AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.897

MB E220CDI W211 2005, ojämn motorgång

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har länge misstänkt automatlådan som boven i problemet med att motorvarvet gungar vid lätt gaspådrag på låga farter.

Nu är lådan renoverad med nytt ventilhus och elektronikplatta, lameller, renoverad pump, ny konverter, alla lameller mätta och några bytta, nya frihjul...

Men problemet kvarstår. Inga felkoder går att hitta.

Den har gått 41 000 mil, så det är klart att saker blir slitna. Jag ska byta luftfilter och LMM, passar även på att byta bränslefilter.

Har ni fler uppslag eller varit med om nåt liknande tar jag gärna del av era erfarenheter.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har en MB expert inom familjen och du är inte själv om detta fenomen på denna modell,(är ju vanlig Taximodell) ganska vanligt och ofta ligger felet i lådan, konverter o lammeller.Det är också vanligt problem med kylarna där kylarvattnet gått in i lådans olja som inte lamellerna gillar. Nu har du ju bytt det mesta i lådan och det kvarstår. Och nån standard lösning på detta verkar inte finnas vad jag kan få fram.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Ok, tack för svaret Hasso.

Jag får traggla vidare, ska byta LMM, luft- och dieselfilter ikväll, inte för att jag riktigt tror på det, men men...

Det är denna som har renoverat lådan...

Länk

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Vad är det som styr ventilhuset, för det verkar vara en stor del av problemet, jag provade med ett äldre ventilhus först, och då var den helt hopplös, svajade som tusan och tuggade vid accelleration på låg växel och mellangas.

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Det är löst...

Jag var inne på rätt spår, LMM. Den gamla gav fel värden, men det gjorde även den nya som jag köpte på Blocket.

Så nu sitter den en LMM från W210 E220CDI i och den funkar klockrent.

Det är fööör mycket elektronik i bilarna!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
No name LMM har jag varnat för efter att ha testköpt på Tradera till 540 fungerade lika dåligt som en defekt Bosch.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tyvär var det inte bara LMM, det är nåt mer. Eftersom den blir bättre när den blir varmare, måste det väl vara mekaniskt? Kan den drar tjyvluft eller att nån spridares funktion blir bättre när den blir varm???

Jag ska lämna in den på El & Diesel efter nyår, så får de se över spridare och pump...

Några andra idéer?

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Alla 4 spridarna var slut, mindre förmögenhet att byta :-(...

Kanske har en bil som går bra innan nyår, kanske kan det även vara en högtrycksventil också, men det visar sig när de nya spridarna sitter på.

Han som provtryckte sa att mätningen skulle ge 67 kubik +/- 5, men de flesta låg runt hundra.

Jag förstår inte enheten riktigt och konsekvenserna, men det lät bra.

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag blir galen....

Alla spridarna bytta och bilen går kanon varm. Men kall har felet blivit ännu tydligare.

Jag har en 30-sträcka när jag åker hemmifrån och där vill den lägga i högre växlar hela tiden för att direkt växla ner och upp igen, inget kallstartsprogram där inte.

Jag kommer ut på en 80-väg, kör ca 90 på farthållaren, och då hoppar lockupen ur och i, varierar ca 50 varv.

Inga felkoder!

Kan det vara lådan i alla fall?

Enligt renoveraren så blir alla eventuella fel på lådan värre när den blir varm, är det en allmän uppfattning?

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
För eventuellt intresserade:

Nu är problemet löst, det var trots allt läckage i kylaren som åstadkom problemet, det fanns ytterst lite glykol i oljan, men det räckte för att försämra funktionen.

Tips till alla som får en gungade varvräknare på en automat, ta ett glykoltest på växellådsoljan, är det så måste i stort sett allt bytas i lådan + kylare. Kankse är ett Mercedesproblem och inte existerar på BMW...

Jag har köpt en annan bil, en 530D istället, så nu är en maskinellt kanon Merca till salu...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.