|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag vet hur det är att fylla olja stup i kvarten. Bilen är en 520iM -01. Haft den i fem år, oljan gör den dyr i drift. Har köpt 1 dunk WD-40 som ska användas snart |
|
|
Hej! följer med spänning! har nämligen gjort samma sak! hur länge varade din behandling vart det 2dygn? eller mer? höll du på tills det inte rann igenom nått wd40 alls ? |
|
|
När vi ändå är inne på bilar som förbrukar olja, gick ut å skulle tippa i nån dl idag då min förbrukar lite grann. Öppnade oljelocket å möts av denna syn: Länk Vad är det för skit? Frusna oljerester ? Vågade inte fylla på då jag e rädd att dra in skiten i motorn. Nojar jag i onödan eller är det helt rätt att vara lite försiktig? |
|
|
Bilen stod uppallad med Wd-40 i cylindrarna i 72h cirka, jag fyllde på tills det rann igenom lika mycket på varje cylinder. Det kommer aldrig bli helt tätt eftersom ringarna alltid läcker pyttelite. I början rann det mycket ur alla cyl men avtog snabbt i de flesta utom 2st. Fortsatte och fylla tills den lilla genomrinning som fortfarande var kvar såg identisk ut på alla cylindrar. Du märker rätt snabbt när det stabiliseras gentemot hur det är i början. Första återfyllningen fick ske efter 4h andra efter 7h, tredje efter ca30h och sedan den sista efter ca60h. Ett tips vid uppstart sen, efter oljebyte och filter är att lägga första körningen på en glest trafikerad väg då det vitryker något otroligt de första 10min! Hoppas på det bästa för er! Uppdatera gärna med resultat! |
|
|
Sennebring, det är kondensvatten som blandats med olja - fullt normalt med lite sådant längst upp i ventilkåpan nu när det är kallt ute. Dock skall själva oljan se normal ut - ser oljan på stickan ut som majonäs, har man vatten i oljan... (lite "majonäs" är inte ovanligt nu på vintern, en bit upp på stickan, dvs. inte den del som är i själva oljebadet) Torka bort "majonäsen" med lite papper innan du fyller på oljan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sennebring: Hur går bilen, stadstrafik, korta sträckor utan att bli helt varm eller går den som pendlarbil = kommer upp i temp och blir genomvarm? Viss "grädde" på insidan av oljelocket kan förekomma om man kör korta sträckor och oljan inte blir genomvarm. Dock ser det lite konstigt ut på din eftersom det flyter rester i oljan. Hur är konsistensen på "grädden"? |
|
|
Åker ca 30km om dagen T/R så är inga längre sträckor. Konsistensen e väldigt torr och resterna i ojlan rasade i när jag öpnnade locket skulle jag tro. Inget jag sett förr, kollade senast förra helgen men då var det ju plusgrader. Får tacka för grymt snabba svar! |
|
| Då ska det inte vara någon fara. Det som händer är att vid kortare körningar hinner inte motorn få upp full arbetstemp och det bildas lite kondens i oljan som sedan kletar sig fast runt locket. Som Johan B sa så är det bara att torka bort och köra! | |
| Skönt att höra, tur att ni finns här å kan svara på allt :) | |
|
Hej igen! Har i stort sett tummen mitt i handen när det kommer till det mekaniska på bilar men stör mig nå djävuskt på att den drar olja, ca 3l på ca 1000mil nu. Vad kan BMW tänkas ta för att åtgärda problemet förutsatt att det är samma strul som ni åtgärdat med WD40? |
|
| Kan tänka mig att bmw-verkstaden kommer att föröska sig på en mekanisk rengöring av kolvringar/byta ut. pris vet jag ej | |
| Verkar tyvärr som att bilen börjat dra olja igen, 90 mil och runt hälften kvar på sträcket. Verkar som att enda utvägen är en mekaniskt rengöring/motorreparation alt motorbyte. Vilket känns sådär då bilen går så in i h*lvete bra så när som oljeförbrukningen. | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Min gick också perfekt innan motorbytet. Märkte absolut ingen skillnad trots att den nya motorn hade gått 11000 mil mindre. Nu behöver jag däremot inte fylla på mellan serviceintervallen. Tråkigt att det inte funkade Johnsen. |
|
Hej igen mina vänner! Föregående uppdatering kan ni gladeligen ignorera då jag, trött som man var, kollade oljan med bilen i lutning. Därav resultatet. Efter att ha gjort en korrekt mätning med bil på plan mark upptäckte jag till min stora lycka att oljenivån låg kvar på max-strecket, och detta efter 100 mil!! Innan WD-40 var det då på min-nivå och lampan lyste. Kommer fortsätta uppdatera tråden fortlöpande med mil/olje resultat för att se hur bra detta lyckades! |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Skönt för de som har kvar samma problem :). Tråkigt för mig som kanske har bytt motor i onödan men ni som har problemet vet vilken känsla man får i magen då den gula oljelampan tänds. Korrekta uppdateringar från och med nu Johnsen :). |
| Vad har du för viskositet på motoroljan, 0w-30, 5w-40, 10w-50 ? | |
|
Haha ja nu blir det korrekta uppdateringar framöver :) Jag kör för närvarande med 5w-30 bmw LL-04 godkänd olja från Speedparts Länk: Länk |
|
|
Halloj på er allihop! Läget ser för närvarande ut så att bilen klarar att prestera 500-800 mil lite beroende på körsätt på ca 1L olja! Skönt att slippa den där förb*nnade oljelampan hela tiden. Tackar för tips och intresset som ni visat i tråden! Hoppas att det löser sig lika bra för er som provar på detta som det har gjort för mig! Kommer att köra en "behandling" till innan nästa service i förebyggande syfte och se om man kanske kan klämma ur några mer mil per liter olja! |
|
|
Hej, gör en chansning och frågar i den här gamla tråden. Varför har ni haft WD40 I cylindrarna? är det uppbyggnad på kolvringarna som gör att motorn läcker olja genom förbränning? /Borgen |
|
|
Hej! Stämmer bra det, kolvringarna bygger upp med en massa "koks" och släpper igenom olja vilket resulterar i en onormalt hög oljeförbrukning. Det finns egentligen 2 sätt att fixa detta och det ena innebär att riva ner och byta ut/göra rent. Eller så kan man prova detta om man inte har tiden eller kunskapen att börja riva. För min del fungerade detta väldigt bra och oljeförbrukningen gick ner till ca 1l/8000km. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.