|
|
|
|---|---|
|
Hej gubbar, har idag en E61 525d -2007. Har fått det klassiska felet med kabelbrott i baklucka. Samt rost i baklucka. Och flagnad m-sport ratt. Ska få luckan lackad i januari men är så trött på bilen nu så funderar på att sälja den efter bara 1,5 år. Ge mig råd om jag ska behålla eller dumpa den. | |
|
Tycker att BMW Sverige bör ta detta på goodwill och garantier? Möjligtvis undantaget ratten. Om de tjurar så ge inte upp så lätt. |
|
Roffa1 |
Naturligtvis, är det BMW som skall ta detta och alla andra liknande fall på goodwill. Men den bästa vägen är nog att driva ärendet genom ARN för att på så sätt få till en rättslig prövning av dessa välkända fabrikationsfel. Om du själv tar en diskussion med BMW så kommer du med största sannolikhet att bli nekad åtgärd. Varför går ni inte istället samman alla ni som blivit drabbade av dessa kända fabrikationsfel? gör en gemensam anmälan till ARN. Kontakta även Vi Bilägare och begär utlåtande som sedan bifogas med ARN anmälan. |
| Kör E34. Snart 9 år med samma bil och lika nöjd fortfarande. :) | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Verkar som att ägare av äldre Bmw modeller i regel är nöjdare med sina bilar än nybilsägarna. Man har ju stora förväntningar på en nyare bil så det är förståeligt. Jag tror att när alla dessa irritationsmoment är åtgärdade i början så brukar bilarna vara problemfria många år framåt (finns självklart olyckliga exemplar men förhoppningsvis få). Samtidigt är kravet på dem lägre. Fördelen med Bmw är att körglädjen inte försvinner snabbt med åren som för vissa andra märken. Ägde en ny Toyota Avensis i 3 problemfria år men sedan var det dags för Bmw eftersom Toyotan blev så tråkig... Så till slavonac håll ut lite till och försök få rosten åtgärdad på goodwill! |
| Just rosten bör väl gå på garanti? Det är kabelbrotts problemet jag tycker att BMW bör ta på goodwill. | |
Lite konkreta tips: Kabelbrott kan du åtgärda ganska lätt (tvinna ihop, löda och isolera) En vän som hade problem med M-rattens nedre "T-ribba" där den matta färgen flagnade använde ett vanligt plastkort och skrapade långsamt bort den matta färgen vilket ser helt ok ut. Dvs svart blank i hans fall. Nu är det ingen risk för att det ska flagna igen. Men sen kanske du har listen i silver... |
|
Förstår dig då jag har haft samma tankar ibland, men tänk på att gräset inte alltid är grönare på andra sidan... Det finns fler saker som gör mig glad med bilen är vad som gör mig ledsen. Sången från den raka sexan, bakhjulsdriften, närvaron i stryrningen, komforten m.m. Att den sedan har några modellspecifika fel får man leva med. Å andra sidan är det skönt att veta ungefär vilka fel som kan uppkomma. |
|
Och få hjälp med dem här på forumet :). |
Roffa1 |
Varför ställa upp GRATIS för BMW? och själv bekosta deras grova misstag i tillverkningen. Det är ju tillverkaren som har ett ansvar mot oss konsumenter. Utan klagomål sker ingen förbättring...samma visa "år efter år" som om ingenting hänt. Hur f#n kan man nöja sig med detta? |
|
Jag har en E83 från 2007. Den matta finishen på rattekrarna hade nötts riktigt fult kring och under knapparna för farthållare och volym etc. Kostade 1500 spänn att få två nya plastkåpor, tror de tog 300 kr för byte (hade in bilen för annat). Gick icket via BMW på någon goodwill. Verkar vara ett väldigt känt fenomen på alla möjliga modeller att mugghållare, panel runt fönsterhissknappar m.m. flagnar. |
|
| Tack killar för era inlägg. Har lugnat ner mig lite. Kan nån berätta för mig vad det är för dimensioner på kablarna till bakluckan kan inte hitta nått om det på nätet?! | |
|
Min erfarenhet är att BMW inte bryr sig om goodwill. Verkstaden ville inte ha in bilen en dag för sent inom garantitiden trots att felet redan var konstaterat. Då riskerade de att få betala kalaset. Fotrumsmodul strulat med utlästa felkoder 4 ggr. Byttes en gång på garanti. Den nya modulen har strulat 2 ggr när bilen var knappt 3 år. Ingen goodwill. Kopplingsvibrationer i dragläget för 3:e gången när bilen var drygt 2 år och nyss utgången garanti. Kopplingen och svänghjul utbytta två gånger på garanti. Nu är det bara att gilla läget och att ingen teknisk lösning finns. |
|
| Att lite småfel dyker upp på en bil är väl helt naturligt, särskilt på första generationen av en karaoss. Det tråkiga tycker jag vad gäller BMW är att man totalt skiter i att åtgärda bristerna på kommande modeller, t.e.x Kabelbrott och rostiga luckor. Felen/bristerna är återkommande på de senaste generationerna. Finns e61or modell 2010 med rostiga luckor. Ganska fantastiskt. Man måste ju nästan anstränga sig åt andra hållet för att få dem att rosta så fort. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.