AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.880

åtsittande glödstift, dålig motorgång.

halloj!

Bilen (320D -02, E46, kombi, manuell) har gått dåligt till och från en tid.
Oftast är det när jag har varmkört motorn som den börjar gå dåligt och ojämnt på tomgång och även ibland upp till ca 1500 varv.

Lämnade in den på bmw för felsökning, dom sade att det var fel på 2:ans glödstift. Dom nämnde också att några luftslangar var lite torra.

Köpte ut nya glödstift från bmw och har hållit på med detta ikväll. Rivning av insug gick bra, bytte även packningar till insuget.
Halva EGR-ventilen var igensatt av svart oljekladd, rengjorde denna ordentligt.
Sen till glödstiften... 2:an's glödstift (1:ans cylinder är väl närmast fronten/kamkedjan?) lossnade efter lite övertalning.
Dom andra gick däremot inte att rubba! Hade lilla spärrskaftet och vågade inte gå upp en storlek med rädsla för att dra av glödstiften i blocket...

Någon som har tips på hur jag kan lossa dom andra glödstiften utan att vara rädd att dra av dom?

Monterade tillbaka alltihop och provkörde, men bilen har fortfarande samma fel och går dåligt efter varmkörning av motor.
Tips på var jag ska börja felsöka? LMM? spridare? fel på EGR-ventilen?

Ska byta dom torra luftslangarna också.
ingen som har nåt tips att komma med om hur jag får lös resten av glödstiften och nån idé om varför motorn går dåligt?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Med begränsade dieselkunskaper så låter det väldigt fel att skylla en varmkörd motor på glödstiften? Dessa används väl bara vid kallstarter, i övrigt kompressionständs väl motorn?
Glödstiften lossnar lättast om motorn är ljummen. Varmkör innan du börja riva så har den svalnat till lagom temperatur när du når fram till glödstiften, då bör dom lossna lättare.
Ro
38
Robert.m
BMW 520d M-sport LCI -07
Börja med att dränka stiften i 5-56 och låt det stå och arbeta några timmar, kolla då och då om du behöver spraya på mer. brukar funka i de flesta fall och som ovanstående rekomenderade ljummen motor.
ah tackar för svaren, ska testa både att varmköra och spraya 5-56.

Hubbe325: Jag frågade bmw om just detta då jag också trodde att glödstiften bara används vid start, men fick svaret att på nyare dieslar så kan glödstiften även ha en viss funktion under körning.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Stämmer att 1ans cylinder är närmast kamkedjan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.