|
|
|
|---|---|
|
Hej Åkte på en 10 mila tur häromdagen. Helt plötsligt såg jag hur tempen letade sig över mittpunkten i 10 sek. Sen gick den tillbaka till normal. Sen hände samma sak på vägen tebaks en gång. Några dagar senare gick temperaturen upp där igen o letade sig ganska långt iväg. Då stannade jag och öppnade locket på expansionskärlet. Det bara pös å ångade ur det. Fyllde på lite vatten men röda stickan kommer upp ganska direkt så jag får inte i mer än några dl. Jag har även haft obefintlig värme i kupén ett tag nu. Åkte till Bmw och frågade. De trodde nog på vattenpumpen. Rör man på fläkten så känner man att den glappar lite. Så ska det väl inte vara? Plus att det är en del droppar vatten där under varje gång man kommer ut till bilen. Vad tror ni? mvh | |
| Ps. Bilen det gäller är en 540 E39 1998. | |
| Kan vara vattenpump och/eller kylaren som läcker. | |
|
Luft i systemet har du i alla fall eftersom kupévärmen är borta... Om vattenpumpen är glapp - byt omedelbart! Om pumpen havererar skär lagret och det leder till att vattnet läcker ut samtidigt som pumpaxeln ställer sig i typ 20graders vinkel mot alla andra remskivor...har du otur slår remmen sönder saker i den vevan och risken finns att motorn kokar så att topparna slår sig... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok Ja det blir nog byte iaf. Har dock fyllt på med vatten nu vartefter jag kört o problemet har ej kommit tillbaka. Nu har jag dessutom värme i kupén igen. Kan ha varit så att det läckt ut så pass mycket vatten att det påverkat kylningen o värmen i kupén. Är pumpen slut lär väl vattnet droppa ur även i färd...så därför så mkt vatten har försvunnit Men det får bli byte hur som helst. mvh |
|
| Kan ju även vara kylet som läcker i skarven mellan plast och metall. Vanligt fel och i vissa fall syns det inte innan du har bra tryck i systemet dvs full arbetstemp. Nu när du har värmen tillbaka testa ätt kolla runt kylaren när den är varmkörd och den står på tomgång. | |
| Hade liknande problem för ett par år sedan. Kunde köra 500 - 1.000 mil innan problemet dök upp IGEN. Till slut visade det sig att det just var ett litet litet läckage i skarven på kylaren som Robert.m pratar om. | |
|
Ok tack, ska ta mig en titt på det. Hur är det med era fläktsnurror? Glappar det? Tyckte min var lite glapp men vet ej exakt hur mycket glapp det får vara. Fyller på vatten vartefter jag kör nu hela tiden. Inga problem med för varm arbetstemp nu och har även värme i kupén igen. mvh |
|
| Fyll på vatten bare når motor er kald,ellers får du aldri rett mengd,på mine e39 jeg hadde før så fikk jeg byta vattenpumpen etter 160 000 på min 520,og 180 000 på min 528,begge var ok ingen lekasje, men hadde litt glapp så jeg byttet for å forebygge havari. har du glapp så byt før det går til helv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.