|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Verdi |
Nu har jag trippelkollat. Menar du inte horisontella (dvs vågräta) lister? Och att de bara syns på bilar UTAN M-sport? |
|
Verdi: Sant, skrev fel. Horisontala ska det vara. |
|
|
Fast det här med tillverkarens faktiska merkostnad är rätt ointressant; det kostar inte heller mer för BMW att tillverka en 19" fälg istället för en 17" fälg, inte markant mer ivf eftersom råmaterialet aluminium är relativt billigt. Ändå är flertalet av er som inte gillar M-pak beredda att lägga 20-30k extra på 19"are från fabrik. Marknaden betalar för det upplevda mervärdet. Ska man dra det vidare så kostar det inte på långa vägar några +350k att bygga en 550i istället för en 520i. En vild (!) gissning är att det genom alla tillverkarled skiljer under 50k i byggkostnad. Vad många "glömmer" när man anser att M-paket är dyrt är att det innehåller options som ni ändå vill ha, trots att de hellre gillar standard stötfångare. |
|
Verdi |
Precis. Vad saker kostar är totalt ointressant. Det enda som är intressant är vad folk är beredda att betala... |
|
Utseendemässigt föredrar jag BMW utan M-paket. Kjolar och sånt ser bara påhängt ut i mina ögon. Gillar renodlad formgivning utan krusiduller. Är en gammal gubbe som tycker om att åka mjukt också. Så jag är glad att M-paket inte är standard! :-) /Erik |
|
|
Det verkar finnas någon slags myt att M-pak ger en stenhård racekärra. Så är inte alls fallet. De enda två komponenter som ö h t kan ge någon inverkan på hårdheten i bilen är M-chassit och sportstolarna. Sportstolarna är trots namnet inte hårdare än varken standardstolarna eller komfortstolarna, och M-chassit går att välja bort kostnadsfritt (och är f ö inte alls speciellt 'hårt', jo möjliogtvis i jmf med citroen, s-klass och std v70II..) Så gubbargumentet håller inte riktigt. Man köper det för att man gillar utseendet och interiördetaljerna. |
|
|
Så M-paketet är mest bara utseende? Ännu onödigare än jag trodde! :-) /Erik |
|
| Det finns viktigare tillval. Snacket om tillverkningskostnad håller inte. Nån ska ju designa m-paketet också, sånt kostar. Själv skulle jag dock inte lägga pengar på m-paket, det är mest kosmetiskt och bilarna är ju ändå fina. Tycker jag då. | |
|
argungu > sen när är utseende ointressant när det gäller bilar? merparten av bilvalen sker på utseendegrund. sen att inte du gillar designen är en annan sak, men onödigt kan du knappast kalla det. för mer ingående detaljer om det endast är kosmetik som ingår kan man gå in på bmw.se och bilda sin egen uppfattning. |
|
|
Tycker det gått inflation i utnyttjandet av Motorsports goda renommé. Såg nyss anonns på en 320d touring, msport, måste väl vara sålångt man kan komma från, motorsports Mbilar med dess sportiga karaktärer./ Pinsamt. mrMPOWER |
|
|
HFR: utseende är högintressant. Om det inte ger särskilt mycket bättre köregenskaper, och jag tycker det är fult, då kallar jag det onödigt! :-) Men jag vet, och respekterar, att många (de flesta) gillar M-utseendet! /Erik |
|
Verdi |
Toomas Pahv, En 320d är nog sportigare än en 750iL från förra seklet iaf. :) Beror iofs på vad man väger in i begreppet, vissa menar bara motorn, andra menar bilens balans och köregenskaper. |
| Man kan ju komma ihåg att förra generationens e46 328 endast hade 197hk, 320d har 184, med BMW performance 199 hk. Inte för att det är tillräckligt men det är ju något sportigt ändå, även om motorn går grovt på låga varv. Och så mkt trevligare att tanka än en v12a | |
|
Tillverkningskostnaden för en vanlig front kontra en M-front skiljer inte många kronor. Utvecklingskostnaden för att göra en eller två olika fronter (om vi för argumentationens skull nöjer oss med den delen) kan inte heller vara så förfärligt stor. Dyrare visst, men inte så pass. Betänk att den ökade kostnaden ska delas upp på många billar.... Anledningen till att BMW tar 40-50 tusen extra för ett M-paket är just för att dom KAN, inte för att täcka utvecklings och materialkostnaden. Det är bara en skön marginal rätt in på vinstkontot. Jämför med vad typ Volvo tar för sitt R-line paket (eller vad det heter) det ligger inte på denna nivå, för att dom inte kan lura sina kunder lika bra :-) . För det kan väl knappast vara så att Volvo lyckas göra en front mycket mycket billigare än BMW? Dert är ju trots allt samma plast i bägge, förmodligen. Och ungefär samma mängd och snudd på samma finish på grejorna. Att folk är villiga att betala mer för detta är ju helt tydligt då väldigt många gör det och att bilar med M-paket även värderas högre i andra hand är det även väl känt. Är bilen bättre på att göra sitt jobb för att den har M-paket? Kanske, om man har lite sportiga ambitioner men för att åka 100 på en vanlig motorväg duger nog det vanliga chassiet gott. Men det är även detta en fråga om tycke och smak... Väljer ju själv bilar med M-paket, alla mina har haft det utom 7:an då det mig veterligen inte finns nåt att få. Vidhåller att det är tur att det finns val och att vi har olika smak. Niklas Fransosen |
|
|
BMW har ett brett sortiment till en bred skara köpare. Vanliga fronten eller M-fronten spelar mig ingen jättestor roll, bilen används likadant oavsett hur det ser ut. Viktigare är istället vilken praktisk användbara tillbehör som finns. Personligen skulle jag vilja se att BMW skippade de värdlösa dimljusen och eller erbjöd små extraljus som utbyte/standard, men man kan inte få allt. Poäng? Smaken är som baken och det är inte alla som uppskattar en uppseendeväckande bil med hård fjärdring och breda däck som ger ökad bränsleförbrukning. //Anders |
|
|
Ingen,och framför allt inte jag, har väl påstått att en 750 skulle ha mindre bränsleförbrukning än 320 d. Dessutom har väl Mbilar aldrig haft ett primärt syfte att vara så ekonomiska som möjligt. Märklig synpunkt. Begriper överhuvudtaget inte vad min gamla 750 har i disskussionen att göra, hellre då mina gamla E30 M3or, -88 och, -90 Sportevo, båda riktiga Motorsportprodukter, byggda för att kvala in i standardvagnsracing istället för korvmojsposering./ No badgeengineering! mrMPOWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.