|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Du har rätt Dawwe, väntar just nu på en chassisats från DE bestående av fjädrar + dämpare som sänker 60/40, när jag monterat dessa ska jag se hur mycket plats det finns kvar och sen kalkylera lite hade jag tänkt. Men har du möjligtvis erfarenhet av dessa centreringsringar? Bra, dåligt? Sanningen är att detta med fälgar har jag inte mycket koll på. Men om vi pratar om 17 tummarna bakfälgarna 10" så har dom et15 vilket borde betyda att det är bättre än tex et25 eller har jag fel??? Et original är ju 20... Alltså bredare fälgar lägre et = bra???? Eller.... |
|
| Jag har centreringsringar i ALLA mina eftermarknadsfälgar (3 uppsättningar!), INGA av de lider av vibbar eller liknande. En bredare bakfälg lär kräva ett lägre ET, speciellt när det är så brett som 10"... | |
|
Grymt Dawwe då borde et 15 kanske passa bra om det nu är tillräckligt lågt et mao.. Du har iaf lärt mig en hel del med dessa "et formler". Spacers då, har du nån erfarenhet av det? |
|
| Ja har erfarenhet av H&R, inga vibbar. Är många som kör med dessa (inte bara på BMW utan Porsche mfl), har inte hört talas om nåt fall där vibbar beror på H&R spacers. På min bruxis kör jag 5mm spacers bak (Biltema!) utan navstyrning (ej möjligt på 5mm, för navstyrning krävs minst 15mm spacer!), inga vibbar där heller... | |
|
Om nu inte spacers orsakar vibbar, obalans och dylikt ser jag ingen anledning för mig att inte slå till på dessa: Länk vet att det är kopior, men dom är billiga samt nya och riktigt snygga enligt mig. |
|
| Men då måste jag ha 20mm spacers fram och bak, visst? | |
| Du måste räkna på om det räcker med 20mm bak, kan behövas mer. Starta en ny tråd där du frågar typ "Hur breda fälgar kan man få på bak på en E32?", jag vet att det finns folk som kör med 10", frågan är bara vilken ET de har... | |
|
Ok, ny tråd startad. Hur tjocka spacers finns det igentligen? |
|
| Jag har 30mm/sida bak samt 20mm/sida fram. Finns i steg om 5mm upp till 60mm/sida iaf... | |
| Sorry...Kom ihåg fel...Upp till 45mm/sida (dvs 90mm/axel, o det är mycket) har H&R som mest... | |
|
Ok och det funkar bra för dig med dessa spacers misstänker jag? Men om man kör med 20mm spacers fram och 25mm bak då blir det som et18 fram och et15 bak eftersom fälgarna har et38 fram och et40 bak. Då borde det ju passa teoretiskt visst? |
|
|
Men återigen... Original ET är anpassat efter originalbreda fälgar som är 16*7"(???). 18*9.5" bak kan mycket väl kräva annan ET för att passa! Så svaret är: Ja det kan passa likväl som det kan vara som så att fälgen tar i stötdämparen eller nåt liknande. Vid original ET så breddar en 9.5" fälg 1.25" (över 3 cm!) in och utåt. Har du minst 3.5 cm mellan fälg o närmsta "islagsyta" bak så går de fritt, nästa sak är sedan att välja en rimlig däcksdimension så inte däcket tar i nånstans... Jag har spacers för att jag kör med coilovers (de stjäl plats!), dessutom har jag 7" breda fälgar kontra 5.5"-6"" original, o som inte det vore nog är däcken betydligt större (8-9cm större omkrets än original). Bilen i fråga är min bruxis: Länk |
|
|
Dawwe nu har jag kollat lite nere i garaget och mina fälgar som jag har är dessa Länk Et20 fram et22 bak. Det finns lite utrymme kvar inåt som utåt men då har sänkningen inte åkt på än. |
|
|
Dessa fälgar jag har nu är för e34 men likadana fälgar finns anpassade för e32 och då är er bak annorlunda dvs et26 samt att däckbredden ökar till 265. Länk |
|
| Fälgarna kan mycket väl passa även med sänkningen, MEN det kan tänkas att du behöver ha andra däcksdim för att det skall gå fritt då...Svårt att svara på innan man testat, men generellt så brukar man klara sig med originalomkrets så länge det inte rör sig om "toksänkning" | |
|
Nu kanske jag är helt ute o cyklar men tänker jag rätt om jag tänker såhär: 8" bred fälg har et20 9" bred fälg har et26 Ska 10" bred fälg då ha et32 eller hur blir det? Förutsatt att alla är 17" fälgar. Gäller samma räknesätt för dom andra fälgarna tex 18" med 9,5" bred fälg ska ha et29??? |
|
| Jag tänker så här....I första hand skall man försöka ha original ET, även om fälgen är bredare. Man måste dock kolla upp så det går fritt dels från "fjäderbenet" samt även i "övrigt", däcksdimensionen har betydelse. Säg att 10" med original ET inte går fritt inne vid fjäderbenet, i övrigt går det fritt och man har en viss marginal till skärmkanten. I det fallet skulle jag lägga brickor mellan fälg/nav tills jag har tillfredsställande frigång vid fjäderbenet o sedan kontrollera att det inte tar i vid skärmkanten vid full "infjädring" (simulera genom att lyfta hjulupphängningen med domkraft tex). Går det fritt är det bara att köpa spacers med ett mått som är minst lika mycket som brickornas tjocklek (H&R har oftast spacers med 5mm steg). | |
| Du kan alltså förmodligen ha original ET med måttligt bredare fälgar eftersom det lär finnas rätt goda (?) marginaler både in och utvändigt. För att kunna räkna ut när man måste frångå original ET så måste man dels veta avståndet inre fälgkant-fjäderben samt yttre fälgkant-skärmkant, sedan får räkna med en marginal på säg 7-8mm då däcket kan "bukta" ut i vissa fall, o givetvis hålla koll på att själva däcket går fritt "i höjdled" (vilket inte behöver vara fallet även om fälgen går fritt, så rätt däcksdim är viktigt!) | |
|
Fick svar av fälgförsäljaren från England nyss han som säljer 18 tummarna och han säger att det kommer gå bra med dessa fälgar och 20mm spacers. Köper nu dessa och hoppas att det passar utan större problem. Passar dom kommer det att se riktigt bra ut. Den andra försäljaren även han från England som säljer 17 tummarna med 10" bredd bak mejlade oxå nyss och han sa att ska man ha 10" bak på e32 bör man ha et20 och inte mindre för annars tar det i. Återkommer när allt åker på bilen, hoppas med bara ett inlägg att det gått bra :) Tusen tack Dawwe för all info och nerlagd tid!!! |
|
| Tärningen är kastad:). Meddela gärna hur det gick samt hur mycket spacers det blev i slutändan:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.