|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag tror att motståndet på 300 kOhm måste vara med för att huvudenheten skall känna av att det sitter ett uttag anslutet, i annat fall kan du inte hitta och välja AUX i stereons meny. Kondensatorerna måste också vara med för att spärra likspänningen som finns på anslutningarna, bl.a för att ovanstående detektering skall fungera. FP |
|
| Det behövdes inga motstånd elle liknande när jag tillvärka kabeln till min bil! | |
|
OK. Du kunde välja AUX osv på stereon redan innan menar du? Normalt går inte detta, liksom det inte går att välja CDC om man inte har en CD-växlare inkopplad osv. Iaf går det inte på den Business som satt i min bil, och på ett par liknade som jag testat. FP |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Jamezzz får du en till "MODE" i stereon? Dvs när du kopplar in en AUX enhet står det då AUX i displayen? Om inte vilket MODE står du i när du lyssnar på musik via AUX. För det är det folke menar. Men det kanske inte behövs trots allt? Just nu är resistansen mellan höger o vänster kanal oändlig istället för 300 kohm, iaf teoretiskt. |
|
Glömde: Kopplade du inte in de båda kondensatorerna heller? FP |
|
|
Kanske han inte lade in kondensatorer heller, och det flyter då en liten ström ut genom den anslutna spelaren, därför funkar det osv. Men det är ju inte så bra att det ligger likspänning överlagrad signalen inne i den anslutna spelaren, ev. så blir andra kondensatorer inne i MP3-spelaren eller telefonen felpolariserade, det kan sluta lite illa i värsta fall. FP |
|
Du hann före mig folke. Jag undrar samma sak även om min nuvarande lösning är lite annorlunda. Undrar om denna metod funkar även på business cd före 2002? |
Jamezzz eftersom komponenterna enligt schemat är så enkla o billiga (10-20 SEK) så rekommenderar jag dig att följa schemat. Tar inte så långt tid att göra det. |
|
när jag koplar in tex min telefon via aux uttaget så kan jag välja aux via mode knappen på sterion den kommer upp efter cd men har jag inget ikoplat i aux uttaget så går det inte att välja. Vad e det för motstånd ni menar? Jag kan inte komma fram till at det ska vara några motstånd någon stans. |
|
| kan ni länka till schemat? | |
| Länk | |
Sista sidan och schemat i mitten. Denna lösning fungerar endast på business cd från 09/2002. De äldre måste lödas på kretskortet som i tråden jag länkade till. |
|
Jamezzz: Du länkade själv till denna pdf tidigare, på sista sidan ser du kopplingsschemat som du måste ha använt för att tillverka kablaget. Där sitter tre komponenter mitt på kablaget osv.. Precis som vi misstänkte så får du AUX-funktion i stereon när du pluggar in telefonen, och det finns en viss risk, om än liten, för att det kan uppstå skador i telefonen genom att utelämna komponenterna. AUX-funktionen skall komma så snart du pluggar in kablaget bak på stereon, utan komponenterna ligger det en likspänning in i telefonens uttag, förutom ovanstående så är denna är inte välgörande för ljudkvalitén. Jag skulle rekommendera att göra AUX-kablaget enligt kopplingschemat. FP |
|
|
bmwe392001: Den konfigurering som visas i dokumentet (SA661 osv) ser ut att vara kontakten på pre 2002 modellerna, dvs den 17-poliga med runda stift och med 10-pol CD-växlaranslutning. Eftersom CD-växlaren kör utan ingrepp i stereon så borde man kunna koppla in sig med annat AUX-uttag också eller hur? Jag har inte testat men nån slags information på rätt pinnar i det 10-pol uttaget, kanske som ovan med ett motstånd, ställer ju om stereon för yttre signal in osv. FP |
|
| Ofan det missade jag. Kollade bara på dom första sidorna hur det skulle kopplas bakom sterion. Får jag införskaffa grejerna och göra det rätt. Men det funkar bra utan motstånden men som du säger att det är nog bäst att dom finns där. Ska försöka fixa det i veckan. | |
|
OK, men du skriver på ett par ställen att du kopplar på 3-4 och 10 i kontakten bak på stereon, då måste du ha läst sista sidan med kopplingsschema, stiftnummer osv eller hur? Men det ordnar sig säkert och jag tror du gör rätt i att använda originallösningen (1st motstånd, 2st kondensator). FP |
|
| men den pdf:n som länkades till av sxv va till bilar som har orginal navigator... spelar det någon roll, jag kolla på den anvisningen till bilar utan orginal navigator? kanske va därför ajg missa det. | |
Folke i databladet från sxv står det i själva början e39 from 09/2002 så jag vet inte riktigt om det skulle fungera i min från 10/2000. |
Kanske med annan koppling som du skriver på 10-pol uttaget. |
|
Stämmer. Min är 9/99 och jag hade tidigare en ICE-link i det 10-poliga uttaget bak på stereon. När man använde detta så blev CDC åtkomligt i menyn osv, så visst går det. Utöver att enabla AUX eller CDC med ett motstånd osv så kan det ju tänkas att man skickar seriell data in på någon pinne men det verkar väl mest troligt med den enklare lösningen med ett motstånd osv. Tyvärr har jag inte kvar adaptern med kablaget, men jag tror det har skrivits lite om detta tidigare. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.