AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.243

525 ix - hur fungerar den imponerande fyrhjulsdriften?

To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
BMW 530d xDrive Touring -06
Som redan BMW-frälst har jag precis upptäckt 525 ix. Det visade sig vara precis den andrabil som jag letat efter. Mycket fyrhjulsdrift och framkomlighet för pengarna (ligger ofta i intervallet 15-25 tusen kr). Dragvillig och med den erkänt stabila 6-cylindriga motorn på 192 hk.

Jag kan därför varmt rekommendera denna till alla som är på jakt efter en sådan bil.

Det finns flera bra trådar angående denna modell, felsökning m.m.

Jag har dock två frågor:

1) Hur vanlig var denna modell i Sverige när den kom? Många verkar vara privatimporterade.

2) Fyrhjulsdriften

a) Vid normalkörning driver den på alla fyra med den ungefärliga fördelningen 60% bak och 40% fram, där diffarna fördelar runt kraften. Den driver dock alltid på minst ett fram- och ett bakdäck. Är det riktigt uppfattat?

b) När lampan (som på en vanlig dödlig BMW indikerar anti-spinn) börjar blinka betyder det på denna modell att de elektroniska diffspärrarna har aktiverats. Spärras då även framaxeln, eller är det bara bakaxeln? D.v.s. har man äkta 4x4 med drivning på samtliga hjul samtidigt, eller inte? Nu är jag i och för sig mer än nöjd och imponerad av framkomligheten ändå, men man är ju nyfiken.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
2a+b:

När båda viskospärrarna aktiveras så ska bilen driva på båda bakhjulen och ett av framhjulen, bara framdiffen är öppen. Tyvärr är ofta viskospärren i fördelninslådan dålig så den driver sämre eller inte alls på framhjulen.

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
BMW 530d xDrive Touring -06
Tack för svar!

Lite kuriosa och referens från provkörningen när jag köpte en 525 ix -95: Jag körde dit i en 540 med vinterdäck (dåligt med dubb, men bra gummi och mönster). Det var blixthalka och anti-spinnlampan blinkade vid minsta gaspådrag. Kom fram och skulle provköra. Den visade sig att ix:n hade sommardäck (!). Nåväl, tänkte jag, jag får väl ta det lugnt. Det visade sig dock att den inte ens tappade greppet vid ganska rapp acceleration på 2:an, utan först när jag verkligen gick på lite hårdare. Det var helt overkligt.

Den enda faran är att man lätt tror att man har lika bra bromsverkan.

Det blev köp och med dubbade vinterdäck av bästa sort väntar jag fortfarande på en riktig utmaning.

Det enda som är lite psykande är att den manuella ix:n varvar 2500 på femman i så låg hastighet som 90 km/h (den automatväxlade ligger på 1 700 varv i samma hastighet). Varför är femman (och resten av lådan) så lågväxlad? Är det för att få en känsla av mer klipp?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En mycket bra fråga, det var därför som jag hade en med automat. Tyvärr är familjens nuvarande bil rätt högvarvig, men nästa framtida bilbyte blir förhoppningsvis en 335xi Touring som jag hoppas inte är så högvarvig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.