AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.437

Automobil lägger ner papperstidningen

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fick en sur överraskning när jag läste ledaren i sista Automobil - de ska lägga ner papperstidningen!

Den tidningen är ju en av få man verkligen läser enbart för känslan och nöjets skull. Att läsa på skärm ger mig inte ens i närheten av samma känsla.

Som kompensation som prenumerant får man 5 nummer av Vi Bilägare(!) och ett antal nummer av Klassiker. Okay för Klassiker men Vi Bilägare är toalettpapper i jämförelse med Automobil.

-------
//Lövet
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Dom skickade med inbetalningskort för årsprenumeration med mitt förra nummer...

"You can call me Bon"
Lade också märke till detta och det är lite synd tycker jag! Carlqvist och Daniels alster håller så otroligt mycket högre klass jämfört med vad övriga biltidningar lyckas få ut. De är otroligt läsvärda och välskrivna reportage, ofta med en skön humoristisk touch i språket som jag gillar.

Kommer nog att följa den via IPad till en början men håller med om att det inte riktigt är samma sak som en pappersutgåva. Man får hoppas att det blir som med LP skivorna...

Tack och lov tycker jag AM&S blivit bättre under senaste året men den ersätter knappast Automobils lite skönt nördiga inställning :-)
Har inte läst tidningen de senaste åren men prenumererade några år i slutet på 80-talet och jag har de två första årgångarna sparade. Synd att en så klassisk tidning går i graven, att läsa på internet är ju inte alls samma grej.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det var ju tråkiga nyheter. prenumererade på Automobil under stora delar av 80-talet.
Sedan tyckte jag den blev sämre utpå 90-talet. Men nu hade de ju ryckt upp sig igen på de senare åren, och blivit en riktigt bra tidning igen.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Otroligt tragiskt... Det är i princip den bästa biltidningen sett till blandningen av nytt och gammalt. Sorg!

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Såg också det! Värdelöst med Internetutgåva!

Däremot så var TopGear tidningen bra men det är ju en helt annan grej...
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Scheisse!
Riktigt tråkigt att en så bra tidning försvinner. Passionen och nördigheten finns inte i någon annan svensk biltidning. Vi bilägare duger knappt som dasspapper...

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Top Gear tidningen är ju nästan bara en översätning från orginal-tidningen.
Finns inte många egna Svenska reportage, än så länge iallafall.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, de var ju en sur julklapp... Håller med att Carlquists och Daniels journalistiska talanger sina likar i branschen. En tidning jag absolut kommer att sakna.

Jaja, får väl använda detta faktum som ytterligare en anledning att inhandla en iPad... :o)

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Personligen tyckte jag inte tidningen längre tillförde något. Tidningen har på senare år blivit tunnare än kvällstidningarnas bilagor, och efter att man förenklat A-testet så fanns det inte längre någon USP kvar. Tillslut hamnade man i mitt-i-mellan-land mellan en tidning för entusiaster och mainstream-tidningarna som AMS och Teknikens Värld.

Jag prenumererade länge på automobil (ganska ofta det var någon desperat säljare som ringde och sålde på en helårsprenumeration för 200-300 kr) men jag läser inte längre någon svensk biltidning. Internet + iPad-versionen av EVO räcker gott och väl (och är dessutom billigare).
Det var kul så länge det varade. I tre år fick jag jobba med tidningen och det var roligt, även om resurserna var väldigt knappa mot slutet. Nu blir det i stället någonting annat --> Länk

Mvh,
Daniel Östlund
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tack Kraniel för din insats - gillade verkligen dina artiklar!

Kan ni inte hitta en rysk miljardär som vill investera...? Eller kanske en indisk, de börjar också koma igång nu på alvar.

----
BMW CS #6212
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Är vel lite för många Svenska biltidningar just nu. Båda AMS och TV har ju lanserat systertidningar senaste året, som delvis konkurrerar med Automobil.
Det roliga med Automobil, var ju att man mixade klassiska bilar med nya.
Och nu som Top Gear också lanserats, så är det nog bara en tidsfråga innan det är flera som försvinner.
Min personliga favorit bland de Svenska är Klassiker. Den stora besvikelsen är AMS Vintage, som nästan bara har översatta artikklar från div. Engelska och Tyska tidningar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.