AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.962

Frågor ang. Hifi högtalarsystem (676) E39

Sida 1 av 2
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Min 528i E39 Sedan har BMW:s "Hifi Lautsprechersystem" (676). Det låter helt ok, men lite mer bas (inget överdrivet) och lite allmänt klarare ljud hade inte skadat. Jag har därför tänkt börja att byta ut högtalarna, vilket jag läst är en bra början.

Vad jag läst ska det finnas tio högtalare i bilen, stämmer detta? Skulle någon vilja skriva/länka till var dessa högtalare sitter, och vilken storlek de har? Har något bytt ut dem/några av dem med gott resultat, så får ni gärna skriva vilka ni bytte ut och till vad.

Vilka högtalare drivs av huvudenheten?
Hur mycket effekt levererar den?

Vilka högtalare drivs av slutsteget i bagaget?
Hur mycket effekt levererar detta?

Jag kikade lite snabbt på steget idag, och såg endast två kabelhärvor med högnivåkablar som gick ner i det. Har läst att vissa kopplat in en extra baslåda till det steget, men hur går det till? Behövs ett extra slutsteg till lådan då, eller kan man bara dra ett par extra högnivåkablar till basen?

Skulle det finnas mycket information samlad om detta någonstans så tar jag gärna del av det!

Jag vill göra en så enkel uppgradering som möjligt, men med gott resultat. Går det att bara byta ut HU och högtalare, och eventuellt installera en extra sub?

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Edit: Bas, låda, baslåda, sub = subwoofer

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Alla högtalare drivs av slutsteget. I det sitter också delningsfiltren vilket är ett problem om du vill byta högtalarna men inte slutsteget.
6 högtalare i framdörrarna och 4 i bakdörrarna skall det vara.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Börja med slutsteg och låda lovar att du kommer att älska dina högtalare när du lastar av befintliga högtalare från bas, ljudet blir helt underbart med baslåda förstås,,Mycket billigare lösning än att byta ut alla högtalare..Har själv HK men gjorde samma sak , är mycket nöjd
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Kane: Varför blir det problem om man byter ut elementen till nya i samma dimensioner? Och vilka storlekar har elementen i framdörrarna?

Nu har jag planerat att införskaffa en ny HU, men det är ett måste om jag ska ha en extra bas, va? Hur kopplar jag då? Original lågnivå -> originalsteget och en ny till basen/steget till basen? Eller kan jag köra lågnivå från slutsteget direkt till basen, eller lösa det på något annat sätt (högnivå-lågnivåomvandlare t.ex.) så att jag bara behöver dra kablar från slutsteget till basen?

Fler åsikter om hur jag bör göra för smidigast installation, billigast pris och bäst ljud mottages tacksamt!

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Kom på nu att det borde räcka med en lågnivåkabel, då delningsfiltrena sitter i slutsteget. Då måste det väl funka med en 2RCA -> 4RCA-förgrening, och använda lågpassfiltret i baslådan?

Ska jag bara ställa ned basen i HU:n för att avbelasta högtalarna, eller ska jag köra ett högpassfilter efter förgreningen till originalsteget?

kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag har också 676 hifi i min E46. Kopplade in en aktiv Infinity Basslink T via bakhögtalarna i högnivåingång på basen. Tog en timme att koppla in och det blev riktigt bra. Detta måste vara den smidigaste och billigaste lösningen.

PS. Kom o lyssna om du känner för det. Jag såg att du håller till i Skåne, jag bor utanför lund.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Låter som en väldigt smidig lösning! Exakt hur kopplade du? Tryckte du bara ned två extra högnivåkablar i kabelskorna, och sedan vidare till basen?

Vilken Basslink T är det du har? Den med tre element eller med ett element? Hur har du monterat den?

Hade jag haft vägarna förbi hade jag gärna gjort det, men har tyvärr inget ärende nedåt just nu.

kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Det är den med 3st 10". Den andra heter bara Basslink (utan T). Jag tjuvade in mig på befintliga högtalarkabler med en kabelförgrening. Basen är utformad helt platt i "ryggen" så den ligger dickt an mot ryggstödet och bygger endast 16cm ut i bagaget. I 3-serien passar den perfekt mellan hjulhusen och sedan hålls den på plats mha ryggstödet.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Ok! Spelar den bakåt då, eller? Har du skidlucka, och är det något som behövs? Jag har nämligen inte det.

Högtalarkablarna till vilka högtalare var det du snodde ifrån? Är du säker på att du tog från ett par som får fullregister, eller åtminstone de lägsta frekvenserna? För du måste väl tagit från kablarna på väg ut ur steget?

Som jag skrev innan så såg jag två kabelhärvor in i steget. Är den ena härvan från HU, dvs. används inte lågnivå från HU:n, utan högnivå?

Vet du hur HU:n och slutsteget är kopplade?

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Var tog du strömmen ifrån, förresten?

Ka
5.697
Kane
Byta ut BMW's 3-vägssystem är problematiskt av två aspekter;
1. Nästan omöjligt att hitta kit i samma storlek, mellanregistret är inte stort.
2. Eftersom delningen sker i förstärkaren passar det förmodligen inte med det nya kitet.

Bättre att köpa ett bra 2-vägskit (5.25") och sätta den diskanten på platsen för mellanregistret. Men då behöver du byta ut slutsteget till ett nytt för delningens skull.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Kane: Har lagt det på hyllan för tillfället, börjar med en extra sub istället.

Mha. följande bilder kanske ni kan svara på några frågor:

1. Länk

Vilken av dessa kabelhärvor ger signal till steget, och vilken driver högtalarna?

Stämmer det att slutsteget får signal från HU:n via högnivåkablar (= en av kabelhärvorna)?

Vilken av härvorna ska jag ta signal till det nya slutsteget/den aktiva basen från? Spelar det någon roll vilka av kablarna jag använder?

Var sitter ström-, jord- och remotekabeln? Är det kanske här någonstans?: Länk

Vilka kablar är vad?

Kan jag förgrena dessa tre kablar till det nya slutsteget, eller måste jag kanske ha helt ny ström- och jordkabel?
Om inte: Vad är det då på bilden, och vad är alla kablar till?

Ka
5.697
Kane
Signal till steget går via den 26-poliga kontakten. Till högtalarna går det från båda kontakterna, Länk
Stift 11 i den lilla kontakten kan du plocka remote ifrån. Titta i bifogad länk så ser du var du skall plocka signalerna in i nya steget. Är det för sub skall du plocka framsystemsignaler.

Plus tar du med ny rejäl kabel från säkringsdosan framför batteriet, finns ledig säkring där. Jordkabel kopplar du till chassit.

Din andra bild har inget med stereon att göra.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Tusen tack för länken! Att batteriet sitter i bagaget visste jag inte, så det blir ju inga problem att ta strömmen direkt från det :)

Numrerar frågorna, så att det blir lite lättare att svara:

1. Den översta listan med kablar 1-12, är det den vänstra kontakten?

2. Signalerna till steget, är det kabel 1-4 och 23-26, som kallas Head Unit i länken?

3. De signalerna jag tar till det nya steget, tar jag dem innan de nått det gamla steget (oförstärkta), eller efter (förstärkta, på väg till högtalarna)?

4. Kommer inte ljudet i de högtalarna jag tar signalerna ifrån påverkas? Om jag ska följa ditt råd för inkoppling av sub, så har jag bara kablarna 1-4 i 12-pinskontakten att välja på, eller? De i 26-pinskontakten går ju till mellan och diskant, så det kan ju inte vara att föredra. Det beror iof. på min tidigare fråga, om jag tar förstärkta signaler eller ej, dvs. om de är filtrerade eller ej.

5. Varför ska jag ta framsystemssignaler till subwoofer? Får inte kabel 5-8 "Rear Woofer" samma signaler som "Front Woofer"? Både främre och bakre "woofer" är väl 5,25"?

6. Mer specifikt, hur ska jag ta signalerna? Ska jag klippa av dem, och via en förgrening dra nya kablar till det nya steget? Eller ska jag försöka trycka ner nya högtalarkablar i kontakten bredvid de befintliga kablarna?

Ka
5.697
Kane
1. Högra.
2. Ja.
3. Oförstärkta.
4. Se svar 3.
5. Om du alltid har faderinställningen på mitten spelar det ingen roll. Normalt skall man dock ha mer ljud framifrån vilket innebär att subben skall följa framsystemet.
6. Skarva på de befintliga kablarna på något smart sätt så att du kan återställa sedan.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag tog signalen ända bak vid högtalaren, ström finns som sagt där bak och jorda i karossen. I mitt fall behövs ingen remote, högnivån slår till basen själv.

En kompis har 330 E46 Sedan och den lilla Basslink. Det är VÄLDIGT stor skillnad. Jag har ingen sedan, det är i en compact och där är ju fritt in i coupen (förutom hatthyllan). Skidlucka tror jag hade hjälp dig. Jag rekommenderar att om du kollar Basslink så kör på den stora. Även om den är större tar den liksom mindre plats. Förresten, ev skall jag sälja min. Inte för att den är dålig utan andra anledningar. Hör av dig om det är intressant.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Nu känns det som att jag har lite bättre koll!

Det här med hur jag ska få ljudet in i kupén är något som bekymrar mig. Jag har nämligen ingen skidlucka. Finns det några andra alternativ än att skära i ryggstödet?

Ka
5.697
Kane
Varför skall du skära i ryggstödet? Ta bort plåten som sitter där löst fastsatt med några svetsar, fäll ner armstödet och gör en ram med högtalartyg som täcker skidluckehålet.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Jag menade inte själva ryggstödet, utan plåten mellan bagage och kupé. Plasten var färdigutskuren. Och såvida hålet i plåten inte ska vara mycket större (minst 10cm åt alla håll) än hålet i plasten, så är plåten ett solitt stycke.

Här har jag vikt ut plasten, så att man ser plåten bakom: Länk

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Kris: Har precis köpt en budgetsub för 700 kronor. Antar att du vill ha lite mer för din?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.