AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.407

Diagnosfel går det på garanti?

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Hej,

Har varit på besiktning och fick gjort en diagnos (150 kr) för att kola efter fel i systemet.
Fick olika fel på olika system:

Bromssystem DSC/DXC (dynamiskk stabilitetskontroll) däcktrycksövervakning
Felbeskrivning: olika felkoder...blabla
Motorstyrning: Räle, uppvärmning bränslefilter, bränslepump tryckreglering
Växellåda: Okänd fel.

Har köpt bilen hos handlare för ca.2 mån sedan med 1 års garanti.
BMW 520 D 2009 touring.
Jag undrar inte vad dessa fel betyder utan det jag undrar är om detta går fixa på garanti? Kan jag kontakta handlare och be honom betala för åtgärder av dessa fel?

Tack
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Problemet är ju att det kan vara gamla oraderade koder som och har du inget fel på bilen som visar sig ? Så kan det vara en annan sak.
Felkoderna måste raderas vilket bilprovningen inte kan med sin utrustning pch sedan får man köra en ny diagnos..

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Hej,

Ja men även om jag skulle gå in på bmw verkstad och få de medd raderade så kostar det eller hur. Kan den kostnaden (om det nu blir bara det och ingen annan åtgärd) faktureras till handlarn och hänvisa till garanti?
Att få felkoderna raderade handlar väl på sin höjd om några hundralappar? inte mycket att bråka om enligt mig, är det dock fel på bilen är det ju en annan femma.
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
aha...ok, det kanske är så som du säger...hoppas bara att det inte ngt fel...tack
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Om Svensk Bilprovning (jag förutsätter att de är dem Du köpt tjänsten av när Du skriver "besiktning") har sålt en diagnos till Dig för 150 kr då borde man väl kunna kräva av dom att de förklarar protokollet för Dig också där de talar om vad som är ett rent fel på systemet/bilen och sådant som ligger kvar som logg från tidigare fel. Utifrån deras svar kan Du ta med Dig protokollet till den som sålt bilen och diskutera de eventuellt kvarstående felen med dem. Så skulle jag ha gjort.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bilprovningen kan enbart läsa ut vilket felkoder som finns, INTE när dom uppkom historisk som man kan göra med BMWs egna programvaror mfl andra. De kan inte heller raderar felkoder och söka igen då deras utrustning är spärrad för detta enligt den högsta tekniska ansvarig på bilprovningen som jag hade ett 45 minuter långt samtal med för nått år sedan.
Av den anledningen att de vid flertalet satt 2 or på sånt som funnits i bilen sedan år tillbaka.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.