|
|
|
|---|---|
|
Har en E39 -01 530 Touring. Endast övre bromsljus fungerar. Båda nedre döda och bilen larmar för båda. Bytt lampor, rengjort kontakter osv. Säkring 41 är hel vilket skall vara bromsljusen. Noterbart är att övre bromsljus fungerar med 41:an urdragen. Hur går jag vidare? Mvh Ola | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
De nedre bromsljusen sitter inte i bakluckan? Annars kan det vara kabelbrott i bälgen... |
Du kan mäta spänningen på kabeln som motsvarar bromsljus (bromspedalen nedtryckt) för att utesluta dålig kontakt i kontaktstycket samt vid själva glödampan? |
|
Bromsljusen sitter i luckan. går ut och mäter imorgon! Tackar för visat intresse! |
|
Sitter bromsljusen i luckan så är det första (efter mätningen) du ska undersöka kablarna i gummibälgen! Väldigt vanligt på e39:or både sedan och touringvarianten. Mer läsning: Länk |
|
Bromsljusen sitter INTE i luckan ___________ Mvh Chrille |
|
olaO får gå ut o kolla hur han har det :). Jag misstänkte att de inte sitter i luckan... Men mätningen bör han ju ändå börja med. |
|
Ha ha pinsamt, jag är ute och cyklar alltså. Jag fällde ner verktygssatsen, lossade på hållaren och hittade där 2st 21w lampor. Den ena är backljus och den andra trodde jag var bromsljus, vad är det för lampa? Ska kolla när frun kommer hem med bilen....själv kör jag en Ford Focus på dagarna i tjänsten och det mina vänner är inte kul. /Ola |
|
|
Kan det inte vara dimljus? När jag hade problem med att mitt övre bromsljus inte fungerade så var det kabelbrott i överföringen mellan bil och lucka. Fler kablar var skavda men ännu inte av. ___ //Ulf |
|
Det är nog dimljus och backljus som sitter i luckan. Men problemet kvarstår så du får mäta spänningen på rätt ställe. Sedan kan eventuellt kabelbrott/skavd isolering skapa konstiga problem vilket kanske ändå kan vara kopplat till ditt problem. Det över bromsljuset sitter ju i luckan coh på något sätt är det väl kopplat till de nedre? Lika bra att kolla gummibälgen när du är ändå på reparationshumör :). |
|
Pinsamt värre, nu när jag förstod vilka lampor som var bromsljus så var det lättare. De var trasiga helt enkelt.... Ursäkta att jag tog er tid. /Ola |
|
Hehe men det löste sig iaf :). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.