AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.223

Nytt projekt: "Övningskörningsbil" till våren/sommaren

Sida 1 av 2
Verdi
Min fru började övningsköra förra vintern men nu fick vi vårt första barn i augusti och jag köpte en automatkombi och efter det har det liksom inte varit läge för övningskörning...

Jag tycker det är bättre att hon övningskör med en manuell bil och tänkte därför att man kanske kunde köpa en rolig sommarbil att övningsköra med.

Kravspec.

Manuell
Helst bensinmotor
Max 10 år gammal
Helst under 100', men kan gå upp mot 150'.
Minst 150 hk.
Gärna cab eller coupé.
Låg försäkring.
Lågt värdetapp.
Problemfri.

Den ska rulla max 500 mil per år.

Eller så köper man en bil som hon kan ha själv året runt efter att hon tagit körkort. VW Polo GTI känns som en rätt ok andrabil för året runt bruk.

Förslag mottages!
Jag tycker det är bättre om ni köper något som hon kan använda senare, en bil som det går att få in barnvagnen i.
En Golf av senaste modellen bör rymma en en barnvagn och i TSI 122 utförande går den förvånansvärt bra för att enbart ha 122hk. Dessa går att få för under 150 000kr.
lågt värdetapp , bensinmotor ,manuell , coupe eller cab!!

låter ju exakt som en mini cooper eller cooper cab!! :) det är riktigt bra andrahansvärde på dem och tror din fru kommer tycka om dem
Verdi
Chris87,
Om hon behöver barnvagn så får hon givetvis låna "min" bil. Och några långresor lär vi inte göra i den heller. Däremot vore det ju förstås praktiskt om barnstolen fick plats...

bmw_jerry,
Har kikat på nån Mini, men jag har lite svårt för designen. Men absolut ett alternativ.

Har även sneglat lite på den här BMW 123d Coupén. Är ju diesel men i övrigt är den helt ok av det jag kan se. Länk

Ska det vara en cab måste det väl vara en med tygtak om man vill kunna ta den till jobbet t ex? Man vill ju inte ha bilen stående helt öppen en hel dag. En regnskur skulle ju vara förödande... Eller får man med sig en plåtcab i bagaget?
Verdi
Vad sägs om en Alfa? Länk

Eller en A4 cab?
Länk

Eller en Z4?
Länk
Verdi: En tygcabriolet kan knappast må så bra utav allt salt som hävs ut på de svenska vägarna under vintern.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Mazda Miata om kravet är att frun + barn ska kunna åka samtidigt (ex. barnvagn)

Ny: Länk

Länk

Lite äldre: Länk

Mvh/ Niclas
Verdi
En cab skulle givetvis inte användas under vinterhalvåret. När hon fixar lappen så köper vi givetvis en mer praktisk bil. Förmodligen en automat, åtminstone efter ett tag när hon lärt sig köra med manuell på riktigt.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Sa någon MB SLK? =)

Har haft en 230K, plåttak, mercedes-myskänsla samt bra bagage (självklart med taket uppe)
"När hon fixar lappen så köper vi givetvis en mer praktisk bil. Förmodligen en automat, åtminstone efter ett tag när hon lärt sig köra med manuell på riktigt. "

Nu är jag inte alls insatt i eran situation så det här kanske är en dum fråga, men om slutmålet är att köpa en automatbil så varför inte låta din fru ta automatkörkort istället? Jag tog själv körkort i vuxen ålder (30+) och det gick åt ganska många lektioner bara att få till själva växlingen. Sen hade jag själv också småbarn när jag tog körkortet och tiden att öva var starkt begränsad.
Verdi
Sant, det kanske är den enda vägen. Hon har genuina svårigheter att få till växlingarna. Det blir för mycket att tänka på helt enkelt. Dock vill hon inte vara begränsad till automatbilar för all framtid.

En bra kompromiss kanske vore att se till att hon tar ett automatkort först och sen tar ett utan begränsning vid behov?

Det är tamefan briljant! Det ska jag föreslå. Tack!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om hon tar körkort för manuell så bör hon i så fall ha en manuell bil en tid så att hon får en möjlighet att nöta in kunskapen att köra manuell.

Min fru tog körkort i manuell bil när hon var ca 30 och bara någon vecka efter hon tagit sitt kort så flyttade vi till USA där hon under två år körde en hel del bil men enbart automat. När vi sedan flyttade hem så blev det också en automat. Hon har sedan vid ett par tillfällen testat att köra manuell men det funkar dåligt. Antar att enda sättet är att köpa en manuell och sedan börja övningsköra igen, följt av minst ett års dagligt körande av manuell. Den enklare lösningen är ju att i fortsättningen endast köpa automatare...

___
//Ulf
Verdi
Jo, så sant så sant... Risken/chansen att hon vill köra hyrbil på semestern osv är ju ändå lika med noll. :-)

Känns som en sten som föll från mitt hjärta. Ska hem och övertala henne. :-)

Fast det är ju inte nåt som hindrar att jag köper en rolig manuell bil ändå, eller hur? Hehe...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Problemen med manuell växling, tror ni det är individuellt eller relaterat till att personerna som nämnts ovan tar/tog körkort i högre ålder än medianen?

Det verkar ju av denna begränsade statistik hänga ihop. =)

"Sant, det kanske är den enda vägen. Hon har genuina svårigheter att få till växlingarna. Det blir för mycket att tänka på helt enkelt. Dock vill hon inte vara begränsad till automatbilar för all framtid."

Även om man får till växlingarna, så är de ju väldigt petiga med växlingen nu på uppkörningarna. Man ska ju hoppa över växlar bl.a och köra "eco-driving".
"Jo, så sant så sant... Risken/chansen att hon vill köra hyrbil på semestern osv är ju ändå lika med noll. :-)"

Inget större problem numera att få automatväxel även på hyrbilar. Gäller bara att kolla runt lite så att man får ett vettigt pris.
Verdi
Grelle,
Du vet ju inte hur gammal min fru är, eller hur? :) Hon kanske är 18 år. Nej, men det kan nog ligga nåt i det. Hon är 29 år och började visserligen ta körkort i "rätt" ålder men sen rann det ut i sanden.

Tror det har att göra med ointresse och ovana, snarare än något direkt åldersrelaterat. Att man har dålig motorik för bilkörning vill säga...

Man lär sig nog bättre i tonåren, även när det gäller sånt som bilkörning. En parallell är t ex golf. Det syns direkt på svingen om en person har börjat spela i vuxen ålder eller om man börjat tidigare. Jag började som 15-åring och trots att jag aldrig varit särskilt bra i andra bollsporter så kom jag rätt lätt ner till 6 i hcp. Vänner som varit riktigt duktiga i fotbolll/innebandy osv men som börjat spela golf senare hade stora svårigheter att komma längre ner än runt 15-20 i hcp.

Iofs har det med tid att göra också. Som tonåring kan man ju "bo" på golfbanan på ett annat sätt än en vuxen. Men min teori är iaf att man har lättare att lära ju yngre man är. Jag hade säkerligen blivit ännu bättre om jag börjat som barn...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, kanske lite fördomsfullt av mig att anta att din fru var inom spannet 80 % till 120 % av din egen ålder, men det var ju rätt så... =)

Dock tycker jag ditt resonemang slutar i att det kanske är lite åldersrelaterat, i alla fall när jag läser ditt golf exempel.

Verdi: En anledningen till att köpa en manuellväxlad bil om hon tar körkort med begränsningen automat är att du får definitivt ha den i fred :-)

Om ni övningskör privat är det mest kostnadseffektiva att hon lär sig växla manuellt. Att först ta b-körkort med begränsning och sedan b-körkort utan begränsning är inte värt pengarna.

Sen det här med eco-driving, det är inget vidare svårt. Accelerera snabbt upp i fart, inte pedalen i golvet, och lägg sedan i så hög växel motorn tillåter. Det kommer naturligt.
Jag går själv emellanåt från tvåan till sexan.

Ett, enligt mig, bra sätt att lära sig känna dragläget är att öva på att få bilen att stå stilla i uppförsbackar genom att enbart använda kopplingen. Dvs. varken använda bromspedalen eller handbromsen.

Verdi
Chris87,
Visst, men hon har så svårt att greppa vid vilken hastighet man kan ha vilken växel osv. En gång la hon i 2:an i 80km/h vilket resulterade i tjutande bakdäck... Hon blandar ihop växlar och kan lägga i 2:an när hon ska lägga i 4:an. Särskilt vanligt är det när hon blir stressad.

Hon kör helt ok när hon inte är stressad. Men bränner det till i en korsning så lägger hon i fyran och får motorstopp. Typ. Och jag blir såklart skogstokig. Ingen bra kombination. :)

Dessutom vill hon veta hur hon ska växla i korsningar. Alltså, hon vill ha instruktioner som hon kan memorera. Hon har ingen som helst känsla så hon kan inte känna sig fram beroende på situation.

För att tala klarspråk. Mina nerver klarar inte mer övningskörning med manuell bil. :)

Pengar är inget större problem i sammanhanget. Betalar gärna bara hon fixar det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.