AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.042

farligt låg oljenivå ?

kr
49
krille_1991_
540iA -95 e34
525i-02 e39
tjenare upptäckte att jag kört med lite olja i motorn.Nivån var så låg att det inte syntes på stickan men jag hörde heller inget oljud från lyftare eller något sådant så jag funderar om motorn kan ha tagit nån skada ?

Det borde väll vara lungt så länge oljetryckslampan inte lyser ?

anledningen till att det vart lite olja var att ventilkåpspackningen farit så att det spolat ut olja.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du kan ju själv bilda dig en uppfattning om risken genom att räkna ut hur mycket olja som var kvar (full volym- hur mycket du behövde fylla i)

Sedan beror det också på hur du kört med för litet olja. Har du kört sakta och försiktigt är risken för skador mindre än om du varvat och "sladdat".

Oljetryckslampan är inget att lita på då den börjar lysa vid typiskt under 0,3-0,6 bar och ett normalt oljetryck i en motor är 3-5 bar. Ligger du tex och "blåser" på tyska motorvägar och oljetryckslampan börjar lysa eller nästan börjar lysa så är du troligen sekunder från haveri. Kör du lugnt och försiktigt kan man, som min fru gjorde med min 630CS, köra en mil helt utan oljetryck innan motorn skär.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.