|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har investerat i en bmw och ska ge dessa vackra skapelser en chans. Nu till "problemet" är så att jag har ett svagt pipande ljud i kupen(likt tinnitus), vid lätt vidrörning av gaspedalen. Vid häftigare tryck på pedalen så hörs det inte något. Och bilen verkar då gå finfint i övrigt bortsett från det dära ljudet som kan vara störande... Någon som vet vad detta är för ljud, och om man kan göra något för att få det att sluta? Tacksam för svar och spekulationer! | |
|
Det är en "egenskap". Alla mina M54or har låtit likadant och min brors också. Så länge det är ett väldigt lätt, ljust, pipande ljud enbart vid lågt gaspådrag är det ingen fara. Men jag håller med om att det stör och låter fult. Dock så är lösningen ingen annan än att höja volymen på stereon. ------- //Lövet |
|
|
Det kan vara en liten vakuumslang Länk mvh/ Anders |
|
| Jag hade samma. Det var något bakom pedalerna. Verkstad fixade det. | |
|
Jag skulle tippa på vakumsklangen! hade det på min 320i -01 också! och jag hörde det bara vid lätt gaspådrag. |
|
|
Kan vara "snabeln" på insugningsgummibälgen till motorn som är trasig. Snabeln grenar ut sig från den innre gummibälgen - känn med fingrarna om du kan känna några sprickor i "vecken" - det är vanligt att gummit spricker där... Finns en lång tråd om detta - sök på "äntligen" Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det var den snabeln som jag menade:) tänkte lite för fort där kanske:) | |
| Om nu det är vakuumslangen ska det egentligen låta mer som en pyspunka inte ett pipande,Slangen är lite dumt placerad rattstången tuggar sönder slangen med tiden.. | |
| Har ett liknande pip/vin ljud i min E39,a med M54 motorn. Ljudet uppkommer vid gaspådrag, mest på 1-2-3ans växel så det måste vara drivlinan som låter då ljudet försvinner när jag kopplar ur och torrgasar, irriterande ljud som inte hörs med stereon på ;-) | |
| NUSÅ! Motorchecklampan har spökat och jag har kört den i datorn på lokalaverkstan, och där visa den misständning på 5ans cylinder och annat bränsle tjaffs, bytte spolen och lampan var släckt i 30mil innan den tändes igen körde den i datorn igen på samma verkstad och den visa samma deffekter som tidifgare. Men nu idag var jag på BMW verkstan och fick förklarat för mig att det var insugsbälgen som hade torrsprickor, dom bytte denna för 1500kr och då jag hoppade in i bilen var lampan släckt och även det pipande ljudet borta!! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.