|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått ett erbjudande av en person som äger ett bussbolag att tanka diesel för 8kr/l. Han erbjuder "buss/lastbils diesel". Jag har ingen aning om det är samma diesel som vi tankar våra bilar med på vanliga mackarna. Är det någon som har erfarenhet av denna sorts diesel och kan svara på om det skadar bilen på något sätt? | |
|
Det är samma. bara att tanka. |
|
|
Är det verkligen ingen skillnad? Jag märkte att det förbrukades lite snabbare än diesel från Jet macken. |
|
| det är ingen skillnad. eller det ska inte vara de iaf.. | |
| Den diesel som lastbilar och bussar kör på är väl färgad? | |
|
Diesel är samma du tankar ju på samma mack Att det sen är bättre diesel på kontinenten är en annan sak Det ser man på förbrukningen om man tankar där Ha deT |
|
|
Har det med att göra att vår svenska diesel har högre krav på fryspunkt är kontinenten? Kan ha att göra med asfalt också, bilen drar klart mindre bränsle i danmark, detta eftersom tydligen danmark kan ha en lite annorlunda asfalt än oss pga deras klimant. |
|
|
Det är miljökrav som gör att vår diesel har lägre energiinnehåll än "gammal hederlig diesel". Fast å andra sidan är vår diesel betydligt skonsammare mot katalysatorer och partikelfilter samt inte minst miljön... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Du som brukar ha koll, är det inte i gengäld mindre svavel i EU dieseln än vår MKI diesel? Sen har ju vår diesel 5% biodiesel inblandad i sig. Det vore ganske spännande att se långtester mellan olika dieselsorter på motsvarande körcykel, flera biltillverkare (inkl BMW) skriver i manualen att man skall undvika biodieselinblandning. Själv tankar jag alltid dansk diesel då jag jobbar där, mest för att literpriset är ca 2kr billigare än hemma. Har försökt testa tanka svenskt i perioder men märker ingen större skillnad i förbrukning. |
|
|
Den dieseln jag har fått tag på är ljusgul. Det är ett svensk buss bolag som använder den på sina bussar. |
|
|
Går den i bussen så går den i bilen Vad jag vet finns inte färgad diesel längre rätta mig om jag har fel Har för mig att den grön aktig förr Ha deT |
|
|
thom525; Fel "går den i bussen så går den i bilen"..bussen kan vara byggd för 100% RME och då blir det problem att tanka den i bilen om bilen inte är gjord för det. Är den som i detta fall ljusgul så bör det inte vara RME. Ren RME är oftast mörkt grön. Inblandning av RME i den färglösa dieseln gör att produkten kan vara allt från nästan klar till gul- eller svagt grön (beroende på hur RME:n är processad). Däremot är "billig" diesel alltid ett frågetecken det stjäls diesel något så kopiöst på arbetsplatser och säljs vidare, glad varje morgon när jag kommer till min maskin om den eller farmartanken inte är tömd. Hjälper inte ens att lägga sprängmattor över farmarn tjuven får igång en maskin eller kommer i kranbil en annan variant är ett hål borrat finns ju så bra batterimaskiner till detta idag. |
|
|
Om han hade skrivit RME som han inte gjorde hade det varit en annan sak och den tankar man inte i en vanlig diesel tapp mig veterligen Ha deT |
|
|
Om man får ett såkallat "erbjudande" så skiter nog säljaren i vad det är för sort,förövrigt så har många BMW RME paket. "Att det sen är bättre diesel på kontinenten är en annan sak Det ser man på förbrukningen om man tankar där" Detta märks inte i en modern diesel som du och jag har förbrukningen sjunker märkbart redan i Danmark precis som "garfunkah" skriver |
|
| Långt ifrån all asfalt i Danmark är lättrullad, det finns många motorvägsetapper med grovkornig svensk asfalt också. I Tyskland finns det ju också en massa olika underlagstyper så det är snarare en liten faktor i det stora sammanhanget. Varför skulle inte en diesel med högre energiinnehåll åtminstone i teorin ge en lägre förbrukning i en modern dieselmotor? | |
|
Kristoffer, numer har normal "EU-diesel" lika låg svavelhalt som vår MK1-diesel och har samtidigt högre energiinnehåll (de siffror jag har hört talar om ca 3%) än vår diesel. För några år sedan var dock vår MK1-diesel renare än den normala diesel som såldes i Europa. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.