AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.939

Få Dimljusen att lysa när man låser upp bilen?

re
35
rewopwmb
528i -96
Halloj! Har funderat lite här. Istället för att koppla angeleyesen till instrumentbelysningen. Kan man koppla Dimljusen ist? Eller tar det för mkt ström? Med vänlig hälsning
Alldeles för hög förbrukning, 2x55W kräver relä osv.
Fast hur tänker du med instrumentbelysningen, skulle dimljusen lysa hela tiden samtidigt med instrumentbelysningen?

FP
re
35
rewopwmb
528i -96
På Audi A5 har jag sett att när man låser upp bilen så tänds dim+parkeringsljus. Så vill jag ha det. Men då antar jag att jag måste dra en + kabel, relä o motstånd. Eller? Så klart vill ja kunna stänga av det om snuten är i närheten :)
Du måste först få ut en triggsignal från c-låset. Denna kan sedan styra ett relä som tänder lampor en stund, tutar, öppnar rutor eller vad som helst.
Men du kan inte bara ta signal från instrumentbelysningen, det vore inte så praktiskt.
Det du har sett är en funktion vid manövrering av c-låset (normalt upplåsning) som finns på många nyare bilar idag, men detta är inget som är lätt att implementera på en bil som inte är förberedd för detta.
Då har vi inte diskuterat nåt om vad som är tillåtet osv (det är inte tillåtet i detta fall) men det kanske kan komma i andra hand.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kolla om Länk finns till din bil så kan du få det att lys nästan hur som helst!
Fanns det nåt om lyse osv i denna länken?

FP
ma
7.450
marin849
Haha, nej det var sannerligen inte mycket!!
Länk

car-solution.de
Där var det lite mera..

Manipulering direkt i ljusmodulen (styrning av de separata effektstegens utgångar) går att göra i nåt dataprogram, diagnosmprogramvara, minns inte vilket just nu.
Denna filmsekvens visades i samband med detta, vi hade det uppe på forumet för många år sedan.
Kanske den gamle forumräven i Kumla kommer ihåg var det var...)

FP
ma
7.450
marin849
I detta fallet manipuleras ingenting i ljusmodulen, det är bara en dosa man kopplar in på databussen, dosan programmeras med medföljande PC-programvara och boxen skickar då kommandon att tända individuella utgångar. I INPA finns en funktion för att aktivera enskilda utgångar hos ljusmodulen från datorn, så jag antar att det är motsvarande kommandon denna box skickar till ljusmodulen.

Klart häftigare vore ju att ändra i själva styrprogrammet i ljusmodulen, men finns någon som faktiskt ändrat i programkoden?
Det finns ju många som kodat om alla möjliga flaggor till olika funktioner, men utan att ändra i själva programvaran.

Iaf, vill man kunna styra vad som händer vid lås/upplås kan man köpa här, 119 euro: Länk
ma
7.450
marin849
(själv har jag t.ex. kodat så att blinkersen blinkar två gånger vid upplåsning istället för ingen visuell indikering, tror detta är standard i USA)
Jag menade förstår inte manipulering = öppna ljusmodulen och löda in sig här och där, osv, utan att styra den via dator eller diagnosprogramvara, eller som här via en en liten uController som pratar direkt på diagnosbussen osv. Slarvigt skrivet kanske...)
Stämmer nog att det var när INPA var någorlunda tillgängligt för första gången, som vi diskuterade detta, men bilden på den vilt blinkande bilen då var samma som nu om jag minns rätt.

FP
Glömde: Jag triggar också två korta blink vid lås upp, och en lång blink vid låsning, standard på de flesta bilar numera tror jag. I mitt fall finns funktionen färdigt och klart via T70 larmet, men innan jag installerade detta så tog jag triggsignal via styrningen till låsmotorerna, dvs de som nu styr själva larmet (med originalnyckeln).

FP
ma
7.450
marin849
ah, det tycker jag inte är manipulering, bara ordergivning :)
De har också en "ekombi" som gör att man kan avläsa OLJETEMPERATUR (jippi!!), kylvätsketemperatur och batterispänning i kombiinstrumentet, men bara om man har high-cluster med stora textfältet, vilket jag inte har, annars hade köpt en sån direkt!
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
marin849 och folke hur gjorde ni för att få blinkeffekten vid låsning/upplåsning. Min blinkar en gång vid låsning vilket är väl standard?
ma
7.450
marin849
Man kodar om bilens ljusmodul, detta görs med BMW DIS (servicedator), man kan även koda så att dörrarna låses när man kör iväg, att bara förardörren öppnas vid upplåsning (tryck igen för att låsa upp allt) osv.

Det finns andra program som kan koda om men DIS är "användarvänligt".

Hm, lätt skadad som jag är hade jag tydligen gjort en video i ämnet, tror jag går igenom allt som går att koda på E39. :)

Länk

Alla BMW-verkstäder kan koda om detta på högst en kvart.
ma
7.450
marin849
Jag ändrade följande (of-topic!!)
Dubbelblink vid upplåsning
Automatisk låsning igen om ingen dörr öppnas inom två minuter efter upplåsning.
Endast förardörren låses upp, tryck igen för att låsa upp alla, bara på nyckel två.
Fönsterhissarna förblir aktiva (endast stängning) tills man öppnat OCH stängt dörren, så att man kan stänga av, dra ur nyckeln och öppna dörren men ändå stänga rutan eftersom man då inser att man glömt det. ;)
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Intressant att man kan ändra så mycket på en e39! Tack för infon! Vad exakt är en BMW DIS? Är det endast märkesvärkstäderna som har tillgång till dessa?
ma
7.450
marin849
Det finns en massa på ebay t.ex., man kan t.o.m. köpa datorer färdiginstallerade och kompletta, men jag skulle tro att det i grunden är piratkopior.
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Vad tror du det kostar att göra ändringar på märkesverkstaden? Kan man ladda ner programvara (lagligt) på egen dator och köpa OBDII kabel? Hur gjorde du för att filma? Har du ett eget system? Vilket i så fall?
ma
7.450
marin849
Om det görs i samband med något annat så kostar det ju bara tidsåtgången som är högst en kvart, annars kanske de tar en halv eller heltimme. Det är ju motsvarande en felkodsavläsning i tid och det brukar kosta några hundra/500 eller så.

Ladda ner lagligt, inte vad jag vet, detta är ju BMWs egna program! Jag känner en som har tillgång till systemet.
Med DIS kan man bara programmera begränsat med options. Det finns mängder med inställningar i samtliga moduler. Olika beroende på BMW modell. Ladda ner och installera BMW INPA med NCS-Expert Tool samt NCS Dummy. Anslut datorn till bilens OBD-uttag med en modifierad VCDS ( f.d. VAG-COM)adapter. Läs på nätet om hur allt fungerar och om hur du modifierar kabeln. OBS! Gör du fel vid programmeringen kan detta innebära att bilen blir obrukbar. Alltså läs och förstå innan programmeringen. SPARA ORGINALFILERNA så du kan återställa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.