AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.969

Strålkastare/Reflektor E39 525i

An
9
Angeria
Bmw X5 4.8is-04
Hej på er!

Var och besiktiga bilen igår med ett fel jag inte mig trodde mig ha!

Båda strålkastarna/Reflektorn, fasättningen lös stod det. Har för mig att dom skall vara lite "medgivande" upp respektive ner? Har Xenon.

Har någon haft samma problem? Enligt BMW måste jag byta hela insatsen , 7 tusen styck. :/ Eller är det bara köpa nytt. Måste gå att regla upp det där lite snyggt.

Det konstiga var att ljusbilden var bra. Men det var pga bländnings risken.

Fan!

Men är tacksam för svar och kanske någon lösningen!

Tack!

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Jag förstår faktiskt inte vad du menar, men är det inte justerskruvarna inuti strålkastaren som gått sönder då ? Alt höjdjusteringsgrejen vid hjulet ?
An
9
Angeria
Bmw X5 4.8is-04
Hej!

Det har jag inte kollat! Men om man tar tag i Xenon lycktan rör insatsen sig lite.
Dålig på att förklara haha. Men Ska kika det du nämnde! Tack!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Det är ett kännt fel att det händer ,
An
9
Angeria
Bmw X5 4.8is-04
Det är insatsen som rör sig för mycket. Där extra ljus + Xenon sitter!

Men får kika på ett par beggade eller stadga upp med något på dem befintliga
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Om insatsen rör sig så är det mes största sannorlighet justerskruvarna som gått sönder, köp nya på internet, öppna upp och byt dom det är en liten process men inte så omöjligt, sparar du många tusenlappar på.

Jag har pdf filen med beskrivning, men vet inte vart jag kan ladda upp den.
An
9
Angeria
Bmw X5 4.8is-04
Okej, Hoppas på det?

Kan du maila till mig kanske?? Robin_angeria@hotmail.com
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Absolut, mailar över den till dig.

Mvh
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tar du loss kastaren från bilen så kan du se om skruven är av.
Du har facelift strålkastarna tillverkade av HELLA. Dessa går enligt BMW inte att laga och därför så råder de dig att köpa helt nya, något du naturligtvis inte skall göra!!!

Vad som är lite märkligt är att de ansåg att ljusbilden var korrekt men inte reflektionen. Men är både halvljus och helljus lösa så kan det inte vara något annat än justeringslederna (en eller bägge) som gått sönder.

Halvljus och helljus sitter ihop med samma hållare kan man säga vilket innebär att bägge blir "lösa" om den automatiska justeringen går sönder. Oftast så pekar då ljusbilden ner i backen och det går inte att manuellt skruva på skruvarna för att få ljusbilden rätt. Inuti lampan så sitter det två leder i plast (vita). Dessa går till sist sönder då materialet är av dålig kvalitet. På ebay hittar du nya leder i plast som du ska byta ut. För att kunna byta så måste man dela på lampan och glaset. Dessa två delar sitter ihop med ett väldigt hårt och klibbigt klister/gegga. Enklast är att montera bort lampan från bilen, montera bort lämpliga delar samt lossa alla skruvar och sedan stoppa in lampan i ugnen på ca 100-125 grader i ca 5 minuter. Sedan tar du ut lampan och med exempelvis en spackelspade bänder för kung och fosterland och till sist kommer glaset att lossa från lampan. Eventuellt får du värma lampan igen under tiden du försöker lossa glaset om du inte är snabb nog. Allt detta finns beskrivet i någon annan tråd här med länkar till tydliga instruktioner med bilder.

Ersättningsdelen i vit plast kostar ca 15 EUR
Nya glas höger+vänster kostar ca 110 EUR inkl frakt från Tyskland. Det kan vara värt att byta glasen samtidigt så får du i princip helt nya strålkastare för en billig peng.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.