AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
843

Hastighetsmätare 518 -87

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
på baksidan av hastighetsmätaren står det "utgång" och sedan finns tre uttag märkta "grön", "blå" och "vit".
I mitt gröna uttag sitter en (vad jag tycker) blå stickpropp och i det blåa och i det vita sitter inget alls. Förmodar att den blå sitter på fel ställe, såvida inte plasten kan ändra färg från grön till blå med åldern. Någon som vet vad de tre uttagen är till för och vad som påverkas?
det har jag också undrat. Har tittat på skroten och har sett sladden kopplad på olika (!) ställen (på E28:or)...
Ioförsig är din fråga om en 89:a, och jag har en 518-88 E28

hursomhelst, på en slaktad bräda av okänd årsmodell (tror det är en -85-86:a, men vet inte säkert) står det följande på den vita plasten bakom hastighetsmätaren :

GRÜN:
V-

BLAU:
TEMPO
MASSE

WEISS:
O2-S
PLUS

Nån som vet vad detta står för och varför det bara sitter en kontakt?

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Vad trött jag blir på mig själv, din fråga var ju om en 87:a, jag kollade på vad du hade för bil...sorry

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
...*uppdaterar användarinfo*..........
förresten, ovanför allt står det AUSGANG
på min är sladden brun, men kontakten blå och sitter i det blåa uttaget.
*har precis bytt hastighetsmätare*

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
min sladd är oxå brun med en blå kontakt...men den satt, som sagt, i det gröna uttaget..........den satt dessutom oxå (som jag uppfattade det) upp&ner (vinklad uppåt)förmodar att den sitter fel då..kanske det som gjort att förra ägaren haft lite underliga fenomen med instrumenten ..får testa att flytta den...tack för hjälpen...
min sitter oxå "upponer"

Hoppas du blir av med fenomenen.
Tittade förresten på andra BMW 518 E28 på skroten idag... en del har inte ens den där sladden (!)

Jag tror det är nån form av utgång där den skickar signaler, men tänker inte gräva djupare in i kabelstammen för att se vart den bruna sladden går.
Har du instumentsproblem så kan det ju vara batterierna i brädan som jäklas.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
kanske ska sitta vinklad uppåt då?...fick bara uppfattningen att den skulle sitta åt andra hållet eftersom det fanns ett litet svart täcklock i plast som man kunde dra ner och täcka den med om man vände den åt andra hållet.......
om du lossar hastighetsmätaren så kan du lossa de 4 skruvarna som håller den vita plastkåpan. den delen av kontakten med stift sitter på min dör det sitter ett minimalt A, dvs närmast skruven (eller där det med lite tur står TEMPO.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
var sitter förresten batterierna på en sån här bil?
Beror lite på.
Min har ett utbyteskretskort och då sitter det litiumbatterier, på orginal sitter det nicd-batterier.

Om du lossar instrumentbrädan, tar loss de 8 skruvar som håller i den vita plasten, lossar hastighetsmätare och varvräknare/klocka så borde du kunna se som, dom sitter lödda på kretskortet.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

hittade en beskrivning på batteriproblemet...

Länk

Lycka till!

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.