AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.141

Bromsuppgradering på E46 320i

Hej!

Sitter och luskar lite ang bromsuppgradering på E46 320, vad passar "bolton" ? Gällande skivor och ok.

Funderar över möjligtvis något från 5 serie eller M3?

/ Alexander
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
nu är jag ingen fena på bromsprylar men standard 330-skivor + ok, samt uppgraderade eftermarknadsbelägg?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Redan i standardutförande är bromsarna tillräckligt bra för några varv på "Ringen"...

Vad är det du inte är nöjd med?

Börja med att byta belägg och bromsvätska.

Om det inte räcker kan du gå på sportbelägg. Jag testade Ferrodo Performance vid senaste bytet och de biter snabbare vid bromsning - har inte testat hårdkörning med dem dock, men de lär tåla värme bättre än original. Rekommenderas, inte så billiga (kostade 1300kr för främre beläggen har jag för mig) men bra! De beläggen hade inga skrikdämpningsplattor så jag var lite orolig för att de skulle gnissla och leva illa, men de har varit knäpptysta...

Nästa steg blir stålomspunna bromsslangar och slitsade/borrade skivor.

Köper du vettiga belägg behövs det riktig hårdkörning innan du behöver gå upp i skivstorlek!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svaren!

Det är inte att jag är missnöjd med något, försöker bara får mig en bild om vad som passar och inte passar.

Åkte nämligen W124 förut, då kunde man köpa bromsok samt skivor från 300tdt 24V då var det 4-kolvok och 300mm skivor, för en löjligt låg kostnad.
Så då bytte man mest bara för att.

Tänkte om det fanns något liknande alternativ här.

Förstår du hur jag menar?

/ Alexander
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
330 skivor kräver minst 17" tums fälgar

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
hasso..... passar 330 skivorna på min 320i touring 2004... hade 330 touring innan men den blev på körd = skrot men det var grymma bromsar..

there can be only one
jim 330 touring: För att få bromsskivor från en 330i att passa behöver du bland annat bromsok och hållare från en 330i. Att bara montera dit skivorna fungerar inte.
Tänk också på att om du monterar bromsar från en 330i fram på din 320i behöver du även montera bakbromsar från en 330i för att behålla bromsbalans. Detta då fram- och bakbromsar är matchade för att få rätt balans.
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
förstod de att både skivor o ok behövs men hållare ?

there can be only one
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ja du behöver okhållaren också.

Men att bara uppgradera med bra vätska och riktiga rejsbelägg räcker lååångt, precis som Johan skriver. Det märks stor skillnad i bettet också. Dock snackar vi inte några red stuff etc.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
lite OT, men jag kör greenstuff på sommarbilen och det är inget vidare; tar alldeles för lång tid att få upp tempen i de beläggen vid vardagskörning.
så välj inte alltför 'rejsiga' belägg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.