|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Haha :) Håller med dig! Bra att problem alltid går att betala sig ifrån ;-) |
|
|
"Iofs har det med tid att göra också. Som tonåring kan man ju "bo" på golfbanan på ett annat sätt än en vuxen. Men min teori är iaf att man har lättare att lära ju yngre man är. Jag hade säkerligen blivit ännu bättre om jag börjat som barn... " Jag är ganska säker på att det har med tid att göra. Om man börjar övningsköra som 16-åring så har man ju all tid i världen jämför med en stressad heltidsarbetande småbarnsförälder :-). Liksom din fru så började jag övningsköra i ungefär "rätt" ålder. Var väl 20 år. Kom väl hyfsat långt också, men sen så rann det ut i sanden även för mig. Som vuxen så är tiden att öva mycket begränsad och det TAR tid att lära sig manuell växling. Växling i sig är väl inte så svårt att lära sig jämfört med t.ex golf eller att spela piano. Problemet är ju att man ska växla samtidigt som man ska vara uppmärksam på trafiken, planera sin körning, läsa vägskyltar m.m. Och detta kan bli väldigt mycket att hantera på en gång. Man kanske växlar jättebra när man kör i lugn trafik, men så fort trafiksituationen blir mer komplicerad så börjar man lägga i fel växel, få motorstopp m.m. Låt henne övningsköra i 330:n så släpper hon nog alla krav på att behöva kunna köra manuellt :-). |
|
|
"Sen det här med eco-driving, det är inget vidare svårt. Accelerera snabbt upp i fart, inte pedalen i golvet, och lägg sedan i så hög växel motorn tillåter. Det kommer naturligt." Tyvärr kommer ingenting med bilkörning naturligt, utan allt måste man lära sig. Det mest naturliga är nog att växla 1-2-3-4-5-6. |
|
|
När de lär ut eco-driving på styvsyrrans körskola så handlar det om att inte varva över 3000 varv eftersom det blir högre utsläpp annars. Då säger det sig självt att det blir svårt att hoppa över en växel, än mindre flera växlar. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
"När de lär ut eco-driving på styvsyrrans körskola så handlar det om att inte varva över 3000 varv eftersom det blir högre utsläpp annars. Då säger det sig självt att det blir svårt att hoppa över en växel, än mindre flera växlar." En växel kan man nog hoppa över i alla fall. På många bilar så är 3000 varv på 2:an ungefär 50 km/h. Då brukar också 4:an ligga på cirka 1500 varv i samma hastighet. Så man kan accelerera upp till 50 på 2:an och sedan lägga i 4:an. |
|
|
Alfans front är ju den snyggaste som finns på någon bil!! Men om du tänker italienskt, Varför inte en 159a med största motorn, heter den GTA? |
|
|
Häggman: 159 GTA dök väl aldrig upp, den största motorn bör vara 3.2 V6 Q4 med 260hk och fyrhjulsdrift? :) //Bjersér |
|
|
ja så hette den!! Blandar väl ihop de :) Nu blev man ju lite småsugen själv! |
|
|
ja så hette den!! Blandar väl ihop de :) Nu blev man ju lite småsugen själv! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.