AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.896

E30 325, backen har fastnat

Ma
54
Mahhe
BMW 323i E30 (sommarbil)
BMW 318is E36 (vinterbil)
Har en 325 e30 89:a, innan backen fastna så va det svårt att få in backen och växelspaken var glappig, och nu senast fastnade backen och vill inte komma ut från sitt läge, vad tror ni problemet är?

Tack på förhand
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Växellänkaget kanske du borde se över finns lite bussningar att byta där mot slappheten också
Ti
608
TimS
325i -88
är spaken fast nu så den inte går att rubba eller är den mer lös än tidigare?
Ma
54
Mahhe
BMW 323i E30 (sommarbil)
Den sitter fast helt, går inte att rubba den, kan det vara växellådan som tagit styrk? för att här om dagen fick jag sladd och bilen tog lite smällar underifrån
Ti
608
TimS
325i -88
själva växelväljern o allt sitter ovanför kardanen vilket gör den "skyddad"..

kolla så du har olja i lådan.. lyft upp bilen nånstnas o kolla hur växelväljarn o allt ser ut.. kanske har den hoppat ur sitt läge o klämt sig i ngt..

svårt o säga såhär bara..
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sitter själv med en Getrag 260/5 låda (från en E30 323i -85 men är i princip samma som från en E30 325i -89) som fastnat med backen i.

I mitt fall var växellådan demonterat och växelväljaren var i neutral. Därefter fick lådan tyvärr lite omild behandling. Kort därefter märkte jag att det inte gick att växla, växelväljaren vägrade röra sig ut ur neutralläge. Däremot insåg jag att backväxeln hade hoppat i.

Efter lite research så verkar det som att skiftgafflarna kan röra på sig om man är lite omild (tex ställer ned växellådan för hårt på dess bellhousing), i mitt fall har troligtvis backväxeln lagts i medans växelväljarlänkaget fortfarande är i neutralläge = allting låser sig.

Inte omöjligt att liknande hänt här.

@Mahhe : Hur löste du ditt problem?
Ma
54
Mahhe
BMW 323i E30 (sommarbil)
Bytte ut hela växellådan
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, fick bli min nödlösning också.

Fick gräva fram en riktigt smutsig reservlåda bland gömmorna och hoppades på att det var minst ett par kugghjul kvar därinne :-)

Blev lite extra mekmäck då reservlådan var av den nyare typen (annat växelspakslänkage, annan backljusswitch, liten gjutändring vid bellhousing) men det gick att fixa allt så den passade min E30 323i -85 som har den äldre typen.

Tack för feedback iallafall! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.