AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.412

Fälg och Et fråga BMW e32

Sida 1 av 3
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Har en fälgfråga gällandes en 740 e32.
Passar 18 tums bbs rs 8 tum breda fram respektive 9,5 tum breda bak fälgar om inpressningen fram är et38 och bak är et40?? Och är navhålet 72,6 mm på e32??
Tacksam om nån kunnig kan svara på mina frågor!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
72.6 mm är rätt men et38/40 är jättefel. Du skall ha kring et20.
do
641
dobo
Tråkigt då det var ett riktigt bra pris samt helt nyrenoverade fälgar.
Men tack för ett snabbt svar Kane!
20mm spacers så har du "rätt" ET...
do
641
dobo
Dawwe
Ok påverkar det bilen på något negativt sätt??? Typ vibrationer eller dylikt..
För annars slår jag till på dessa fälgar, dom sitter ju som handsken på bilen!
Du ändrar spårvidden med 20mm, så bilen kan bli "spårigare", eller inte... Sedan så kan det tänkas att Bilprovningen har synpunkter på spacers, där råder det delade meningar. Du skall köpa spacers som bultas fast i navet, sedan bultar du hjulet i spacersen Länk
Bättre pris för 4st: Länk (samma spec som för E32!)
Sorry, du ändrar inte spårvidden alls eftersom fälgarna har fel ET, förutsatt att de är lika breda som originalfälgarna...
O så en gång till:). Du får annan spårvidd nu när jag ser att fälgarna är 8" resp 9.5", men det finns rätt bra med plats i hjulhusen på E32 så det skall gå bra med bredare fälgar (kollar du i länken till spacersen till E32 ser du att den undre gränsen för ET är -22 fram, respektive -72 bak. Detta tolkar jag som att ET kan ändras till dessa värden innan det "tar i" förutsatt att man har originalbredd på fälgarna!)
En annan sak: Då du frångår originalbredd på fälgarna (är väl 7" original?) så kommer du även behöva andra ET än just original. Bäst är att köpa fälgarna, montera däck som passar din bil (tänk på att rullomkretsen bör inte skilja mer än max 5%) o sedan provmontera genom att lägga brickor mellan nav/fälg o på så vis mäta hur mycket spacers du behöver för att det skall gå fritt...Kan nämna att jag behövde 20mm fram resp 30mm bak när jag skulle montera originalfälgarna på min E34, anledningen till att jag behövde spacers var att jag har eftermarknads bromsok.
do
641
dobo
Dawwe ok.
Verkar rätt rörigt faktiskt. Har just nu bbs style 5 fälgar monterade på bilen som passar rakt av utan spacers eller navringar men dessa är 17x8 samt 17x9. 18 tummarna är snäppet snyggare men vette tusan om det är värt allt det extra med spacers, risk för obalans och dylikt...
Beslutsångest råder just nu kan jag säga.
Ingen risk för obalans pga spacers iaf. Om du får på 8 " resp 9" (vilken ET de fälgarna nu har....) så lär även 9.5" gå på bak utan att du behöver ändra ET gissningsvis...
do
641
dobo
Fälgarna jag har nu bör va et20 eller liknande då dom är gjorda för e34 och e32 från början. Passar perfekt. Men när ja söker på "spacers" här på forumet står det en hel del att det inte är rekommenderat med spacers pga vibrationer, obalans, slitage på bussningar, hjullager och massa annat så man blir ju lite fundersam. Men som sagt jag har ingen erfarenhet om detta så det är många frågetecken i huvet just nu. Bakdäcken jag har på nu är 255 och det finns plats kvar...
Ökat slitage beror på ÄNDRAD spårvidd, inte spacersen i sig. Spårvidden räknas från fälgens centrum linje. Med andra ord sätter man på 10" fälgar med original ET (tveksamt att det går fritt från fjäderbenet...) så ändras inte spårvidden, annan ET (med eller utan spacers) ändrar spårvidden. Det är inte bara däcksbredden som är avgörande om ett däck passar eller inte utan även omkretsen. Om du har minst 15mm mellan fälg/däck och fjäderbenet bak så lär bakfälgarna gå på med samma ET som du har på dina nuvarande 9", förutsatt att du INTE ändrar rullomkretsen nämnvärt (mindre går bra, större rullomkrets kan ställa till det...)
Det stämmer att man kan få "vibbar" med spacers, men då kör man med snikspacers UTAN navstyrning. De jag länkade till är högkvalitativa H&R MED navstyrning.
do
641
dobo
Krångligt detta men jag tror jag börjar fatta. Med spacers blir det +-0 menar du. Tror du det funkar med spacersen du länka till med 275/35 r18 däck bak samt 235/40 r18 fram utan problem på min e32a? Det skulle bara kännas skapligt surt att plöja ner pengar på nåt som sen inte skulle vara 100%-igt när det nu funkar med befintliga men lite tråkigare fälgar.

Mycket tack för dina utförliga svar Dawwe!
Ja om du behåller original ET så ändras inte spårvidden, MEN fälgarna måste gå fritt (fjäderben resp skärmkant!), gör de inte det får man ändra ET, skulle gissa att dina 9" har lägre ET än original (runt 12-13). Kan inte svara på om det funkar med 275/35/18, beror på va du har för dim på 17" däcken nu, finns en lathund för rullomkretsen under "Diverse" här på forumet.
Börja med att kolla ET på dina nuvarande fälgar, kolla sedan hur mycket utrymme du har vid fjäderbenet samt till skärmkanten. Fram skall det inte vara några problem då du redan idag kör med 8" (tänk på rullomkretsen!), bak blir det 1/2 bredare fälgar, eller de breddar 1/4" inåt resp utåt vid bibehållen ET (dvs samma som dina nuvarande 9" har). Om du har minst 13mm (1/4" = 6.5mm, vilket ger dig en marginal på ca 7mm till fjäderbenet, en säker marginal) till fjäderbenet samt att det finns lite plats kvar vid skärmkanten så lär det passa fint (då med samma ET som din nuvarande 9" har!).
do
641
dobo
Ok ska kolla mina nuvarande fälgars et först samt mäta lite oxå.
Nu har jag 255/40 r17 bak och 235/45 r17 fram.
255/40/17 = 199cm omkrets, 275/35/18 = 204 cm. En skillnad på ca 5cm eller om man så vill, däckssidan blir ca 7-8 mm högre än med dina nuvarande däck. Ser du att finnas minst 1 cm "på höjden" till fjäderbenets fjädersäte så bör det passa, jag vill dock ha minst 5mm till närmaste "fasta punkt", 5 mm är en god marginal.
235/45/17 resp 235/40/18 har en omkrets som skiljer ca 7mm så där kommer det inte vara några problem(202cm resp 202.7cm)
do
641
dobo
Mer frågor:

Passar ett par bbs rs 17 tummare med 8,5" bred fram respektive 10" bred bakfälg med et20 fram samt et15 bak utan problem på min e32? Hittat dessa fälgar som verkar ha rätt et men dessa är tyvärr en tum mindre än dom andra fälgarna. Dessvärre har dom fel navhål och man behöver centreringsringar som jag ej har någon erfarenhet av sen tidigare. Man är lagom kluven nu, 18" bbs rs behöver jag 20mm spacers till och inga ringar till medans 17" bbs rs behöver jag ringar men inga spacers till.
Vilka ska man satsa på? Vad säger panelen???

Jag har ingen erfarenhet av något av dessa tillägg och vill absolut inte ha vibrationer eller obalans eller dyligt. Har idag 17" bbs style 5 med 9" bred bak respektive 8" bred framfälg från e34 som är utan kantstötningar men där klarlacken har släppt. Tanken var att renovera men då polerverkstan inte har tid och intera vill ha 12000kr för detta jobb så köper jag hellre nytt om ingen vänlig själ här på autopower har tid och ork att ta på sig jobbet för mindre än 12000 kr...
Eller om nån vill köpa fälgarna? Dessa är skodd med toyo proxes däck 235/45 och 255/40 med bra mönster...
Dobo: Du måste RÄKNA på om de passar. 10" är rätt brett bak, men det kan gå på. Som ja sa kolla vad original dim är (bredd+ET) som steg 1.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.