|
|
|
|---|---|
|
Tja, jag har som sagt bytt topplock på min BMW m20b20, nya bultar, ny packning men nu när allt är på plats så kan jag bara dra runt motorn via skivan en bit sen tar det stopp?! Är det ventilerna som tar i kolvarna? Hur fan ska jag göra? Mvh | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Via skivan? Vilken skiva? Det absolut första är ju att dubbelkolla att timingen står rätt. Står den rätt? Här finns bilder på hur det ska se ut. Länk |
| nej dem är ju inte rätt, men jag kan ju inte röra motorn? Jag kan inte dra runt motorn som jag vill, hur gör man då? För att dra runt på kamdrevet där uppe? | |
| Det klarar du inte utan att du plockar av toppen.Sedan ställer du in toppen och motor rätt efter märkena.Man kan ju även släppa ventilerna lösa.Men det är mera jobb med justering bak efter. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
jakkkep : Hur gick du vidare med detta problem? De flesta motorer har ju en "ventilsalladsdesign" dvs ventilerna går inte fria från kolvarna i alla lägen. Är väl bara gamla Volvo rödblock och andra äldre motorer där ventilerna går fria. Men man borde kunna lösa problemet genom att parera kolvar och ventiler genom att först se var man har vevaxel och kamaxel. Därefter vrida lite på vevaxeln, sedan vrida lite på kamaxel och hålla på så tills de rätt inställda. Sedan monterar man kamremmen som vanligt, drar runt ett par varv för att säkerställa att allt återgår till sin ursprungliga position. |
|
Skruva ut tändstiften, då finns det inget motstånd/kompression under vridningen. Lättare att dra runt försiktigt då....med lite mer fingertoppskänsla. Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.