|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har problem med det ena spolarmunstycket - det som sitter på höger sida på motorhuven. Det ena hålet sprutar bara lite grann och verkar vara igensatt. Jag har provat att peta bort eventuell smuts/avlagring utifrån men det har inte hjälpt. Har ni några bra tips på hur man kan löser det här problemet? Eller är det ett byte av spolarmunstycke som gäller? Och om jag ska byta ut det, hur ska jag komma åt det? Är det bara att ta bort isoleringen/värmemattan och sedan kommer man åt munstycket och spolarslangarna? Är det bara rycka ut slangen sedan från munstycket och peta ut munstycket som sitter med plastklips av något slag (antar jag)? Jag vill prova lösa upp eventuell smuts först, men om inte det funkar så vill jag byta ut munstycket. | |
|
Testa först med att peta i hålen på munstycket med en knappnål. Jag har även fått igång krånglande spolarmunstycken genom att tömma behållaren på spolarvätska och fylla upp med varmt vatten (ca 50°C) och lite diskmedel. OBS detta skall du göra inne i ett varmgarage eller utomhus när det är varmare än +10°C. Risk finns annars för att temperaturskillnaden resulterar i en spricka i rutan eller på lacken (=rostangrepp). Räcker inte detta så byt munstycket. Ett begagnat på skroten kostar inte så många kronor, vet inte vad det kostar nytt hos BMW. Du kommer åt munstycket under ljuddämpningsmattan under motorhuven. Där kan du lossa slangklammer, slang och ev kabel om det är uppvärmt. //Göran |
|
|
Försök med tryckluft. Har funkat för mig. Blås utifrån och in i munstycket. Om du kommer åt slangkoppling under huven kan du blåsa utåt. Börja försiktigt så ingen slang eller koppling går sönder. /G |
|
|
Jag har kört kalklösande medel genom systemet med lyckat resultat några gånger. Har bestämt för mig att man kan lossa munstycket ovanifrån, så man slipper greja med isoleringen under huven. Tror man trycker det framåt, och sedan lyfter uppåt. |
|
|
@Adelson, Vilket medel har du använt? Och hur mycket har du använt? Har du spätt ut det med vatten eller har du hällt i enbart det här medlet i behållaren? Hur lång tid har det tagit innan det släppte? Verkar det direkt om man spolar några gånger, eller måste man köra runt i några dagar med den här lösningen? Enligt vissa källor på nätet så ska det finnas metallclips som går runt varje spolarmunstycke under huven och som håller det på plats. Därför tror jag att man måste ta bort dessa underifrån först innan man kan lyfta upp spolarmunstycken från huven. Annars riskerar man nog att bryta någon plastdetalj eller förstöra de här clipsen så att man i slutändan måste byta spolarmunstycket i alla fall. Men det stämmer nog att man ska trycka dem uppåt och framåt när man ska ta bort dem. Källa: Länk |
|
|
Jag har använt Citek, blandat ungefär 50/50 med vatten. Jag har fyllt på ungefär en liter av lösningen när behållaren varit tom. Jag har åkt en vända och och spolat då och då tills den där litern tagit slut. Om det är helt stopp i något hål så kan det ju ta ett tag innan lösningen kommer åt, men när det väl kommit igenom så blir det fullt flöde ganska snart. De där clipsen är väl special bara för att få de där Z8-munstyckena att sitta ordentligt på andra modeller? |
|
|
Går det att använda något annat än Citek? Det ser ut som att det inte tillverkas längre, eller så har det bytt namn. Vem tillverkar/-de Citek? Jag tänkte åka idag till olika affärer och se vad jag kan hitta, och då vill ja ha lite mer att gå på. Jag läste en diskussion på Flashback och där nämns ett medel som heter Kalcinex som tillverkas av Nordex. Det ska tydligen vara bra och effektivt, åtminstone när det gäller avkalkning av vattenrör i badrum. PH-värde är enligt vissa källor 2,3 och normal dosering är 50 mL till 10 L vatten. Blir det inte för mycket då om man späder ut det 50/50? De blir väl 100 gånger normal dos?... Är de inte skadliga för lack, plast och gummidetaljer dessa medel? Jag har fått pris på vad nya vindrutespolare för en 3-serie '92 kostar hos BMW. Det är 150 kr styck för icke el-uppvärmda och 360 kr styck för el-uppvärmda. Jag vet inte vilka som sitter på min bil och de kunde inte se det. Som jämförelse så kostar det 725 kr styck för strålkastare. Det är inte speciellt billigt för en så pass gammal bil. |
|
|
Det går nog bra med vilket kalklösande som helst. Jag använder något som heter Hessa, det verkar motsvara Citek. Jag kanske har använt aldeles för stark lösning, jag vet inte vad som rekommenderades för Cikek. :-) Du kan nog följa doseringsrekommendationerna för det medel du använder. Det är säkert inte nyttigt med dessa medel, men jag tror inte det är skadligt vid så kortvarig exponering. |
|
|
Jag har exakt samma problem nu, har tagit ur bägge 2 och kört med tryckluft igenom och prövat allt.. meen de är helt igensatta:/ Då är bara frågan om vilken man ska köpa? För att jag har en kabelansutning på dom som en bild visar på denna sida; Länk Men tror ej anslutningen ser exakt likadan ut.. Och så har jag ju inget "headlight cleaning system".. |
|
| Det är troligtvis en bakventilen i kopplingen under munstycket som pajat, bytte mitt ena på servicen sist, kostar en 20 eller nått. | |
| På e34 så lossade jag båda och plockade isär sen rengjort dem under kranen, funkade 100% resten av min tid med bilen, 2år. | |
|
Jag har försökt ta isär dom men de går icke..:/ |
|
| 61661389040 på länken ovan var det jag menade. Den bytte jag när mina slutade fungera. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.