AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.655

Gaswire gick av E39 528

Re
56
Rello
BMW 320i -09
Gaswiren gick av mitt i körning idag och bilen dog direkt, nu till frågan, ska inte bilen starta och kunna gå på tomgång utan den? för bilen startar inte alls nu...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du har ingen gaswire, mer än om du har ASC-T då sitter ett extra spjäll med wire till den från en manöverenhet. Mycket möjligt att spjället klappar igen utan den. Det vanliga gasandet sker dock elektroniskt.
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Det är wire på min med, är det på dem tidiga modellerna vad jag förstår.
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Kolla spjället "under insuget" Du kan följa wiren från farthållarmotorn som sitter på vänstra skärmen. Wiren kan ju ha hängt sig i fullgas läge.
Re
56
Rello
BMW 320i -09
Jag har då beställt en gaswire från min bmw handlare...

Den går från där man kan "gasa manuellt" iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Scorpower: Detta är INTE nån farthållarmotor.
Länk
Det finns en gasvajer från pedalen.
Länk

Men den påverkar inte trottelspjället rent mekaniskt utan via en potentiometer som sedan på elektrisk väg styr spjället.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Re
56
Rello
BMW 320i -09
hasso: om denna gått av, ska bilen inte starta då?

Hur lätt är det att byta denna vajer?
Re
56
Rello
BMW 320i -09
Någon som kan berätta hur man byter denna vajer? är det bara att leta sig ner till pedalen och haka i eller ska det dras via något och så vidare?
Har du sett att vajern verkligen har gått av? Om inget annat gått sönder så borde ju bilen gå som vanligt på tomgång, och (teoretiskt) även mha farthållaren, denna kräver dock att du har en viss minimihastighet på bilen.
Liten korrigering på funktionen ovan: Vajern från pedalen går till den fjäderbelastade rullen på trottelhuset, och man kan lätt tro att denna sitter direkt på trottelspjällets axel vid en första anblick. Men det sitter en fjädermekanism i mellan och spjällaxeln följer visserligen normalt med, men kan även öppnas/stängas av magneten "trottelmotorn", som är direkt kopplad till axeln. Denna jobbar vid körning på farthållaren eller vid reglering från ABS/ASC-systemet.
Till hela kittet är en dubbelpotentiometer kopplad som ger värdet både på vajerrullen och trottelaxeln in till motorstyrningen osv.
De modeller som har "drive by wire" dvs rent elektrisk överföring har potentiometern direkt i anslutning till gaspedalen, men i övrigt ett liknande trottelhus där enbart trottelmotorn vrider spjällaxeln hela tiden.
BMW hade under ett tag lite blandat vajerstyrning och drive by wire på olika modeller/årgångar av E39, sen fanns även varianten med en vajer från en separat ställmotor för ABS osv, förmodligen det arrangemang som syns i länken ovan om jag minns rätt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.