AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.637

Ligger jag rätt i pris?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Länk

Försöker sälja min 535:a men intresset är lite svalt. Ligger jag fel i pris eller är det helt enkelt fel tider?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Priset vet jag inget om men det är nog fel tid på året just nu veckorna före jul.

Alpina B8 Länk
Din bil ser kanonfin ut på bilderna, jätteläcker med de där 19 tummarna och sen rätt färg och jättebra spec. Men tror det är tre punkter som gör det svårare 1) höga mil, mer än 10000 mil gör ofta bilarna mera svårsålda då motorförsäkringen inte gäller mer än till 10000 mil 2) E60, Sedan är mycket svårare att sälja på än en E61, Touring, tror inte det är så många som letar en långmilare 535d E60. Min erfarenhet är iaf att touringbilar är mycket lättare att sälja 3) import och relativt nyligen importerad. Utbudet av bilar blir större och då är nyligen importerade bilar svårare att sälja.

Priset är väl annars inte så mycket att säga om, gäller mera att hitta en köpare som inte tänker som mig på de tre punkterna ovan.

Hoppas det går bra med din försäljning. Vad ska du köpa istället?

/Anders
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Anders nämner dom 3 viktigaste sakerna som försvårar försäljningen. Jag vill även lägga till priset, vilket är tokhögt. 230 +-3%
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Anders, jo du har nog dessvärre rätt.
Det blev en E 320 CDI 2004, håller på att starta eget och vill inte ha en massa kapital bundet i en bil just nu.

Marin: Är priset verkligen så fel? En 535D under 10 000mil med "rätt" utrustning ligger väl betydligt högre än vad jag begär om den har gått såpass lite? Tror du det börjar ringa om jag sänker till 239 eller är det helt fel tidpunkt att sälja nu?

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är alltid fel tidpunkt att sälja på Autopower...

Före jul sparar alla till klappar, efter jul har ingen pengar, i vår sparar man till semestern, på hösten har man inga pengar efter semestern och sen är det jul igen.

Jag både sålde och köpte bil för 2 veckor sedan exempelvis.

-------
//Lövet
Verdi
Tyvärr blir jag automatiskt misstänksam mot bilar som har importerats nyligen. Finns för många skojare som är ute efter att göra sig en hacka för att det ska kännas tryggt.

Jag har själv en importbil men den hade rullat drygt 2 år i Sverige med en och samme ägare. Då har ju importen syftat till att få hem en bra bil till sig själv och ha den ett tag.

Tycker det är stor skillnad mot spekulativa affärer. Säger inte att din är det men...
Verdi
andreas_lofgren,
Visst, bilar köps och säljs under hela året. Men det är nog ganska få som känner bilbytarfeber så här nån vecka före jul. Mycket annat som kostar pengar och upptar ens tid och tankar. Det är definitivt köparens marknad nu.

Tror det är enklast under våren då många vill ha bil över sommaren.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Bilen såldes väl som premium selection om jag förstår det rätt. Vad finns det för anledning att vara misstänksam mot det? Man har ju dessutom 6 månaders garanti kvar?!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror inte det handlar om man har pengar innan eller efter jul utan att väldigt många har fullt upp med andra aktiviteter just de här veckorna så åka att titta på bilar har nog en lägre prioritet.

Visst är bilen hyffsat nyimporterad men då den är köpt i Tyskland hos aukt BMW-åf och dessutom fortfarande har EuroPlus-garanti så ligger den i en betydligt högre division än många andra nyimporter. Sen tycker jag det är skillnad på en bil som ändå rullat 6 månader i Sverige jämfört med de som annonseras och aldrig har tagits i trafik,

Priset har jag inte full koll på men spontant känns det lite i överkant. E60/E61 har ju skjunkit märkbart i pris de senaste halvåret.

___
//Ulf
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Har sagt det förut och står fast vid det.

Det går att sälja bil även på julafton om man har rätt bil till rätt pris.
9 av 10 som inte får någon respons på sin annons har för högt pris på bilen som man försöker sälja.

Att försöka trösta varandra med vädret, högtider, ekonomiska läget i omvärlden mm är bara bortkastad tid.
Har du inga pengar, så har någon annan det.

(Inget illa menat mot dig Herr Gaspedal) Detta gäller generellt.

Lycka till med försäljningen, du har en väldigt fin bil iaf på bilder ser det ut så :)

BMW M-POWER
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Tack för kommentarerna om bilen.

Det är mycket som är sant som kommer fram.
Kan dock meddela att jag inte tagit hem bilen för att tjäna en hacka, redan på den här prisnivån gör jag en rejäl förlust.

För att sammanfatta detta så tycker alltså majoriteten att jag ligger för högt i pris och att det borde hända något vid en prissänkning?

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag förnyade annonsen och sänkte priset till 239´

Händer det inget nu så får jag överväga om jag ska ha kvar den ett år till.

Fick ett försäkringsbrev idag och av nån konstig anledning så har de sänkt min premie med ca 1500kr/år. =)

Herr Gaspedal, tycker också det kan vara klokt att överväga att ha kvar bilen om du inte får den såld till ett av dig accepterat pris jmf med att åka i en fyra år äldra MB som du kanske får betala mera för i reparationer osv. Inte alltid en "billigare" bil har den lägsta totalkostnaden.

Sen delar jag åsikt med de som skriver att bilar kan säljas närsomhelst, bara det är en attraktiv modell, bra skick och dokumentation och ett seriöst pris.

Sen räcker det att EN person ringer, han eller hon kanske är KÖPAREN!. De flesta övriga som mailar (sällan ringer de) skall bara kommentera att bilen är för dyr och att de bjuder xyz pengar vid en "snabb smidig affär" eller också skall lämna ett byte de vill bli av med. Är det många som ringer har du antagligen för lågt pris!

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mina senaste tre bilar har jag sålt utan att prata med köparen överhuvudtaget förrän de bett om vägbeskrivning sista biten.

Jag håller inte alls med om att de seriösa alltid ringer. Varenda mail eller kontakt jag får är jag ytterst rädd om när jag säljer bil. Alla kan vara den potentiella köparen!

(Undantagen är de som bjuder 65% av bilens pris utan att presentera sig, skriva några kontaktuppgifter annat än oreggat kontaktkort, eller visa något intresse för själva bilen överhvudtaget annat än priset. Dessa är fasen alltid svarthandlare. Man känner igen dem fort när man hållit på ett tag)

-------
//Lövet
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag tycker att man idag får lika mycket skitbud över telefon som mail och att det även finns en hel del seriösa som mailar, dock så värderar jag telefonkotakten högre och har jag två likvärdiga köpare så säljer jag hellre till den som ringt då det är enklare.

Jag fick dock ett gott skratt när det ringde en påstådd handlare och sade att han hade massor av efterfrågningar på 535D och ville köpa min bil, jag frågade om han ville ta den i försäljningsuppdrag och betala senare men jag fick aldrig nåt vettigt svar och han hörde aldrig mer av sig =).

Nu har folk också börjat sms:a på annonser vilket jag personligen tycker är jobbigt med tanke på tiden det tar att ha en konversation på sms, men jag har sålt saker den vägen också.

Med Känsla: Du har helt rätt, men man har en falsk trygghet i att den var billigare att köpa =)-

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har också både köpt och sålt mina senaste bilar nästan helt via mail. Som det har diskuterats i andra trådar så minskar man sina chanser att sälja bilen om man sållar bort det ena eller andra kontaktsättet.

Sen när det gäller 1-2 veckor före jul så är det klart att det går att sälja en bil om modellen är attraktiv och priset är lågt men jag är också övertygad om att det är många som skulle kunna vara intresserade av en 535D men som helt enkelt inte hinner med bilköp bland alla luciatåg på dagis, julavslutning på skolan, julfesten på jobbet, juklappsinköp, etc...I princip halva Sveriges befolkning står i kö i någon affär och har inte som högsta prio att köpa bil just denna eller nästa vecka. Däremot blir det kanske tid för lite bilsurfande i mellandagarna...

___
//Ulf
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Har oxå sålt mina bilar relativt snabbt o smidigt

M3-98 coupe köpte jag 2001 vid 9000 mil..sålde den maj 2006 vid 13500 mil...bilen blev såld efter 10 dagar till Eskilstuna

M5-2003 köpte jag maj 2006 vid 6600 mil o sålde den jan 2011 vid 10300 mil.
Bilen såldes efter knappt 1 vecka på blocket...Och att sälja en m5a i januari är inte det lättaste...gick ner 5 papp,för att framdäcken var slut o skulle behöva bytas till våren..
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
På 239' bör du få respons. Om den uteblir, ta bort annonsen efter Jul, och förnya den igen några veckor senare med nya bilder.
Mvh
Marin
Verdi
GINO,
Visst kan man sälja bilen på julafton men antalet potentiella köpare är mycket mindre, och därmed även chansen att få bra betalt. Man vill ju ha så många intresserade som möjligt. Tillgång och efterfrågan och allt det där... :-)
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Verdi:

Visst är det så :)

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.