AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
22.715

Bmw 520 e39 drar mycket olja

Sida 1 av 3
Hej!

Som sagt har en väldigt hög oljeförbrukning på min 520 e39 - 03. Ca 1l per 120 mil. Bilen är fullservad och inspektion II gjord för 240 mil sedan. Har fått fylla på 1l sedan dess och nu lyser lampan igen. Vevhusventet byttes förra året pga fryst sönder.

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Den läcker ingen olja och går jättebra.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Det är ju inget ,min gammla 525i -02 drog 1l på ca 80-100mil
Det var bara att fylla på o se glad ut.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Vill du försöka dig på att lösa det så ska du nog följa falsterbos råd.
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Normalt är det inte!
Jag har en 525iT E39 -04 drar 0 mellan oljeservice tillfällena.

mvh

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Jag har något tickande ventiler som jag kan höra, även när motorn är varm.
Inget rassel/missljud alls på bilen.

Ska prova att byta till shell helix ultra 5w-40 istället för 0w-30 blasket som är i nu. Funkar inte det ska jag prova WD-40.

Hur svårt är det för en hemmamek att göra WD-40 metoden?

Tack för hjälpen!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det svåraste momentet är att skruva ur och återmontera stiften - dvs. relativt enkelt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Johnsen 5-40 oljan kommer inte hjälpa vid så hög oljeförbrukning! Det kan jag säga med 100% säkerthet. Jag testade 10-60 oljan utan märkbar skillnad. Slösa inte pengarna på detta utan satsa på wd 40 metoden istället om du nu vill försöka dig på att lösa problemet.

Min drog 1 l på 70 mil. Jag kände inte till wd 40 metoden och satsade på motorbyte efter nytt vevhus, tjockare olja etc. Det enda som jag inte har testat är wd metoden vilken verkar logisk baserat på symtomen samt den extrema oljeförbrukningen. Min nya motor drar absolut ingen olja (märkbart på stickan iaf).
Okej, satsar på WD40 direkt!
Har googlat och sökt på forumet men hittar f*n ingen info, nån som har lite mer hjärnaktivitet än mig som kan posta några länkar, skulle vara uppskattat!

Tack allihopa!
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
WD40 metoden är väll typ: Skruva ur stiften -> spruta in WD40 i förbränningsrummen (sätt tillbaka stiften?) -> låt stå övernatten -> töm ur oljan nästa dag (ska man starta och låta den pumpa runt lite först?) -> i med ny olja & kör
BaNaN85: Hittade lite info om det på saabturboclub, är väl i princip så du beskriver:) tack för hjälpen!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, låt inte cylindrarna vara fyllda med olja när du har stiften monterade - då är risken stor att kompressionen blir så hög att du kan kröka en vevstake...

WD40-oljan skall sugas ur cylindrarna innan du återmonterar stiften (den lilla mängd olja som inte kan sugas ur, kan man blåsa ur genom att låta startmotorn jobba utan stift monterade).

Oljan skall bytas i motorn efter "WD40-momentet" är klart eftersom den mängd WD40 som runnit förbi kolvringarna har förorenat oljan i tråget.

Mvh
Johan B

Japp det stämmer med den info jag hittat, hur ser ni på att köra med en billig olja några mil efter man kört WD-40 för att verkligen skölja ur det ur systemet? Och sedan slänga i en lite finare olja, eller ska man köra på med fin olja direkt?

Jag tänker även gå upp till 5w-40 efter detta istället för 0w-30 som är i nu, någon som har några erfarenheter av det, bra dåligt?

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det skall inte vara nödvändigt att köra med "fulolja" efteråt, utan gå direkt på den olja du skall ha i motorn.

5W40 är en bra åretruntviskositet. Det finns ett antal oljor med den viskositeten som är BMW LL-godkända.

Fast personligen tror jag att det är de långa oljebytesintervallen som i många fall får kolvringarna att koksa...så byt helst olja efter halva oljebytesintervallet - dvs. ca 1250mil.

Mvh
Johan B

Då står bilen i garaget med wd40 i hjärtat.
Än så länge har jag gjort enligt följande:
-Ställt cylindrarna så långt från ÖD som jag lyckades med hjälp av en träpinne
-Tiltat bilen så gott det går, för att få motorn så rak som möjligt
-Droppat i ca 1dl i varje cylinder
-Ruckat på remskivan ett par ggr senaste dygnet för att hjälpa till och lossa lite på skiten

Vad jag kan se så har nivån minskat mest i cyl 3 och 5 vilka jag har fyllt på en omgång till, dock inte lika mycket som tidigare då det inte var tomt, gissar mig till att påfyllningen var på ca 0,5dl +- 0,2

Nu är det bara fortsätta vänta, får stå minst ett dygn till med lite ruckande på vevaxeln emellanåt och hoppas på det bästa!

Vill passa på att tacka för all hjälp!
WD-40 utsugen med oljesug, körd ett antal varv på starten med urmonterade stift och ny frasch olja+filter i bilen. Rykte som ett ånglok första 10min men de har nu avtagit succesivt. Nu återstår det att se om detta verkligen har hjälpt mig, kommer att uppdatera med resultat allt eftersom!

Tack !
k3
51
k3
X3 20i 19
Detta följer jag med spänning hoppas att det blir positivt resultat.

k3 bmw cs#8231
Su
35
Suffer
520i Touring -01
Jag också. Jag står på tur...
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Följer också detta med intresse även om min M54 'bara' drar en liter på låt säga 300 mil. Känns dock rätt så irriterande då min gamla M50 kanske drar en liter på 1000 mil.

//Magnus

Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Vi håller tummarna....
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ska bli intressant att höra om resultatet!
Jag har börjat väga oljan per gram som jag fyller på för att kolla hur mycket min bil verkligen drar. Är inte några katastrofmängder men vore kul att ha exakt koll tänkte jag. :)
10 mil och nivån oförändrad, hoppas på det bästa!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.