|
|
|
|---|---|
|
Behöver ena bakre hjullagret, men vet inte vad jag ska köpa. Man kan köpa endast lagret: Länk Sedan finns hjullagersats att köpa: Länk Vad är den silvriga biten på bilden? Och vad är den svarta skruven (?) för något? Ska jag köpa en hel sats, eller räcker lagret alternativt lagret + den silvriga biten? Lösa hjullager finns att köpa för ca. 300 kr, så det är ändå några hundralappar som skiljer. | |
|
Behöver byta* Finns det ingen redigeringsfunktion på detta forumet? |
|
|
"Den silvriga biten" är muttern till drivaxeln. Då jag inte bytt bak själv vet jag faktiskt inte vad den lilla svarta (skruven?) är för något. Personligen hade jag köpt en hel sats, men det är ju min uppfattning. Bultarna "ska" bytas vid lager byte, men jag har ingen i info om att de skulle gå av eller släppa om man återanvänder de gamla. |
|
| Den svarta skruven måste vara den som håller muttern på plats. Muttern skall ju inte dras åt maximalt. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lasse I : Hur menar du med att muttern inte skall dras åt maximalt? Denna mutter (M27 och sitter på bakaxeln) skall dras åt med 300 Nm. Hittar inte något enda ställe där den svarta skruven skulle tänkas sitta, passar inte in någonstans. |
| Vissa lyckas med att slå ur det gamla hjullagret och använda det som mothåll för att banka ner det nya, men när jag testade det förra helgen på en bil blev det plockepinn redan vid demonteringen.. Jag tog "navet" i en kasse med det nya lagret och lät en verkstad pressa ur och sedan i det nya. Kostade 200:- och tog en kvart för dem. Lätt värt det :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.