AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.671

E30 m20b27 - Läckage mellan topp o block

Ti
608
TimS
325i -88
Just renoverat o gjort om till 2,7.. Toppdeckat blocket nån mm etc..
Använder orginal packning och har bytt packningen 2 grr nu. Läcker fortf..

Vad gör man? Topppackningen för planar topp varför används den? För kompet eller ere ngt tryck som förändras?

Hjäälp
Ti
608
TimS
325i -88
Planad topp/block..
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En tjockare topplockspackning (BMW har ofta en topplockspackning bland sina reservdelar som är 0.3 mm tjockare än original) används för att kompensera för det borttagna materialet (tjockleken) så att ett kompressionsförhållande som är snarlikt original skall kunna uppnås.

Jag har gjort ett Excel-ark där du kan beräkna på ett ungefär vad ditt nya kompressionsförhållande blir vid en ändring av tjockleken mellan blocket och toppen.
Som exempel i Excel-arket har jag fyllt i vad som hände med kompressionsförhållandet på min M30B35 motor när jag tog bort 0.1 mm både på toppen och blocket (CR ökade från 9:1 till 9.15:1).
Länk

Angående läckaget, vad för typ av läckage? Antar du märker det som att den trycker ut avgaser i kylarvattnet? Eller har du identifierat läckaget med hjälp av någon annan metod?

Du nämner att både blocket och toppen är planade, så dess ytor bör ju vara släta och fina.

Ytorna är rengjorda från all typ av fett och oljor?

Drar du topplocksskruvarna med rätt moment och i rätt sekvens?
Ti
608
TimS
325i -88
Det är faktist oljeläckage som är synligt på avgassidan.. Man ser hur det är blött på blocket som har kommit ut mellan topp o block..

30nm+90+90 grader.. Med rätt sekvens och ytorna var rena. Det är skit konstigt, skruvat ihop ett antal såna här och aldrig fått läckage. Enda som skiljer sig nu är att motor är helt renoverad med nya lager, hening av cylloppen och ombyggt till 2,7..

C/R antar ja är annorlunda( inget jag räknat ut) men ja antar att packningen ändå bör klara det hur som helst eller?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ajdå, oljeläckage. Låter lite udda.

Hur mycket rinner ut vid avgassidan? Några bilder? Och oljan kommer ut mellan blocket och toppen med all säkerhet?

Vilket 2.7-recept har du använt dig av?

Det finns väl 6 returoljekanaler på avgassidan? Där är det lågt tryck, så det bör inte läcka från någon av dessa.

Fast om jag minns rätt så är matarkanalen av olja upp till toppen placerad mellan tredje och fjärde cylindern på avgassidan. Hur ser blocket, toppen och topplockspackningen ut kring just denna detalj?
Ti
608
TimS
325i -88
ja fick höra att det kunde vara dom där gummi halvmånarna som kunde läcka o se ut som att de kommit ut mellan block o topp..

ja har inte riktigt kollat ordenligt hur eller vart det kommer ut men som det såg ut så första gången kom det ut från klacken vid cyl 1 på avgassidan...
Ja tänkte att ja gjort ngt fel med åtdragningen eler ngt så ja köpte ny packning o nya bultar o gjorde om skiten.. tvättade rent allt o satte tillbaka allt..
körde en liten tur med relativt bra tryck osen parkerade jag den och då såg jag att det var lite blött på samma ställe samt i mitten av blocket typ mellan 3-4 cylindern.. (mellan block o topp)

både topp o block är hur fina som helst eftersom d är planade..

ja kör med ETA vev, 130mm stakar och b25 kolvar med toppdeckat block..
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, men du lär ju lätt kunna se om det är olja någonstans mellan halvmånarna på toppens framsida och på mitten av blocket mellan toppen/blocket!

Om det är olja emellan : Då kan halvmånarna vara orsaken.
Om det inte är olja emellan : Då kan halvmånarna inte vara orsaken.

Halvmånarna har en tendens att läcka, speciellt gamla och torra. Bytte ut till nya? När jag monterade mina halvmånar så säkrade jag med liten tunt lager av tätningssilikon.

Är det M20B25 block och M20B25 topp eller någon kombination?
Ti
608
TimS
325i -88
ja tänkte mer att ena orsaken var halvmånen och att läckaget i mitten var ngt annat men jag drog ner och kollade...

Länk

längst ner i högra hörnet på bilden och kanten mellan 4-5 cylindern så läcker det. ingenting med halvmånarna att göra.. Månarna är nya.. (vet även att dessa kan vara svåra att få ner ordentligt om vippaxlarna ligger lite fel) även jag använde lite silikon för att vara säker..

jajjemensan b25 topp och block..

kan man efterdra nånting eller har det en gång börjat läcka så är det kört?
hur mkt vågar man efterdra? ska man då bara dra dom punkterna eller drar varvet runt?

nästan splitter ny topp så vill helst inte råka spräcka den..
Ti
608
TimS
325i -88
"klacken" mellan 4-5 cylinder.. där det liksom putar ut i godset..
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> ja tänkte mer att ena orsaken var halvmånen och att läckaget
>> i mitten var ngt annat men jag drog ner och kollade...
Ok, då förstår jag. Jo, absolut - fullt möjligt det är två olika läckage.

Så det läcker olja mellan 4-5 cylindern. Frå untbuktningen? Dvs ovanför pluggen för kylarvattnet?

Där finns bara en oljereturkanal och där inget tryck överhuvudtaget.
Ti
608
TimS
325i -88
exakt där.. och även på samma ställe fast vid 1ans cylinder vid framkant av motorn..

antar att det är en oljeretur där oxå utan tryck..

Varför trycker den då ut olja där? skit konstigt!
Ti
608
TimS
325i -88
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Hur är blocket planat? ser inte planat ut på de yttre klackarna på 6:an.
Har du mätt det med indikatorklocka?

Ser väldigt blött ut vid oljefiltret! Hur är ventilkåpspackingen då?
Olja i vattnet?
Ti
608
TimS
325i -88
Inte min motor på bilden.. Blocket är toppdäckat hos en motorrenoverare
Ti
608
TimS
325i -88
Allt är nytt.. Inga läckage från ventilkåpan..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.