|
|
|
|---|---|
|
Tja! Startade upp min bmw efter att den stått ganska länge. Strömmen var slut så jag fick kabla igång den, och senast jag körde den så funkade den precis som vanligt, men nu efter att den stått snittar jag 15.8L/milen, och det är rätt saftigt alltså? Men jag kan inte påstå att den går illa eller nånting, utan den tuffar på precis som vanligt. Har letat efter läckor, hittar ingenting tanken är hel, soppafilter helt, luktar ingen bensin runt omkring bilen heller. Jag kan dock tycka att den ryker en aning? Vad tror ni kan ha hänt under tiden den stått? Är rätt angelägen att fixa detta då jag har tänkt att börja använda bilen som vanligt igen. Tack på förhand. Mvh Ted Karlsson. | |
| 15,8 Liter per mil??Du menar väl 1,58L per mil hoppas jag.Eller 15,8L per 100km! | |
|
läser du av färddatorn? I så fall står det 15,8Lper 100km som bimmerbåjj skrev. MvH Bmw 4-ever |
|
| Kolla MAF, lambda och efter sprickor mellan insug och MAF till att börja med. | |
| Du skriver iofs att den börjat dra mer efter stilleståndet, annars är 1.58l/mil inga problem att komma upp i med en 540. | |
|
Hur har du kört bilen då? Full varm motor, nollställ färddatorn, åka 2 mil i 90km/h och du får ändå 15,8? |
|
|
Din färddator har nollstälts och det står 15.8liter per 100km ( 10 mil ). Hade den verkligen såsat i sig 15.8liter per mil så skulle den sura ner sig och knappt gå att köra, kattarna skulle dö omgående och avgaserna skulle stinka oförbränd bensin.. och det känner man. |
|
|
Okay, läs, 15.8L, jag kom dryga 3 mil på 40 liter soppa till att börja med. Enligt färddatorn skulle jag komma 44 mil på bensinen jag hade i tanken när jag startade upp bilen och soppamätaren stämde överens med färddatorn, båda mätarna stog helt stilla ända tills dess att jag började köra med bilen så började dom ticka ner utav bara helvete. Snabbt som fan tog jag mig till garaget för att kolla om det är några jävla läckor eller nånting men jag hittar inte ett skvatt, Står bilen på tomgång blir det en fläck på golvet bakom avgasröret av sås. Jag har inte kört vårdslöst med bilen alls utan jag åkte lugnt och fint ut på asfaltsvägen, där jag senare klev på lite för att komma upp i fart (100 väg) och tilläggas då bör väl kanske sägas att bilen stog på tomgång bra länge för att den skulle få värma på sig lite innan jag körde med den, just eftersom den stått så länge. Jag ska kolla vidare på bmw'n i eftermiddag och tanka den fullt, och sen se hur långt jag kommer. Bild kommer att läggas upp där färddatorn visar 15.8 eftersom att ni tror att jag är dum i huvet om jag inte bevisar motsatsen. :) |
|
|
Färddatorn visar väl inte mer än 39.9 (4l/mil), så om 40 liter försvann (och det inte var tankmätaren som visade fel) måste ju bensin läcka ut nånstans? Motorn är ej körbar om den drar över 10l/mil på högsta växeln på landsväg, där den ska dra runt 1 l/mil. |
|
| hur fan e det möjligt??? | |
|
Är det ens teoretiskt möjligt att bilen kan dra så mycket som 16l/mil? Rullar man på tomgång når man ju de siffrorna men vid någon form av färd framåt trodde bilen knappt gå att köra alls. Jag körde en tolva som drog 6l/mil några mil och det var på gränsen, den både gick dålig, svartrök och sotade igen ganska snabbt (=okörbar tills det man ställde på tomgång och varvade upp för att blåsa ur). 15l/mil i en åtta verkar inte rimligt. |
|
| Har för mig att enligt datorn så dricker dem 3L /Timmen på tomgång. | |
|
Alltså när batteriet dör nollas alla data, din bil mäter nu så att säga en ny bensinkurs från noll vilket innebär att om du bara kört kort sträcka så kan det lätt stå 15,8l/100km på färddatorn. Kör några motorvägsmil så ska du se att den snart går ner. Och det enda du behöver göra för att checka att den drar som innan är att kolla den analoga mätaren under varvräknaren den visar ju "nutid" så att säga. |
|
|
Okej såg nu ditt extra fenomen haha det verkar sjukt skumt om så mycket försvann måste det läcka eller så mäter den soppan fel på något vis!? |
|
|
min första spontana tanke, när jag skummar genom tråden är att någon kanske har slangat ur bilen...., men det förklarar ju iof inte att den visar så högt på färd datorn..., ska bli intressant att följa denna tråden då jag aldrig hört talas om maken... Mvh: Pierre |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.