AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.152

motorn dör, hackar och har sig, Z3a 1.8

Hej!
Min mor och far har en z3a med 1.8l motorn som strular lite! Jag har åkt en del med den nu och vid helt otippade tillfällen så lägger den bara av... Det blir precis som att den stryps/tvärdör... Vid vissa tillfällen så står den och hostar ganska rejält efter man startar den igen... Den verkar dö lite när som...

Finns det några kända problem på dessa bilar där man bör börja leta?
Någon som har tips eller varit med om samma problem själv??

Mvh Pontus
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Bränslefilter?
När är den servad senast?

Farsan servade bilen för inte alltså för många mil sedan, och bränslefiltret byttes då! Likaså så bytte han någon elpryl av något slag som sitter vid spjällhuset, kommer inte ihåg vad den heter! Den skulle iallafall bytas vid service hörde jag!

Men symptomen är precis som att soppan tar slut, eller att luften tar slut, hugger till sen dör den!
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Första rekommendationen är att ta den till en BMW-verkstad så de kan avläsa felkoder. Det vill säga om ni inte har en egen felkodsläsare för BMW. Det gör det hela mycket enklare.

Lagrar den felkoder från sådana fel även om man inte sett skymten av en motorlampa?
Jag har en obd2 läsare men det sitter väl obd1 uttag i den? Lite svårt att kolla upp de då den står hos mina föräldrar...

Annars är det väl bara för dom att skicka in den till verkstaden om det inte finns något typiskt fel för dessa bilar som framträder som jag beskrivit... Man försöker ju lösa så mycket det går själv:) personligen så lämnar jag aldrig bort min bil, men tyvärr så är jag inte riktigt hemma på bmw...
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Svar på den första frågan tror jag är ja. Jag kan inte påminna mig om i min läsning av diverse forum om Z3 att just det du beskriver skulle vara ett typfel. Men kunskapen på till exempel Bimmerfest.com är stor. Det kan löna sig att söka hos dem.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.