AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.176

Störningar i styrningen med x-drive

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Jag har märkt ibland att det drar lätt i ratten i min x-drive e90, ngn som noterat samma sak? Fenomenet uppstår oftast i acceleration från låga farter.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Det låter som "Torque steering", att vridet som skickas till framhjulen får dom att svänga lite efter vägen. Alla framhjulsdrivna bilar lider av detta problem (dock märks det mer på motorstarkare bilar), så risken finns att en fyrhjulsdriven bil kan lida av samma problem.

Länk

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Som Jopovic skriver blir det så när framhjulen skall driva och det är en lite tråkig effekt som jag vanligtvis ogillar skarpt. På framhjulsdrivna bilar är det hopplöst, på fyrhjulsdrivna brukar samma egenskap kunna noteras men inte så att den stör eftersom framhjulen inte får samma kraft skickat till sig jämfört med en FWD som alltid får 100%.

Jag tycker xDrive och dess bakhjulsdrivna karaktär har en väldigt liten dragning åt Torquesteer, men nog har jag märkt av effekten särskilt i låg fart vid halka. :)

//Bjersér
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Ja det är inte så störande, det kanske kan hända ibland att det kommer uppåt 90 % av kraften fram och då känns bilen för en stund framhjulsdriven. En traumatisk stund men det går snabbt över när bakhjulen börjar driva igen.
Roffa1
Även jag har x-drive men har ej alls märkt utav detta fenomen, kan t.o.m accelerera från 0-100 utan att ens behöva hålla i ratten. (går helt spikrakt)
Vet ej om det kan bero på däcken, har plockat bort RFT och ersatt dem med vanliga 19" sulor.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Roffa1: Det är inget konstant fenomen och jag har bara upplevt det vid halka. Om inte jag minns fel sommarkör du enbart din BMW? :)

För i vanliga fall är även min xDrive klippstabil i ratten!

//Bjersér
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Ja den driver bara mkt på framhjulen när det är absolut nödvändligt, dvs halt och mkt gas
Verdi
Man får väl acceptera det vid halka och mycket gas. Alternativet är ju värre. :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.