|
|
|
|---|---|
|
Hej, har upptäckt att min bakrutetorkare är trasig. Den rör sig inte en millimeter när man slår på den. Hur som, tänkte felsöka lite själv innan jag lämnar in bilen. Har kollat DYI här på autopower och förstått att det troligtvis är så att armen har rostat/eroderat fast. När jag öppnar glasdelen går inte armen att röra. Den går inte heller att flippa upp, så det verkar vara ordentligt fastkört där inne. Hur ska jag kolla om motorn fungerar eller om den behöver bytas? Kan man lura bilen att glasluckan är stängd och sen se om den runda plattan som driver armen rör på sig. Hur gör jag det isf? Andra tips på hur jag testar motorn? Ska det gå att röra armen helt fritt när glasluckan är öppen? | |
| Ja det ska gå att röra den. Det är väldigt lätt att ta bort torkaren och axeln och smärgla av den fetta sen in den ordentligt och montera igen. Har fått göra denna operation på både min förra e46 samt min nuvarande e91. Dom kassa när jag köpte bilarna. | |
|
Samma här, den var kass när jag köpte bilen i somras... Vad tror du om motorn då? Är inte den troligtvis bränd då armen är helt fast, eller går säkringen då? |
|
|
Åkte ut för samma sak med min e91 -06, bytte lagringen till armen. Tror det gick på runt 2000:- på bmw att fixa. Vanligt fel på e91 sa dom |
|
| M-diesel: O herre gud vad dyrt! Väldigt lätt o fixa själv! Att felet uppstår beror troligen på att glidlagringen är för tight, då får inte smörjfettet plats, då bildas ganska snart oxid och det kärvar. När man smärglar upp hålet så det blir någon tiondel glapp och sen fettar in rikligt med vattenfast fett så håller det förmodligen längre än på en ny bil:-) Lite för noga gjort av BMW.. Bättre dom haft lite mer glapp från början. | |
| Finns det någon DIY på detta smörjande, är verkligen inte den händige när det kommer till sånthär :) Min kärvar också nämligen, dock så funkar den fortfarande, men går trögt emellanåt liksom, den har även fastnat några gånger. | |
|
Ingen som vet hur man kollar motorn? Vill ju inte hålla på och köra för mycket med motorn nu när armen är helt fast. Vart sitter switchen som talar om för bilen att glasluckan är stängd? Vill lura bilen och se om motorn arbetar när luckan är öppen. |
|
|
scheller Här är en DIY för att smörja upp axeln på en E46. Jag har inte gett mig på min än men jag upplever att det ser i stort set likadant ut. Länk Länk |
|
| Kanonfint! Skall kolla på detta en solig vinterdag nu när jag blir lite ledig :) | |
|
scheller Jag är inte heller den mest händige på sånt här, men det här med trög torkararm verkar det som jag fixar! Plockade loss hela kalaset ikväll. Det ser ut exakt som på DIY för e46. På min har det kärvat ihop för mycket så jag måste köpa en ny enhet, men din bil borde gå att lösa. På min gick inte axeln att få ut trots att jag smorde och höll på. Det slutade med att allt sprack i två delar när jag försökte knacka ut axeln, men no big deal, nu vet jag det. Till dig kan jag säga: När du fått loss delen så var lite försiktiga innan du försöker få ut själva drivaxeln som går igenom. Den sitter med ett clips som inte är lätt att se då det troligtvis är ordentligt smutsigt. Ta bort clipset, sen en bricka och sist två o-ringar. Sen kan du dra ut axeln, polera upp det, smörja och skruva tillbaka. Motorn testar man genom att trycka ned haspen i bakluckan (där glasluckans hake går ner) tills haspen fastnar. Då indikerar den stängd lucka vilket innebär att det bara är att testa baktorkaren och se om det rör sig. Mot all förmodan fungerade min motor finfint vilket var kul. |
|
|
Xact: Stort tack för detta. Jag skall kolla på detta nu till julledigheten som sagt, det skall bli intressant att se om det kommer att bli bättre. Vad använder du för att smörja upp med? Finns det något extra gojs man kan använda för att det skall stanna kvar liksom? :) Mvh /andreas. |
|
|
Tackar för alla tips i tråden.. gjorde manövern igår och det fungerade klockrent med DIY tipset samt Xacts inlägg! |
|
|
Har samma problem med min så köpte axeln här för 780kr Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.