AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.228

Rycker vid kall

ro
39
robgar
320d Touring -09, E91
Jag har sökt på forumet efter svar, utan någon succé.
Det är så att bilen rycker och känns helt orkeslös när den är kall.
Stänger jag av den och startar igen går den bra igen. Det känns nästan som jag har punktering.
Vad kan detta vara?
Tacksam för svar.

ro
39
robgar
320d Touring -09, E91
Har inte kört den på ett par dagar och idag fick jag knappt i gång den. När jag sedan fick den att starta dog den så fort jag släppte gasen.
Kan det vara så enkelt som tändstiften?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
I alla såna här går-dåligt trådar föreslås exakt alla möjliga problem och lösningar :) Men börja med att kolla allt gummi före insuget efter sprickor, byt tändstift (om det börjar bli dags, alternativt om föregående ägare satt dit några skit-stift), kolla i samma veva om tändrören har några torrsprickor. Löser inte det problem kan det vara läge att tömma bilen på felkoder, köra en bra bit (så du känner att den går dåligt ett tag) och sedan läsa ut om det kommit tillbaks några koder.
ro
39
robgar
320d Touring -09, E91
Felkoderna visar Lambasonden (?)

Gejjen är den att, oftast när jag startar bilen efter den stått nåt dygn, så är den orkeslös, går ojämnt och drar mycket bensin. Då räcker det att jag kör ett par km och stänger av motorn och startar igen, då går den perfekt igen.
Så symtomen visar sig direkt efter start och uppkommer inte under körning.

Ägaren innan mig har alltid gjort service på bilen. Jag har ägt den sen i höstas. Då borde dom bytt tändstift efter planerna.
Iofs kan det ändå vara läge för byte nu...

Hade hoppats på att någon skulle skriva:
"Det här vet jag vad det är! Hade precis samma fel på min..."

Tack på förhand till dig som har ideér.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.