AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
7.876

BMW E91, värt att eftermontera M-kjolar?

Ni
17
Nidhögg
E36 325 -92 Sedan
E36 328 -96 Touring
Hejsan!
Håller för tillfället på och letar efter en ny bil, har tänkt uppgradera från min E36 328 Touring till en E91 325.
Dock vill jag ha en med M-paketet, tyvärr är det ju knappast så att marknaden svämmar över av dessa.
Så jag är inne på att skaffa en ordinarie bil, med dynamik-paket, och eftermontera kjolarna.
Nu är dock frågan, är det värt det? Dom flesta bilar som har detta paket verkar även ha comfort och advantage-paket med Xenon-ljus, med allt det innebär av spolning som är integrerad i frontspoilern etc.

Jag är inne på att antingen köpa en svart, eller ännu hellre sparkling graphite metallic.
Men det beror ju helt på vad som finns ute. Men det är nog lättast att hitta en bil med vanliga kjolar
i dessa färger, än att lyckas pricka in en med M-paket i rätt färg, rätt tillbehör, rätt miltal och rätt pris :P

Någon som vet hur mycket det kan kosta att köpa, eftermontera och lacka?
Och vart är det bäst att köpa ifrån? BMW Original eller Schmiedmann, eller annat ställe?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag beställde ett komplett M-paket (exteriört) från salesafter Länk för någon månad sen. Det kostade ca 13.000:- inkl frakt, vilket var mindre än hälften av vad BMW Göteborg vill ha för grejerna. Min bil är en XI, så till en vanlig I så är det ca. 1000:- billigare.

Lackering (safirsvart) kostade 4375:-, så totalsumman slutar på ca. 17.500:-

Är det värt det? Tja, jag tyckte det i alla fall.

Det tråkiga är ju att jag fortfarande saknar shadowline, och det blir för dyrt att eftermontera som det ser ut nu. Delarna skulle gå på ca. 10.000:- från BMW Göteborg, så jag la ner det med en gång... Jag ska testa att foliera och se hur det blir, enligt lackeraren så funkar det inte att lacka Chrome line listerna, det fäster inte.

Så, mitt tips är att du värderar bilar utan M-paket typ 20K lägre än bilar med M-paket.

Ni
17
Nidhögg
E36 325 -92 Sedan
E36 328 -96 Touring
Jag fortsätter att skriva i den här tråden...
Har fått ett svar jag är nöjd med om vart man kan köpa, och pris.

Nu har jag dock nya funderingar. Har nyligen införskaffat en E91 330D -06, som har massa lull-lull men inget M-paket. Den har sportchassi, M-ratt, M-växelknopp etc.
Jag har tänkt att lacka om huven vartefter då det är stenskott på den, och fronten har fått lite skrapmärken som jag funderar på att göra något åt.
Då funderar jag på att helt enkelt sätta dit M-spoilerpaketet.
Men jag är eventuellt inne på att endast byta framkjolen, sidokjolarna och bakkjolen känns som att det är alldeles för likt original för att det ska vara värt det.

Då har jag två frågor:
Kommer det ser alldeles hemskt ut om jag gör såhär (dvs, är M-kjolen lägre än sidokjolarna/bak original)?

Är det verkligen värt att lägga pengar på montering och lackering av M-kjolar för det lilla de tillför på sidorna och bak?

Har exempelvis jämfört dessa bilder:
Original: Länk (som min)
M-sport 1: Länk
M-sport 2: Länk

Sidorna ser identiska ut, och bak verkar det endast skilja en diffusor, så det känns ju i princip som det kvittar imo.. Jag skulle väl helst velat haft M-paket original, men nu hade inte bilen jag köpte det, och jag bör (läs: vill) göra nått åt frontspoilern för att den ska se proper ut, så det känns det som att jag kan lägga på en liten slant för att få iaf M-fronten om jag ändå ska lacka om den.

En god idé eller totalt kass?
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Titta på Länk kostar £1100 inkl lackning men utan frakt. Med frakt borde det inte bli mer än ca 14.000:-.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
Jag tror inte att m-fronten är lägre än original, den har bara ett annat utseende. Testa konfiguratorn på BMW.se, gör två skärmdumpar, en med m-sport och en utan, så kan du snabbt jämföra sida vid sida.

/m

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag gjorde så på en E36, dvs bytte endast till M-front och det såg absolut inte märkligt ut utan endast ett stort lyft utseendemässigt! Jag skulle tro att det blir bra att byta endast till M-sport fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.