Nu har bilen rullat mer än 33000mil och fläkten fungerar fortfarande, men BMW tyckte givetvis att jag skulle byta fläkten redan vid 6000mil, med argumentet: "Har den börjat gnissla blir det bara värre och dessutom kommer den ändå att gå sönder snart!".... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med Johan B om fläktaxeln, lite smörjning där har löst mitt kvitterproblem. /eFx |
|
| är de nån som har en bra intruktion hur man lättast kommer åt fläkten för smörjning??? :) | |
|
Hej! Jag glömde såklart fråga när jag var på bmw. Jag har smörjde min ovanifrån för ett år sedan och det hjälpte bara någon vecka sedan var det tillbaka , då använde jag iofs väldigt tunn olja. danneldl: Om du skall komma åt att smörja noga får du nog demontera ur fläkten ur bilen , annars gör du som eFx beskrev men då kommer man bara åt övre lagringen. Ngt i konstruktionen på vissa av dessa fläktar är iallefall dåligt kan vi konstatera. |
|
|
Samma problem här med min nya F20, kvittrar som en kanariefågel. Börjar ca efter en minut efter start och håller på tills bilen är varm (8-10 min) innan det försvinner. Ute temp runt nollan. Har nu rullat 200 mil och fenomenet har varit där från första dagen fast tonen är nu anorlunda men inte borta. Haft bilen inne på BMW i Lund och de har bytat en rem någonstanns i motorrummet som skulle lösa problemet men tyvärr utan positivt resultat. |
|
|
Har haft bilen inne igen för att byta mjukvara för klimat anläggningen. Tyvärr blev det ingen förbättring, felet kvarstår. |
|
|
Ännu ett verkstads besök utan framgång. Nu är ärrendet i BMW Tyskland varpå de säger att det är ett känt problem som dom jobbar på. Ny mjukvara till klimat anläggningen skall fixa problemet, tyvärr beräknar dom inte ha klart detta förrän i Mars-2012. |
|
|
Ni fläktsmörjare, kan ni ge en liten instruktion ? Min E39 a kvittrar loss nu i -15 grader, lite jobbigt :) |
|
| Dom bytade fläktmotor så tystnade min någorlunda. Sen blev det vår och problemet försvann. Nu är det tillbaka på min och jag skall lämna in den igen (vet inte för vilken gång). Personligen tror jag att det är något spjäll som inte håller tätt inne i kupén men det vill dom inte veta av. Jag hoppas att det går bättre för dig. Jag är inte speciellt nöjd med det iallafall men det är kanske som det skall vara på en ny BMW?? | |
|
Min bil är ju ändå 11 år gammal så har förståelse att något kan knarra och låta. Men det borde gå att smörja, dock har jag sett folk varna för det också så jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det. |
|
| Då är det inte samma problem som på min som är knappt 1 år gammal. Haft problem sedan bilen laverades. | |
|
Captainoats, vad är det "folk" varnar för? Inget skadligt kan väl egentligen inträffa om man ger lagret/axeln lite olja! Nisse, det skulle jag reklamera bums innan garantierna går ut! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här står det lite som jag tyckte lät mindre bra. Länk |
|
|
Sprayar du lite på axeln och låter oljan "krypa in" i lagret/bussningen är det nog inte så stor risk att man får olja på kolen - jag gjorde i alla fall så och fläkten fungerar bra ännu (har nu rullat mer än 37000mil) peppar-peppar. Har smörjt två gånger sedan första gången vid ca 6000 mil. Det behövs väldigt lite olja, bara motsvarande några droppar - låt fläktmotorn gå och spraya lite olja där axeln går in i lagerbussningen. Så fort oljan kryper in tystnar gnisslet. Mer olja än så är rent onödigt och kan nog i värsta fall ställa till det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok tack Johan, ska kolla imorgon och se vad jag kan hitta :) Återkommer om det vart succé |
|
| Förresten, vilken typ av olja körde du ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.