|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hejhej, Jag har ett litet problem med min 535dA 2005; när jag kör saktare än 100 km/h har den ibland svårt att bestämma vilken växel den ska använda. Det gör att färden blir lite "gungig" om ni förstår vad jag menar. Felet har liksom smugit sig på under de senaste 300 milen. Den funkar som vanligt på sportläget. Någon som har upplevt detta? Kan det vara temperaturrelaterat? Mvh Johan |
|
Kanske dax att byta olja i lådan eller 0 ställa den tror iofs att oljan är svaret om du inte bytat den Ha deT |
|
| Det är inte temperaturrelaterat de första årsmodellerna har ett fel i turbinen som gör att det just som du skriver gungar lite, det enda som hjälper är att byta turbin kostar 29 lapp..detta fel finns beskrivet hos BMW med vissa nummerserier på lådor. | |
fredde 7 |
Hej, jag upplever lite samma sak... inte vid 100km/h men vid 75-80km/h vill han växla ned till femman istället för att ligga kvar på sexan 1100rpm, tycker det är lustigt att lådan vill det då det är mer ekonomi i att ligga kvar på sexan, även om man kör manuell(spaken till vänster) sker tvångsnedväxling.. Miljödieslar borde förbjudas då det är dessa som framkallar dessa nedväxlingar:) |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej, jag har kollat lite mer, och det kan omöjligen vara ett mekaniskt fel. Den funkar perfekt på manuellt läge, och på sportläget. Sportläget kunde man kanske förstå då den oftare ligger på 5:an i de hastigheterna, men den borde göra likadant när jag ligger manuellt på 6:an. En fundering jag har är om det hänger ihop med partikelfiltret. Det börjar ta slut enligt färddatorn, och jag tycker bilen tappar effekt när automatrengöringen sätter igång. Det kanske är det som ställer till det? Dvs att bilen går för tungt när den inte borde det, därav att växellådan inte kan bestämma om den ska ligga på 5:an eller 6:an. Ska kanske prova att nollställa lådan också, så det inte ligger någon störning i det adaptiva programmet. Någon annan som har en bra idé? Mvh Johan |
|
Du får inte upp den motortemp som behövs för att reningen ska gå igång minst 75 i motortemp samt 240 grader i avgastemp på de farter som detta problem är dessutom inte nu när det är vinter. Jag har detta problem även på min sen ca 1,5 år tillbaka och det finns flera på forumet som detta bekymmer med att den så att säga pumpar ca 500 varv lockupen som går i och ur. Om du vill ha igång reningen..låna en husvagn och ut dra några mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.