AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.758

Sätesvärmen slår ifrån

bm
73
bmworadian
bmw 328ci
Hejsan !

jag har problem med sättes värmaren på förrarstolen!

när jag trycker på knappen så lyser det i 1 sek sedan slocknar den! men på passagaresidan funkar den perfekt!

hoppas nån som vet vad felet är
Beskrivningen tyder på trasig säkring.
På min E39 går säkringen (25 A) ett par ggr i månaden. Troligen kortis i någon av värmemattorna. E39 har en säkring för båda stolarna - vet ej hur det är med E46...

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Att knappen slocknar igen så brukar det vara avbrott i kablaget eller i värmeslingan, bara att ohmmäta slingorna till att börja med.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pa
33
Paytax
Bmw 323i -98 touring
Bmw 320i -89 coupe
Prova byta knapparna med varandra, kan va knappen som är pajj var de på min.

mvh
bm
73
bmworadian
bmw 328ci
Okej paytax men hur byter man knappnarna , jag försökte precis att få ut knappen på förarsidan men gick inte!

Vill ha värme kallt i skinnstolen :)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har inte haft loss knapparna på e46an men väl på E36an så lyfter du upp växelspaksdamasken och vräng den ut och in men den kan sitta kvar på spaken precis udner knoppen, lyft upp skummgummipolstringen som sitter runt växelspaken nere i hålet så den sitter runt knoppen på damaskens insida. Sedan kommer du åt att peta upp knapparna från sina respektive hål. Knapparna ska alltså uppåt, in i kupen och inte ner i hålet. De sitter lätt fast-snäppta. Skulle gissa att det är på motsvarande sätt i E46an utan att ha provat.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara glappkontakt i kontaktstycket under stolen!

Efter förra höststädningen av bilen var jag lite väl ivrig med snabeldraken (dammsugaren) under förarsätet och kom troligen åt kontakten. Efter städningen slocknade värmekontaktens lampor direkt efter aktivering.
Lossade då kontakterna under sätet och sprayade dem med elektronikrengöring med "smörjmedel" och satte tillbaka - efter det fungerade det igen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bm
73
bmworadian
bmw 328ci
Hej Johan B!

men vilken av kablarna e till stolvärmen! för jag har el styrning på min förarstol samt mine så det hänger massa kablar under sättet! skulle vara snällt om du kunde säga vilket av kablarna eller vad e det e för färg på kablarna!

mvh Bmworadian!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kommer inte ihåg exakt vilken färg det är till just värmen, men blå och vit klingar bekant...

I vilket fall är det lätt att lossa hela kontakten (som är ungefär lika stor som en tändstiksask) med alla sladdar - det är en plasttunga som fungerar som ett lås i kontaktstycket som sitter fast i stolsunderedet, dra den i sidled någon cm så lossar själva kontakterna som sedan bara är att dra isär lite försiktigt.

Spraya rengöringssprayen på kontaktstiften (både hona och hane) och sätt ihop igen och tryck tillbaka låset - klart.

Mvh
Johan B

bm
73
bmworadian
bmw 328ci
okej tack så mkt !
bm
73
bmworadian
bmw 328ci
Johan B.

jag gjorde som du sa men det gav ingen effekt!
min jag vill ta bort värmeknappen till säten vet du hur man går tillväga eller om du vet nån video länk . det jag syftar på e den lilla konsolen där värmeknapparna och DSC knappen sitter!
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Hittade nått iaf.. Vet inte om det är så himla lätt att "ta bort knappen" bara, men tydligen ska det vara två skruvar som håller i rampen med knapparna - skruvas ur underifrån tippar jag på.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.