AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.246

annons skojare ?

st
78
stefan63
e28 m535 -86
e 30 cab 93
hej

en kompis har satt ut en annons på sin bmw . å han visade ett svar han fått .. _
:-) en kille skrev att han bor långt bort men han skulle betala bilen via paypal å skicka en kompis å hämta bilen .. när vi kollade ip add så var det från stockholm å inte maldiverna :-) :-) går någon på sånt eller? går det på nått vis få stop på små skurkarna ??

ri
699
riku
740iA -97
Du får väl besked via paypal om det finns pengar och han måste godkänna utbetalning från sitt konto hos PP när du begär pengar.
Sen lär ju "kompisen" bli ny ägare OM killen finns på Maldiverna, jag ser inget bekymmer med affären om ser att du fått pengarna till Ditt bankkonto och kollar upp "kompisens" leg. för han måste ju skriva på ägarbyte från och med RÄTT datum.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Så länge de godkänner köpet hos paypal och att pengarna hamnar på ditt konto först, innan "kompisen" tar bilen med sig, borde det vara ok.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Klassisk scam. Aldrig göra upp bilaffär via Paypal. Visst pengarna kommer synas på ditt konto en liten stund, så du släpper iväg bilen, sedan dras pengarna tillbaka och du står med lång näsa. Kontanter eller banköverföring till ditt vanliga konto är det som gäller om du vill vara säker.

It's better to burn out - than to fade away.

ri
699
riku
740iA -97
Ja jag skrev ju Bankkonto.
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
riku: Inte menat som kritik, endast som förtydligande. Denna scam är jättevanlig och jag tror de flesta som haft bil på blocket har fått någon variant av den. Man får väl anta att det går vägen för bluffarna ibland, annars slutar de väl, så det är alltid värt att uppmärksamma.

ri
699
riku
740iA -97
Alldeles riktigt, man måste vara säker på att pengarna har kommit in på eget bankkonto och precis som du säger verkar dom här skojarna lyckas ibland.
Kolla noga,pengar på kontot alt. kontant äkta sedlar, leg. på köpare, skicka själv eller tillsammans in ägarbyteslappen.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Precis, Paypal är väldigt vanligt att man scammar på
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Antagligen det här scammet vi pratar om, att de skickar en falsk betalningshänvisning från paypal.

Länk
st
78
stefan63
e28 m535 -86
e 30 cab 93
ja för vem skulle vilja köpa en bil från tex chile för 35000 å hämta hit till sverige :-) föga troligt . så i alla fall jag tycker att det var det sopigaste jag läst å jag går då inte på nått sånt svammel å jag hoppas ingen annan ska göra det

regeln är . låter det för bra för att vara sant så är det inte sant

Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
stefan63: Instämmer fullkomligt, en mycket bra grundregel. Enl. min uppfattning kan man fortfarande lita på de flesta människor, men det betyder inte att man skall vara godtroende, tvärtom! Man skall alltid vara vaksam, se till att ha "hängslen, livrem och fallskärm" och alltid ha ovannämnda motto i åtanke. Då brukar det gå bra.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Shit vilka lurendrejare det finns... för några år sedan var det modernt att förfalska postväxlar... har de tröttnat på det eller?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Eller ta emot en post/bankväxel på en helg är också lömskt.
När de åker därifrån kan de ringa och spärra checken och du får inte ut några pengar.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

st
78
stefan63
e28 m535 -86
e 30 cab 93
igår fick jag höra av en som nästan gått i fällan pga att han behövde bli av med bilen för han behövde pengarna å var väl kanske lite ivrig .i mailet han fick på sin annons stog att killen jobbade åt ud i ett annat land men ville köpa bilen osett å skulle betala via paypal . å det kom ett mail från paypal som såg riktigt ut men när det dök upp 2 skummisar å skulle hämta bilen så blev han misstänksam å vägrade ..då blev dom mycket hutfulla å hotade han till livet ..

vågar man ens sälja sin bil mer??

We
31
Weissach
BMW M5 E61 Touring -07
PayPal tar väl ut en rejäl provision, så varför ska man då använda PayPal!? Man drar sig för att annonsera pga "skojare" och mailkompisar.

Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Paypal leder lätt till problem, eftersom man tydligen kan dra tillbaka en betalning i efterhand -dvs. efter "köparen" har fått med sig bilen. Det kan altså finnas "äkta" pengar på ditt Paypal konto, men när bilen är hämtad försvinner de och du står med skägget i brevlådan.

Det är också en klassiker med att köparen jobbar utomlands (gärna på en oljeplattform eller sådant), köper bilen osedd till begärt pris och skickar bud för att hämta den. Hör du sådant skall ALLA röda lampor tändas för fullt i ditt huvud. Visst får de köpa bilen - men det är kontant som gäller eller normal banköverföring i förväg! Det går de förstås aldrig med på :)

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Folk måste verkligen vilja bli lurade, annars skulle inte dessa skojare finnas.

Med lite sunt förnuft borde var och en förstå att man köper inte en bil från utlandet om man är seriös, utan att fråga om skicket osv, utan bara prata om betalningssättet.

Det finns ett ofantligt utbud av begagnade bilar i resten av världen, varför titta på Blocket i lilla Sverige.

Men så länge folk går på detta, så kommer skojarna att hålla på.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vill varna för en nyare scam på paypal. Gäller inte bara bilar utan även mindre prylar.

Låt säga att du säljer en kamera med objektiv för 20 000:-.
Köparen betalar in pengarna via paypal. Du låter pengarna sitta, skickar varan.

Köparen tar emot paketet, byter ut kameran mot något gammalt skrot och skickar tillbaka utan förvarning du får ett paket som du hämtar ut eftersom du undrar vad du fått på posten. Bedragaren Anmäler detta till paypal, samt att han skickat tillbaka varan och du hämtat ut den, med kollinr och falska bilder på kameran. Paypal drar pengarna från ditt paypal konto, bedragaren sitter med din kamera för 20 000:- och paypal är sura på dig.

Det finns dock ett enkelt sett att skydda sig. För över direkt pengarna till ett konto som inte är kopplat till paypal alt. ta ut dem. Paypal är ingen bank och kan bara dra pengar från kortet som kontot är kopplat till alternativt paypal kontot direkt.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Folk som är helt ointresserade av bilar och som säljer sin bil en gång var 7:e år är helt omedvetna om problemet. De tror de har en fin bil och att någon vill köpa den.

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Ber om ursäkt för hur otroligt dålig min svenska är i mina ovanstående inlägg.
Jag är trött och sitter på en dator som strular.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.