|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
oj en sån med M-sport paket, en fuktig dröm :-) /Anders |
|
|
Visst är bilen snygg men jag förstår inte vitsen med den riktigt. En 6-serie sedan den är ju väldigt lik F10 i profil. Ungefär som X6 ganska onödig.. |
|
|
Länk Håller med dig Clubsport, sen ligger den ju riktigt när 7-serien och känns mera som en sport sjua. Varför köpa en 7a nu om man kan köpa denna skönhet? För takhöjden i baksätet möjligtvis? Sen håller jag med inläggen angående valet på färger i panelerna på denna visningsbil, inte direkt de snyggaste. /Anders |
|
|
M5 eller M6? Då 550ixDrive/650i xDrive är lika snabba upp till 100 som M5 kanske man ändrar lite och lägger till "over boost" för att, liksom Porsche Panamera, i kombination med 4-hjulsdrift öka prestanda hos M-modellerna. 550ixDrive/650i xDrive drar även 10% mindre bensin så flera faktorer talar för modifikationer hos M-bilarna. Det är dock inte effekten 560hk, utan momentet 680Nm, som "behöver" ökas på till en momentannivå på ca 800Nm i kombination med xDrive. Kanske M6an i sina olika varianter kommer detta från början nästa år. Grand Coupé bådar gott inför kommande 4-serie Grand Coupé. |
|
|
332, kan du inte utveckla hur din text ovan passar in i detta sammanhang? Felpost? __________ Mvh Grelle |
|
|
"BMW Jerry" började tråden med att diskutera M5 kontra kommande M6. Motorn samt xDrive i den nya 650i "ärver" frågan om relationen mellan 450hk-motorn i 550i/650i och motsvarande 560hk-motorn i M5/M6. Jag tror det är en överförenkling att man väljer bil efter tiondelar i acceleration, men det är ju tekniskt spännande att 450hk-motorn i kombination med xDrive ger samma acceleration 0-100km/h som motsvarande 110hk starkare M-modell med enbart bakhjulsdrift men till lägre förbrukning (0.92 istället för 0.99 siffrorna är preliminära då M6 Grand Coupé inte är officiell ännu). Det hela diskuteras internt inom BMW, speciellt då en M5 xDrive samt en M6 xDrive, båda med "over boost" för högre moment (750 - 780Nm) i kombination med 4-hjulsdrift i likhet med Porsche Panamera har varit föremål för rykten i motorpressen. |
|
|
332, "Det är dock inte effekten 560hk, utan momentet 680Nm, som "behöver" ökas på till en momentannivå på ca 800Nm i kombination med xDrive" Jag kanske missuppfattar dig men.... Det går inte att vid ett givet varvtal öka momentet utan att effekten samtidigt ökar vid samma varvtal. Följande gäller alltid: Effekt = Vridmoment * Varvtal Följer: Vridmoment = Effekt / Varvtal och Varvtal = Effekt / Vridmoment Där Effekt i Watt, Varvtal i radianer per sekund och Vridmoment i Nm. Bilfabrikanteras marknadsföring och motorjournalister blandar och ger med vridmoment och effekt så det står härliga till. Det är nästan som man skall förledas tro att vridmoment och effekt kommer från vitt skilda planeter :-) mvh/ Anders |
|
|
Det är väl ingen som talat om samma varvtal heller AKN..? Porsche uppger detta för 911 Turbo: 650 Nm (Overboost: 700 Nm) at rpm 1,950 - 5,000 1/min (Overboost 2,100 - 4,000 1/min) |
|
| (Oförändrad effekt) | |
|
Sani, menar du inte oförändrad maximal effekt? För som AKN påpekade så ändras effektkurvan om momentkurvan ändras. Men den maximala effekten kan vara oförändrad. __________ Mvh Grelle |
|
|
AKN, Visst, momentet är avgörande för accelerationen. Det är därför Panameran med 800Nm i kombination med 4-hjulsdrift gör så bra ifrån sig. BMW kan, när det gäller M5/M6, använda sig av xDrive i kombination med "over boost" för att matcha detta. M6 Gran Coupé skulle kunna bli aktuell för detta innan M5 av marknadstekniska skäl. Ett annat alternativ för M6 Gran Coupé är V12an från 760i med ett enormt moment (1000Nm) med rätt överladdning i kombination med xDrive. Det som talar för en sådan lösning är att BMW vill ha en riktig "superbil" och V12 lockar kunder inom denna kategori. Mot en sådan lösning talar pris, viktfördelning, förbrukningsvärden mm, men man slipper då kanske diskussionen om en M7. Mer verklighetsförankrat är dock det som erbjuds nu i form av 650i xDrive med fantastiska prestanda samt inte minst kommande 650d xDrive med 745Nm i kombination med en blandad förbrukning kring halvlitern samt 0-100 på 4,6 sekunder. Denna motor med sin tre turboaggregat, alla olika i storlek med ett elektriskt, kommer säkert att inhämta många priser. |
|
|
Ja självklart talar vi maximal effekt, som vanligt när man jämför bilar?? "Overboost" är använt av Porsche idag, och det höjer momentet - måste vi krångla till det...eller handlar det om att visa sina teorikunskaper? ;) |
|
|
Vad tycker ni om detta? Länk Mercedes CLS Shooting Break skulle nog få det tufft om denna började byggas. Fast förstår ändå inte varför den borde byggas då den skulle bli en intern konkurrent mot 5-serie Touring. eller kanske ändå inte då 5-serien kommer att vara mycket billigare |
|
|
332 och Sani, Jag tror det ibland behövs en uppdatering ibland om hur (enkelt) storheter som effekt och moment förhåller sig till varandra. När det gäller marknadsföring handlar det bara om att ha något nytt "sensationellt" att skriva om. Effektdiagram borde vara obligatoriskt. Pricken över i vore diagram kompletterat med en tredje Z axel som visar motorns responstid över hela varvtalsområdet. mvh/ Anders |
|
|
Som jag sagt tidigare har BMW inga planer på att bygga någon speciell "superbil" vilket man nu åter bekräftar. Detta understryker möjligheten av något mer avancerat med hjälp av befintliga modeller. En V12a i 6-serie Gran Coupé har diskuterats liksom en M7a, men inget är spikat eller aktuellt just nu. Man säljer just nu så bra att man inte känner något behov av att höja märkets status ytterligare. Om V12an skule komma blir den dyr och troligen i en begränsad upplaga som tex M1 Coupé. |
|
| Länk lite mer bilder.. i like it :D nu kanske många tycker ja har dålig smak men skulle vilja se denna i någon snygg mörkgrön färg med ljus inredning.. | |
|
Jag tycker du har god smak bmw_jerry, grönt är skönt. Därmed tycker säkert somliga att också jag har dålig smak ;-) En V12 vore trevligt. mvh/ Anders |
|
|
Oj, den 6-serie gran touring skulle jag gärna ha, om jag hade råd. Så läcker! /Anders |
|
| Vad tycker ni om den "bruna" introduktionen av Gran Coupé? Själv tror jag inte på denna färgidé i ökenlandskap, bilen är ju annars den vackraste 4-dörrarsbilen BMW gjort sedan denna förra 4-dr coupén, 504an, som man dock inte fick finansiering att tillverka med sin 200hk 3,5 liters V8. | |
| Länk Flera bilder samt video på slutet,Mycket trevlig inredning samt färg kombo | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.