AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.592

Passar E90 fälgar till en E60?

Wa
2
Washihana
BMW 520D -07
Frågan i ett nötskal: Passar ett par fälgar från E90 till en E61?

Kunde inte hitta en liknande fråga i andra trådar så jag startar denna här.

Jag har fått möjligheten att överta ett par BMW Motorsportfälgar (samma som sitter på BMW 320 Si och Bavaria M-sport paketet). Dessa har dimensionen fram: 18x8.0 ET34 bak: 18x8.5 ET37. Jag tycker att dessa fälgar är så vansinningt snygga och undrar om dessa skulle passa på min 520 D -07:an. Förstår att man kan behöva spacers men vad gäller bultcirkel, rullomkrets och offset är jag osäker.

16.555
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du behöver spacers åtminstone. ET ligger runt 20 på E60.

Sedan måste du kolla om navhålet är samma.

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bultcirkel är samma och rullomkretsen beror ju på vilka däck du sätter på. Däckdimensionen från E90 passar inte riktigt till E61 som är en storlekt större.

När det gäller ET så behöver du spacers, ungefär 15-20 mm fram och en 20 mm bak. Standard på E61 är ET20 runt om på 8" breda fälgar. Jag kör 8,5x19 ET12 fram och 9,5x19 ET17 bak och det passar perfekt, dvs det fyller ut hjulhusen lite bättre än original.

Bra länk: Länk

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Navhålet är samma, det är bara E39 som de senaste ca. 20 åren haft annorlunda diameter.

___
//Ulf
pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Nej! fel offset. E60 har ET20 så du måste ha tjocka spacers,
bultcirkeln å navhål är samma men rullomkretsen är ju
däckets storlek som avgör, inte fälgen...
pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Jahaja! där var man Captain slow...
Wa
2
Washihana
BMW 520D -07
Tackar för alla snabba svar! Däcken som sitter på har följande dimensioner:

Fram: 225/40-18
Bak: 255/35-18

Gör detta någon skillnad för era svar?

Jag har inga problem att sätta på spacers men om det kräver större modifieringar eller påverkar körbarheten står jag hellre över. Skulle det funka att montera dem förutsatt att man har rätt spacers och vilka spacers skulle det i så fall vara?

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Länk <---Omkretsräknare. Bra trots särskrivningar och annat. Kom ihåg att räkna från din registrerade dimension så du inte hamnar utanför 5%-gränsen. Reggad dimension hittar du här ---> Länk

Rakt svar på frågan: Ja, det skulle fungera att montera dem med 15 mm spacers.
Du skulle dock få 2,6-2,8% mindre omkrets på hjulen så den drar motsvarande mer bränsle/mil men blir också något starkare i accelerationen. Den mindre totala diametern kanske drar ned utseendet också. Körbarheten påverkas nog snarare positivt av omkretsminskningen.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
esadh: Hur har du kommit fram till förhållandet mellan rullomkrets och bränsleförbrukning?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Om hjulen är mindre så får motorn jobba på högre varv för att hålla samma hastighet. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.