|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Vet någon om det över huvud taget är möjligt att ansluta en AUX-adapter till en E39 -98, med BMW Business CD RDS-HU:n? Då menar jag inte via en FM-sändare, utan vid användning av CD-växlaringången, som nu är oanvänd. Om HU:n kan ta emot digitala signaler från CD-skivor, så måste den väl kunna ta emot dem från en annan ljudkälla, som telefon, MP3, iPod eller dylikt? Hur skulle det i så fall gå till? Hur väljer man CD-växlare som input? Finns det en AUX-knapp på vissa HU:s? Har läst att det ska finnas en ovanför CD-knappen, men det sitter ingen sådan knapp på min HU. | |
|
Signaler från telefon, MP#, ipod som man tar via 3,5mm utgången är inte digitala. Det är vanligt analogt ljud. Ja tror det finns interface att köpa som lurar cd-växlaringången. Dock brukar det vara rätt dyra. Jag rekomenderar att du byter till en eftermarknadshuvudenhet istället. |
|
|
Vet nu någon eftermarknadsstereo som är kompatibel med fronten på nuvarande HU? Jag vill alltså inte att man ska se att det sitter en annan HU i, och jag vill kunna använda samma knappar som jag gör nu. |
|
|
Finns lite olika varianter på lösningar till BMW; Länk Länk Jag har Dension GW300 i min 740. |
|
|
Jag har kollat på Länk Tycker den verkar bra (dice enh) jag tror dock inte de säljer just den till eu, men den finns på ebay.co.uk för dryga 90£, resten Ska gå att köpa fr ovan nämnda sida. Har dock inte testat den själv men de har bra youtube videor som visar installation samt hur den fungerar. |
|
|
Jag ordnade AUX till min E39 denna helg på ca 1-1,5timmar och en kostnad på ca 350:- ;) Köpte FM-modulator på Biltema för 249:- Sedan så köpte jag antenn adapter så modulatorn passar på bilens samt spelarens anslutning. Sedan var det bara att koppla in allt (tog ström från original spelaren o bygde en On/off knapp) Spelar lika bra som Cd skivor o jag har samtidigt original stuk på spelaren. Vill nån ha mer info/ Guide så skicka mig ett mail till Blend@pitstop.se Så skickar jag bilder på mitt bygge samt art nr på prylarna o en beskrivning på hur man river loss och monterar ihop allt inkl modulatorn. |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Den förmodligen billigaste stereo AUX som fungerar klockrent får ni som har business CD genom att följa denna tråd: Länk! Total kostnad av 29 SEK för ett 3,5 mm uttag som lämpligen borras till höger eller vänster av cdmatningsöppningen. Ligger snyggt gömd under täckningsluckan (listen). Men kablar kan ju dras dit man önskar... Uttaget jag använde är: Länk Har själv följt tråden och det funkar perfekt. MID:en ska vara i CD läge och en skiva måste vara i. Så fort man kopplar in något på AUX ingången så stängs CD musiken automatiskt av och man hör signalen från AUX källan. Drar man ur kabeln hör man musiken från skivan igen. Smidigt och CD-ljud kvalite. Man måste ha tillgång till lödkolv men annars är det inga specialverktyg som behövs. Att ta isär cd-enheten är väldigt enkelt så låt inte detta skrämma er. |
|
FM-sändare eller modulator går aldrig att jämnställa med direktkopplad ljudingång eller med CD-ljud. Det faller t.ex på det faktum att FM-systemet i sig själv har en avrullning av frekvenskurvan dels i lägsta basen men även över 12-14 KHz. Signal/brusförhållandet är också sämre, för att inte tala om stereoseparationen. Trådskaparen nämnde ju dessutom att han vill koppla in sig direkt. Länken ovan kan vara en väg om man inte räds för att öppna upp stereon och löda. Det ansluter rätt väl till mitt gamla mektips om lågnivåutgångar på motsvarande sätt. Jag skulle kanske undersöka möjligheten till att använda den befintliga ingången (avsedd för CD-växlaren). Det är inte digitala signaler här utan vanliga analog H-V in från växlaren. Knepet är att lägga styrsignal på rätt sätt för att ställa om stereon till CDC-läget. Att behöva köra med skiva i huvudenheten samtidigt känns väl så där. Men det säljs ju flera produkter, t.ex ICE-link som kör via växlaringången så visst går det. FP |
|
folke du har rätt att FM-sändare och FM modulaturer inte ger cd-kvalite men ljudet kan ändå vara tillräckligt bra med modulatorer. I tråden som jag länkade till kopplar man in sig direkt vilket resulterar i cd-kvalite. Jag har själv följt tråden och kan säga att hela processen gick väldigt enkelt. Lite skruvar som ska av och sedan ska 3 kablar lödas fast på kretskortet. Det är inte alls trångt och man behöver inte heller plocka ut kretskortet helt utan det räcker med plastfronten, metallplattan bakom plastfronten, metallkåpan ovan och själva cd läsaren. Alla delar sitter med ett par skruvar och inga kablar behöver kopplas ur eftersom själva läsaren trycks ned på kretskortets kontakter med endast två skruvar. Att cd-skivan måste sitta i ser jag inte som någon nackdel alls. De flesta har väl alltid en skiva inne i spelaren även då man lyssnar på radio (du menar säkert att du inte gillar att den snurrar). Det känns tom smidigare än iDrive lösningen på tex e60 där man måste välja aux inne i menyn. Här är det bara att koppla in sladden i cd läget. Genom att plocka ut sladden har man skivan tillbaka. Jag förstår att det finns smartare sätt som tex ICE-link etc men då får man lägga ut MYCKET mer pengar än min 29 kronors lösning som ger samma ljudkvalite. Att gå in på cd-växlaringången borde gå men jag har inte hittat någon enkel lösning. Har vi någon på forumet som har försökt sig på den varianten? |
Självklart menade jag inte att lösningen var min utan trådskaparens. |
|
bmwe392001 har du några bilder på monteringen av uttaget som du gjorde? Jag har bestämt mig för att testa samma sak men inte hur/vart jag ska montera uttaget. Antar att du borrade hål brevid cdluckan på något sätt och monterade kontakten där? Bilder uppskattas. |
|
Kommer med en bättre bild senare under eftermiddagen. Det är väldigt enkelt och precis som du skriver så borrar man till höger om skivutmatningsknappen. Jag borrade hålet i höjd med knappen och i mitten på det tomma utrymmet i sidleds. Bakom är det helt tomt vilket du kommer se när du drar ut cd spelaren. Vet du hur man tar loss cd enheten? Dålig bild: Länk |
|
Den här har jag fått installerad i min E38a och är väldigt nöjd! Länk Man får USB, plats för SDkort, handsfree till telefon och framförallt Blåtand! Jag mappar upp min lur till bilen och sen kan jag spela upp vad jag vill på luren direkt i högtalarna med mycket bra ljud trådlöst via bluetooth. Ringer telefonen är det bara att svara med handsfreen och jag får ljudet i högtalarna och snackar i micken och det fungerar riktigt bra. Jag har dosan i handskfacket och under monteringen drogs en sladd från baksidan av bandspelaren till handskfacket och micksladden från handskfacket upp till jämte solskyddet. Det blir dock lite trångt och man fick skära loss lite plastdetaljer på insidan av facket för bandspelaren för att få plats med kontakten därbak. Den enda buggen egentligen är att om jag har hög volym på musiken, så hör jag ett vinande ljud i högtalarna i bakgrunden som konstigt nog varvar upp med motorvarvet! Det hörs ju, men är inte tillräckligt störande för förstöra helt. En enkel och bra lösning för oss med antika bilar som har kassettspelare :-) |
|
The Stig vet du om de har kablar till lite nyare stereomodeller med platta stift bak? |
|
bmwe392001: Det verkar som att de säljer Anycar som passar till de med platta stiften också: Länk Men ifall du vill vara säker så kolla med Autoteile-Dresden24 att det passar just din bil innan du shoppar! |
|
Headmaster här kommer de utlovade bilderna: Länk Länk Länk Luckan går självklart att stänga utan problem. |
Här är min hela lösning. Så skönt att slippa bränna och lyssna på samma skivor om och om igen. Länk |
|
bmwe392001 på kretskortet heter lödpunkterna E202 samt E200 samt E201 vad är vad på dessa vilken är jord. och på 3,5 mm kontakten jag köpte på "kjell" så är det bara två anslutnings stift, ett guld och ett silver vilken av dessa är jord. vilken av E202 , E200 eller E201 ska jag ansluta till den guld färjade anslutningen på 3,5 uttaget samt vilken/vilka ska anslutas till den silvriga? mvh/Micke |
|
Hej sxv! E200 är jord och även det ska lödas på uttaget på den del som sticker ut mest och är gjord för att klämma kabeln med. Det är ett med chassit för uttaget så E200 på kabelklämmdelen. E201 är vänster kanal och ska lödas på silver stift. E202 är då höger kanal och lödas på det guldfärgade stiftet. Tänk på vilka hål i cd-spelarens metallram du för ut kablarna igenom. När du ska trycka tillbaka cd enheten i bilen så kan kablarna vara i vägen. Jag förde ut dem rakt nedåt dvs på samma djup som lödningspunkterna och rakt ner förbi kretskortet genom de yttersta hålen i metallramen. På själva plastramen i bilen kan man då med kniv skrapa loss ett spår (5 mm) i plasten så att kablarna och cd-enheten kommer in. Plasten är L-format och du skrapar plasten fram så den utjämnas med den inre delen. Jag har försökt rita ungefär hur det ska se ut men är du osäker så hör av dig. Länk Ingen snygg ritning men jag tror att du kommer förstå. Uttaget förs sedan in genom ramen i bilen första och sedan för man in cd-enheten samtidigt som kablarna hålls i det bortskrapade spåret. Medan cd-enheten förs in så drar du även i kabeln med uttaget (för att hålla den spänd) och precis innan cdn hoppar i helt för du bakifrån igenom uttaget genom hålet i cd fronten och skruvar på den lilla muttern på framsidan. Sedan är det bara att trycka in cdn helt och du är klar. Tänk därför på att ha 20-25 cm kabel så du montera uttaget lätt. Hör av dig om du har fler frågor. Lycka till! |
| tack för infon ska prova någon kväll nu i veckan. | |
| skit såg efter jag öppnat cd att den var tilverkad 2002-02. Såg helt anorlunda ut invändigt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.