|
|
|
|---|---|
| Hej! Undrar om någon vet vad det kostart att byta kammaxel på en bmw. e-32a 91a 735ia | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Relativt kostsamt - om det bara är kamaxel man tänker byta. Toppen måste ju bort så redan där har du en relativt stor kostnad. Och har du topppen borta så ska ju ny topplockspackning och nya topplocksskruvar inhandlas. Och har man toppen borta så bör man gå igenom den. Kolla oljespridarröret, ventiler och framförallt vipparmarna (är kamaxeln sliten så är säkerligen vipparmarna också slitna). Här är en *mycket* grov uppskattning av tänkbara kostnader - arbete demontering/montering toppen = 5000 SEK - arbete toppen/kamaxel/ventilrenovering = 3500 SEK - kamaxel, vippor, ventiltätningar mm = 4500 SEK - topplocksskruvar, topplockspackning, ventilkåpspackning mm = 1500 SEK För att summera ihop det jämnt och fint : 15 000 SEK |
|
Måste man ta bort toppen för att byta kamaxel på en 735:a ? Det tror iaf inte jag att man behöver men jag kanske har fel. Mvh Janne |
|
Motorn i en E32 735i är en M30B35 (samma som i min E34 535i). Nej, det *kanske* går att få ut just kamaxeln utan att demontera toppen. Men det är stor risk att slitytorna på vipparmarna är såpass slitna att även de måste bytas vid byte av kam - beror ju lite på vad anledningen är bakom kamaxelbytet. Och ska man byta vipparmar så måste vipparmsaxlarna bort och då måste topplocksskruvarna tas bort. Det var så jag resonerade. |
|
Då förstår jag hur du tänkte. Det kan ligga nåt i ditt resonemang då man ju oftast byter en kamaxel pga förslitning. Mvh Janne |
|
Finns annars en hel del skrivet om detta redan på forumet, här är ett axplock. Länk Länk Länk |
| ok,, då vet jag, vad det kan kosta i fall det inte räcker med ventil justering. | |
| har man tur så kanke man klar sig, med nya vippor. hur måmga behöws? | |
>> har man tur så kanke man klar sig, med nya vippor. Men om du bara ska byta vipparmar så måste hela toppen bort, vilket är ganska kostsamt. Så att bara behöva byta vipparmar skulle jag nog inte klassificera som tur. Är det bara kammen som behöver bytas så kan det vara möjligt att göra detta utan att ta bort hela toppen. Men när man gör denna typen av arbete brukar man passa på att göra en hel del annat. Som tex byta ventiltätningar och dylikt. Det är ju en rak sexa med två-ventilsteknik så det blir ju totalt 24 vipparmar. |
| I skolan fick jag lära mig att 6 x 2 = 12 och inte 24 | |
Säkerhetsfaktor på 2 har använts i beräkningarna :-) Nej, allvarligt talat !!! Jag har inga ursäkter till det grova misstaget. Får tacka dig för att du var uppmärksam där. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.