AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
991

525i e34 kockar efter 2 min kör

M.
5
M.L.Ö
525i -91
Hallå som jag skrev på titeln så har min lilla bmw börjat att krångla. bogserade morsans bil i ca 20 min och efter det så hamna tempen på rött. alltså max och sen lät jag den svalna tills den låg där tempen ska vara och börja köra den efter 2 min så hamna den på max igen och blir enormt varm. 'utan bogsera denna gång'. gissar på termostaten men osäker och så vägrar kupéfläkten skicka ut värme och funkar endast på 4:ans läge.

Mvh Marcus
Ch
47
Chasen
BMW 528 96
låter som du kan ha pajat toppen tyvärr eller pajat vattenpumpen, med tanke på att du säger att den inte ger nån värme, låter som pumpen, och att fläkten bara funkar på 4ans läge, nog fläktmotståndet som gått, det är enkelt och byta och billigt nytt på bmw, men pumpen är en dyrare historia samma sak om det är toppen...
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
BMW 530d xDrive Touring -06
Kolla vattenpumpen vad gäller överhettningen. Överhettning + att du inte har någon värme i bilen pekar mot att det inte är någon cirkulation i systemet = vattenpumpen.

När den har bytts (och det förhoppningsvis löser överhettningsproblemet) kom också ihåg att lufta systemet vid några tillfällen sedan du börjat köra igen (det finns en ventil som du skruvar upp försiktigt på kylaren). När du eller verkstaden fyller på nytt kylarvatten efter pumpbytet kommer det nämligen ofta in luft i systemet. Det leder till bristande cirkulation och att bilen kan börja koka av den anledningen. Det skapar ett högt ångtryck som exempelvis kan paja kylarslangarna.
M.
5
M.L.Ö
525i -91
tack för svaren. har bytt vattenpump nu och satt på allting. nu äre bara dags att lufta `som jag hatar att göra` :P men måste göras

Mvh Marcus
M.
5
M.L.Ö
525i -91
nu funkar den som den ska, det var vattenpumpen som var helt söndertuggad så tack för all hjälp :)
toppen är det ingen fara med som tur :)
To
30
Tomas S
BMW 540iA -97
BMW 530d xDrive Touring -06
Roligt att höra att det löste sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.