AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.724

Rasad automatlåda?

Hej,

min X5:a 4.4 rasade ikväll. På väg till tennisen, på en 60-väg hamnade jag bakom en människa som tog det lite väl lugnt (körde i 30) körde jag kick-down för att köra om. När jag kommer halvvägs förbi så rasar något i drivning / växellåda - den tappade all drivning och lät som järnsallad (rejält mekaniskt oväsen, skorrande ljud).

När bärgaren satte ner den utanför verkstaden började den rulla, trots att parkering var i. Och det kom ett skorrande ljud.

Jag får ju veta i morgon vad som gått fel, men vad tror ni?

Rasad växellåda?

Rasad drivknut?

Någon annan typ av medbringare / hardyskiva eller något med splines som för en massa skorrande väsen när det går sönder?
NeZaN
Har inget som helst svar på din fråga men är oerhört ledsen för din skull om lådan sagt upp sig. Någonting som jag själv är dödsskraj över på min X. Förhoppningsvis är det någonting enkelt/billigare som sagt upp sig! Mvh

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad är det för växellåda i X5 4.4?
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Vet ej vad det kan vara, men om det är lådan kan du kolla med Automatlådor i Södertälje (www.automatlador.se).

Bra på både rep. samt försäljning av nya o reparerade lådor.

/G
Tack för svaren grabbar, och jag kan meddela att det var inte automatlådan - det var en axel i fyrhjulsdriftens kraftfördelare mellan famhjul/bakhjul som lossnat - oljudet kom av att splinesen roterade utan att få grepp. Kikar man under bilen så ser man den strax bakom motorn.

Har inte fått svar hur dyrt det blir - men det blir billigare än en renoverad låda. Och det vore ju fasen om den skulle packa ihop redan - bilen har ju bara gått 17 000 och är ju rätt fräsch för övrigt.

Jag återkommer med mer info - tack så länge för era vänliga ord, jag var verkligen orolig ett tag - lagom kul "julklapp"... :)
J.Lindström
Lasse-SL500:
Du har en pre facelift X5:a med dom berömda GM-lådorna, vilka inte var direkt kända för sin driftsäkerhet...skönt att det inte var automatlådan, men för ditt eget bästa så byt olja i lådan om du inte gjort det nyligt!!

NeZan:
Du har en faceliftad X5:a vilka har en robustare automatlåda som bättre klarar vridmomentet från motorn, men likadant där...byt olja om du inte gjort det!! Max 10000mil på samma olja vid normal körning, drar man mkt släp, husvagn etc eller har busig körstil som oftast så bör oljan bytas oftare än så, max 5000mil!! Olja är billigt jämfört med växellådsras!!
NeZaN
J.Lindström, bra tips! Ska kika vidare på det.
Jag hade bilen inne på en service hos verkstad i förra veckan och frågade om automatoljebyte, men dom hävdade att det är Longlife på automatoljan som inte byts (vilket iofs känns lite fel men kan ju vara så). Av den anledningen passade jag på det bytet. Men vore kanske lite fräscht att ge den ny olja.

Vad skönt att det inte var lådan Lasse. Frågan är väl sedan hur pass dyrt felet blir att reparera men lär garanterat inte överstiga lådans kostnad!

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
J.Lindström: nej, det sitter faktiskt en ZF-låda i min bil - inte en GM-låda.

Nu har jag fått veta mer om problemet, och jag tror det kan vara av intresse för er andra med X5:or:

Det som hände på min bil var att främre kardanaxeln som går in i fördelarlådan har fått söndertrasade splines på sin axel. Fökjden blev ett otroligt metalliskt oväsen och ingen drivning eftersom kardanen bara snurrade/slamrade.

Det sitter en tätning som ska skydda ingående axelns splines, och det fett som ska finnas där, men på min bil var den tätningen helt muggig. Axeln har tagit in vatten där och allt fett har gått ut, och med tiden blev den till slut nernött till den gräns att splinesen gav vika. Jag har inte hört något mekaniskt oljud som förvarning, det kom helt utan förvarning. Men hade jag känt till detta så hade man ju såklart kollat upp tätningen för att undvika problem.

En främre kardan kostar ca 3000, det är framför allt viktigt att tätningen återställs och splinesen fettas in ordentligt igen.

Risken är att splinesen inne i fördelarlådan går åt pipskägget, men på min bil tycks de ha klarat sig. En fördelarlåda kostar ca 10 - 15 000 på skroten och förmodligen kring 30 000 på BMW, så det lönar sig att se till att tätningarna är hela och oljan fräsch även i fördelarlådan.

Jag har bett dom att byta olja både i automatlådan och fördelarlådan, tack för tipset J.Lindström.

Det kommer att kosta några lusentappar, men det blir inte på långa vägar så dyrt som jag befarade i måndags. Skönt, alla julklappar försvinner inte, och det blir inte bara filmjölk i vinter. :)
J.Lindström
NeZan: Ja, BMW hävdar det, men ingen olja håller i längden (samlar på sig smuts och vatten), t.om oljetillverkarna rekommenderar byten med jämna mellanrum...anledningen varför serviceintervaller höjs är för att bilarna lättare ska få en bra miljöklassifiering, inte för att dagens motorer eller växellådor håller bättre, jag tror nog att det är snarare tvärtom....därför byter jag olja själv i motorn med max 1000 mils mellanrum.

Lasse-SL500: Ja, se där det är sant att du har en ZF låda, det var visst bara sexorna som hade GM, men den ZF-låda som sitter i prefacelift var ändå inte lika hållbara som dom efter!! På tal om fördelningsväxellådan har jag faktiskt köpt olja till den och ska byta nu under mellandagarna.
Skönt att du slipper äta enbart fil i vinter iaf :)
Nu när jag fått tillbaka bilen med ny kardan och nya oljor både i motor, automatlådan och fördelningslådan kan jag berätta att bensinförbrukningen sjunkit! Den växlade mjukt innan också, så jag märker ingen sådan skillnad men, som sagt, den drar mindre nu.

Vet inte vad det beror på, men nu går den på ca 1.35 som jag kör den (inte så mycket city, men mycket rödljus och inte så mycket landsväg) mot tidigare kring 1.45.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.