|
|
|
|---|---|
|
Hej, Blivit med Z4m coupé. Skivor och klossar lite slitna och funderar på att byta/uppgradera. Bilen skall rulla mest på gata men upp till 5 gånger/sommar gå på bana. Vad välja: - Nya skivor & klossar orginal? - Uppdatera till större/bättre och i så fall vad? - Orginal skivor men bättre/rejsigare kolssar? Alla tips montages tacksamt. | |
|
Beror på vad du har för budget, vill du lägga 15-40k på bromsar (eller mer) köp ett kit med ok och hela skiten. Nu vet jag inte riktigt hur bromsarna på din bil är orginal men en variant är som du säger, rejsigare skivor i orginaldim samt lite rejsigare belägg, sen skulle jag köra med stålomspunna slangar samt en lite bättre bromsvätska. |
|
|
Tack för tips, Budget är mer 15 än 40... |
|
|
Budgetvarianten på komplett kit kan vara t.ex K-sport Länk Dom har ett kit med 356mm skivor vilket borde bli rätt lagom, kostar runt 12-13k Ett kit med hög kvalite som brembo, stoptech, movit m.fl i motsvarande storlek kostar gissningsvis från 30k och uppåt, kolla pris med pean sweden. Länk |
|
|
Jag kör med K-Sport runt om på min M (356mm skivor, 8-kolvs ok fram, 6-kolvs ok bak) o kan säga som att det är härligt bett i de när de fått liiite värme. Jag skulle dock INTE rekommendera kitet till bruksbilar eller bilar som brukas rätt frekvent säsongsvis, oken saknar dammskydd. Jag är mycket nöjd med bromsarna, Bilprovningen likaså helt perfekta värden. Om du kör mycket med din bil säsongsvis så skulle jag nöja mig med ordentliga belägg, det räcker långt. Ser för övrigt att K-sport snikat till det på sistone, bara 4-kolvs ok till 356mm.... |
|
| Z4M har väl M3 CSL bromsar original, borde räcka?! | |
|
Länk Länk Länk |
|
| Vill tillägga att jag köpte K-Sport mest för optikens skull...Var även inne på AP-Racing men det föll på att de inte hade "Bolt-on" kit. Sen när Sveriges kanske mest kända "Bromsguru" rekommenderar ett konkurrerande märke till K-Sport (hans rekommendation baserat på mina krav, dvs snygga bromsar som är lätt monterade, har ordentligt bett men kommer INTE att användas på bana mer än nån enstaka "banåkning"). Alla som testat bromsarna är mäkta imponerade, otroligt bett i de jämfört med original, framförallt när de fått upp lagom värme...Meken som skruvar mest med min bil var mycket imponerad, hans kommentar var att "Med dessa bromsar borde man kunna köra snabbare på bana än med M5 E39, förutsatt att man kan köra...." | |
|
Bra synpunkter allihop... Vad tror ni om D2, Länk DD |
|
| D2 & K-Sport är identiska prylar, olika färger bara. Oken har inga dammskydd (om de nu inte ändrat designen sen 2009...). Skall du entusiast köra är det inga problem, men "bruxa" är nog inte optimalt. Jag rengör oken (dvs plockar loss beläggen o rengör runt kolvarna!) 1-2 gånger om året. | |
|
Du kommer väldigt långt med orginal skivor, något vassare belägg, ny fräsch bromsvätska och ev stålomspunna bromslangar. Om du kör med r-däck behöver du ha racebelägg, nackdelen är att det ofta gnisslar vid gat-körning... |
|
| Det är precis som Jimpa säger, "riktiga belägg" i kombo med fräsch bromsvätska o stålomspunna slangar räcker långt. Fördelen med flerkolvs-ok är att det blir lättare att "dosera", påstår de som kan iaf. Detta i kombo med större skivor gör att man får ett "känsligare" bromssystem. Är det primära att få snygga bromsar, med maffiga skivor och ok så är tex D2 ett prisvärt alternativ, men som sagt tänk på att det är ok av "racingtyp" dvs dammskydd saknas. D2 oken är mer eller mindre kopior på Brembo-ok, om du googlar så hittar du en hel del åsikter om dessa kit, vissa höjer de till skyarna medan andra tycker de är skräp. Min åsikt är att man får snygga bromsar som "vem som helst" kan mpntera, med bättre prestanda än original (kanske inte om man går ner i skivstorlek) till ett rimligt pris. Jag är nöjd i vart fall, de gnisslar inte, biter bra o funkar utmärkt även när det regnar, men tänk på att rengöra de iag en gång/år. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.