|
|
|
|---|---|
|
Läste en artikel i SvD där det stod om en amerikansk politiker som ogillade de kameror som placerats ut i staden. Har startade en firma som sålde genomskinlig tejp som sattes på nummerplåten fram. Fick till följd att kameran misslyckades med att faställa reg-nummer. Trist. =) Någon som hört om denna tejp eller är det bara bluff och en rejäl groda av journalisten som inte källkollat? | |
|
Hej. Det finns en tejp, eller snarare en tunn plastfilm som man kan sätta på regskylten. Denna ger ett interferensmönster som gör att det är väldigt svårt att läsa regnummret om man inte kollar rakt framifrån. Kanske var en sån han hade? |
|
|
Något att fundera över. Kanske jag och en viss Ask sk slå oss ihop? Mvh. Micke Olsson |
|
| Vart kan man köpa såden film. | |
|
Efter information av en säker och pålitlig källa så ska detta inte fungera. Killen jag snackat med har provat själv och det visade sig funka utmärkt för pappa blå ändå. Mvh. Micke Olsson |
|
|
Hittade artikeln hos SvD: Länk |
|
|
Hej , Har hört att det ska funka med att spreja flera lager med klarlack på regplåten!! nån som provat ?! "Aktiva människor tänker om, passiva tänker: OM!" |
|
| Jag kör ända upp till Säter för att sälja bilen på Fredag. Köper mannen inte bilen kommer återresan att gå j***t fort. Skruvar nog helt av reg-skylten i så fall :-) | |
| Har oxå hört talas om att klarlack ska reflektera bilden och endast visa ett vitt fält av regskylten. | |
Paap Reeder |
Hej "Alla med blyfot"! Det ögat ser - ser också kameran. Tyvärr. Allt annat är skrönor. Betr den omtalade filmen så är det "sannolikt" sant ... men om man inte står precis framför ser man inte heller skylten och enligt "boken" skall ju skylten kunna ses inom vissa vinklar framifrån (och även bak) ... så då blir det ändå 800:- för felaktig skylt. Hoppas jag har fel. MVH /// Paap Reeder Andra fysikaliska lagar gäller dock för laser .... men numera sker inte mätningarna mot nummerskylten - också tyvärr! |
Apo |
klarlack skall fungera, den reflekterar och slylten skall vara oläsbar på fotot.. |
|
Bara för att spekulationernas skull så har en mig närstående person foretagit ett litet test. Hurivida jag initierade eller närvarade får Ni själva spekulera i:) Ett stycke hyrbil, hyrd på en juridisk person och med min gode vän som hyresman. Främre registreringsskylten förseddes med en genomskinlig film, inbakat i denna var tvärsgående ljusgrå ränder(svårt att förklara) en typ av förseglins och förpackningsfilm. Denna kördes senare mot en aktiv fartkamera som utlöste. Även samma procedur upprepades med en film som var spegelreflekterande. Lika där fartkameran. Hos min vän som återlämnade hyrbilen damp det senare ned två brev vidarebefodrade av hyrbilsföretaget. Då min fordonsansvarige vän inte visste vem försedd med svart luva som disponerad detta fordon på företaget lades ärendet ned. Efter 1½ dags jobb så kan man konstatera att film på främre registreringsskylten inte fungerar. Mvh Asken |
|
Paap Reeder |
Hej! Med film menade jag sådan film som flickorna på posten har framför sina skärmar. Är man inte inom + / - 10-20 grader framför skärmen ser man inget -detta som skydd för att kunden bakom mig ej skall kunna se mitt kontonummer m m - (eller se att det bara är en 100-ing kvar på kontot - vilket av mig kan uppfattas som ytterst pinsamt). Sådan film kan säkert optimeras till + / - 5 grader (om det nu räcker) men resultatet blir att tjänstemannen vid sidan av vägen heller ej ser ngn skylt och det blir te å betala. MVH /// Paap Reeder |
|
Detta är något som fungerar iaf: Länk :) |
|
|
kryptonit: Ja du, fungerar den är det ju kul! Skulle vara tråkigt om det blev något glapp eller liknande när man blåser på i 180 km/h förbi alla kameror troendes att skylten inte syns... ;) roadZter |
|
| grymt coolt! undrar om det finns till svenska storlekar... | |
|
DanneZeta: Enligt en person på ett annat forum så är den grå utan ström och genomskinlig med ström. Så något glapp behöver man inte oroa sig över... :) Fördelen med det är att man kan t.ex. parkera på träffar "utan regplåten". En nackdel är väl att p-vakter säkert bogserar bort bilen då de inte kan bötfälla... |
|
|
kryptonit: Aha - ännu bättre! Det finns som alltid för och nackdelar med allt. roadZter |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag ger mig. Tekniken går framåt varje gång man loggar ur sin PC ur nätet. Fick en idé: genom att koppla den plåten som "kryptonit" tipsade om, så att den styrs via utgången på en radarvarnare typ Autobahn Couvert - eftersom kamrorna styrs via en radar CW- impulsmätare- så blir följden att så fort radarhastighetsmätningen startar så släcks skylten! Great. MVH /// Paap Reeder |
| JAg vet den absolut bästa tekninken mot detta, fixa fram en död liten fågel typ sparv och sätt fast den på nummerplåten så den täcker en eller två tecken och åk runt så :-) ni kan garanterat inte torska på någonting. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.