|
|
|
|---|---|
|
Har kollat runt på ett gäng olika bilar på blocket och inser att prisbilden inte alls stämmer med listpriset man får om man gör en sökning på bilen. Ex svensksåld audi rs4 8000 mil begär dom strax över 300 för, men enligt listan ligger värdet på knappt 250. Man tror ju heller knappast att säljaren är villig att gå ner 50 loppor, så vad anser ni om dessa listpriser? | |
|
Vilka "listpriser" är det du pratar om? Gröna listan? För den är ju vad handlarna byter in bilarna till. Bilpriser.se (som används av DN, Teknikens Världs, GP osv) har väldigt dålig koll på ovanligare modeller ------- //Lövet |
|
|
Bilpriser.se |
|
| Endå stämmer priset i ett fall så nära som på 5000 kr, det är en svensksåld 06 med 6800 mil som säljs av en bilfirma. | |
|
Varför köper du inte den billiga då? Eller kan de vara så att de dyrare känns mer lockande? Om de gör det är det ju fullt rimligt att de är dyrare, de erbjuder ju något extra som du vill ha. __________ Mvh Grelle |
|
|
Bilen värderas högre pga att den säljs av bilfirma. Men sen är det som du säger, den dyrare har annan utrustning, men även några tusen mil fler på mätaren. Men när en bilfirma ligger lägst i pris så kan man ju tycka att dom privatsålda är för högt pris satta. |
|
|
Bilpriser.se är på intet sätt något facit. De gör ett rimligt jobb, men på entusiastbilar har de så litet underlag (och dessutom så skiljer ju skicket så mycket mellan exemplaren) att det rätt ofta blir fel. ------- //Lövet |
|
|
När det gäller denna typ av prislistor/värderingstjänster så finns det många olika uppfattningar. Jag tycker generellt att bilpriser.se ger en rätt bra bild av bilen värde. Givetvis så funkar den ju sämre på bilar av "entusiastkaraktär", men när det gäller normala bilar så funkar det rätt ok. Man får ju även priset i ett intervall där fina/välutrustade bilar skall ligga högre och risigare snikmodeller lägre. Jag tror dock det finns en tendens att övervärdera sina egna bilar och när ens egen uppfattning inte stämmer överrens med den gjorda värderingen så är det lätt att snabbt avfärda den. Mvh Olle D |
|
|
Håller med Olle D - speciellt på ett sådant här forum där bilen ses mer som en Högt Värderad Familjemedlem än bara ett simpelt transportmedel så kan den egna bilden av bilens värde... ja, ...skilja sig lite från vad som är möjligt att få vid en försäljning... ;o) Naturligtvis skall man ta alla "listpriser" med en nypa salt, men jag tycker att bilpriser.se gör ett bra jobb och har de bara fått in tillräckligt med statistiskt underlag för en viss modell så stämmer prisbilden oftast väl. De få gånger jag sålt bil själv de senaste åren har Bilpriser's intervall visat sig stämma. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.